Mezinárodní tendr na rekonstrukci železničního spojení Tirana – Durrës v Albánii

14. 9. 2016 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Mezinárodní tendr na rekonstrukci železničního spojení Tirana – Durrës v Albánii Projekt předpokládá rekonstrukci stávajícího úseku mezi hlavním albánským městem Tiranou a přístavním městem Durrësem a stavbu nového úseku spojujícího stávající trať s Rinasem, kde je mezinárodní letiště. Nový úsek má mít délku 50 km. Náklady na realizaci záměru jsou odhadovány na 82 mil. EUR. Otevření mezinárodního tendru se očekává v říjnu 2016.

Projekt předpokládá rekonstrukci stávajícího úseku mezi hlavním albánským městem Tiranou a přístavním městem Durrësem a stavbu nového úseku spojujícího stávající trať s Rinasem, kde je mezinárodní letiště. Nový úsek má mít délku 50 km. Náklady na realizaci záměru jsou odhadovány na 82 mil. EUR. Otevření mezinárodního tendru se očekává v říjnu 2016.

Na trati z albánského Pogradce

Na trati z albánského Pogradce

V případě, že bude tendr vypsán, bude to první projekt na rekonstrukci a stavbu trati albánských železnic takového rozsahu. Z celkových nákladů by 44 % měla hradit Evropská banka pro obnovu a rozvoj (EBRD), zbytek albánská vláda. Samotný nový úsek trati by měl stát 50 mil. EUR. Podle studie proveditelnosti by rekonstrukce a stavba nového úseku měly trvat 3 roky a trať by měla ročně přepravit 1,4 mil. cestujících. Obnovená trať by měla snížit zatížení dálničního úseku mezi Tiranou a Durrësem.

Albánské plány na zlepšení železniční infrastruktury

Albánské železnice také předložily do parlamentu návrh zákona, který cílí na revitalizaci a otevření sektoru drah. Návrh se zaměřuje na rozvoj albánské železniční sítě a zlepšení její bezpečnosti. Vychází z národní strategie zacílené na posílení efektivnosti sektoru a jeho integraci do regionální i transevropské železniční sítě. Zlepšení železniční dopravy by mělo zlepšit rovněž ekonomický rozvoj v zemi a zvýšit zaměstnanost.

Prioritou je zejména kvalitní spojení mezi albánskými přístavy v Durrësu, Vloře a Shëngjinu. Dále pak zlepšení jediného železničního spojení, které má Albánie (nyní jen pro nákladní dopravu) se sousedními státy – a to s Černou Horou. V dlouhodobějším výhledu existuje plán výstavby železničního spojení mezi albánským Durrësem a makedonským Skopje jako části albánsko-makedonsko-bulharského koridoru.

Modernizace albánské železniční dopravy, infrastruktury i vozového parku, kterou předpokládá zmíněný návrh zákona Albánských železnic a konkrétně připravovaný tendr, je příležitostí i pro české firmy. Trať Tirana -Durrës bude modernizována podle evropských standardů, vč. zabezpečovacích systémů, a je příležitostí pro české firmy nejen účastnit se tendru, ale i jako případný subdodavatel při realizaci stavby. Případná účast českých firem na modernizaci železniční trati Tirana – Durrës by byla, vzhledem k plánům na revitalizaci albánských železnic, dobrou propagací  pro účast na dalších projektech revitalizace železnic a vozového parku v Albánii, které tato země nutně potřebuje.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tiraně (Albánie). Autor: Svatopluk Opěla, vedoucí obchodně ekonomického úseku.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek