Mírně opožděný rozjezd norské železniční reformy

23. 1. 2017 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Mírně opožděný rozjezd norské železniční reformy Současná norská vládní koalice a v ní především Pokroková strana, jejíž ministr Ketil Solvik-Olsen stojí v čele resortu dopravy, bere vedle rozsáhlých investic do modernizace dopravní infrastruktury v Norsku za svou původní a prioritní myšlenku demonopolizaci dopravy na železnici.

Norská železniční reforma začala ve velkém na Nový rok 2017. Zrušena byla státní organizace Jernbaneverket a místo ní zodpovědnost za chod drah převzaly dvě nástupkyně:

  • Jernbanedirektoratet pro manažersko-koncepční část (strategické plánování rozvoje železnic, analýzy dopravních potřeb na dráze, koordinace železniční a ostatních typů pozemní přepravy, tendry na provoz na jednotlivých tratích) a
  • Bane NOR pro část provozní (vše spjaté s železniční infrastrukturou, včetně souvisejících nemovitostí, vlakových souprav, IT systémů na dráze).

Rovněž od 1. 1. 2017 dochází k přebírání majetku státních Norských drah (NSB), který nesouvisí přímo s každodenním provozem vlaků, pod nově utvořené státní společnosti:

  • Togmateriell (akvizice a vlastnictví kolejových vozidel, která si dopravci budou pronajímat k provozování vlaků na přidělených tratích);
  • Tokvedlikehold (údržba kolejových vozidel);
  • Entur (tvorba jednotného tarifu v nadzemní dopravě po celém Norsku, prodej jízdenek v pokladnách, sestavování jízdních řádů).

Z vlastnictví NSB tedy budou vyvedeny mj. vlakové soupravy, železniční dílny i nádražní budovy. Po tomto zeštíhlení se ve výsledku z NSB stane (státní) dopravní společnost, která má mít v rámci vypisovaných tendrů na provoz na jednotlivých tratích rovné podmínky jako všichni ostatní uchazeči.

Ústřední ideou norského projektu demonopolizace drah je, že stát bude veškeré dopravní výkony v osobní dopravě objednávat a přidělovat dopravcům, kteří pro danou trať předloží nejlepší, resp. nejlevnější nabídku. Zatímco institucionální část projektu se již rozeběhla, vypisování tendrů na provozovatele vlaků v osobní dopravě se již podruhé zpozdilo.

Vláda postupně vypíše dva balíky tendrů. V I. etapě (tzv. Balíček Jih) jsou zařazeny tratě:

  • Sørlandsbanen (Oslo-Kongsberg-Kristiansand-Stavanger)
  • Jærbanen (Stavanger-Egersund)
  • Arendalsbanen (Nelaug-Arendal)

U Balíčku Jih měl být tendr vypsán původně koncem r. 2016, ale již dvakrát byl termín odložen: nejprve na únor 2017, nyní se hovoří obecněji o „jaru 2017“. Termín vyjetí nových dopravců by měl nastat s grafikonem 2017/2018.

Ve II. etapě budou soutěženi dopravci na tratích:

  • Dovrebanen (Oslo-Eidsvoll-Dombås-Trondheim)
  • Meråkerbanen (Trondheim-Storlien)
  • Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø)
  • Trønderbanen (Støren–Trondheim–Steinkjer)
  • Raumabanen (Dombås-Åndalsnes)
  • Rørosbanen (Hamar-Støren)

Na těchto tratích by měli vítězní dopravci zahájit provoz v prosinci 2019.

Z dostupných informací je dosud známo 8 společností, které o provoz vlaků na tratích v Norsku chtějí soutěžit. Jde o dvě norské firmy (NSB, Flytoget) a o šest firem z ciziny. Čtyři se státním podílem: Arriva (Velká Británie), Keolis (Francie), MTR (Čína/Hongkong), SJ (Švédsko), dvě soukromé: Go-Ahead (Velká Británie) a Boreal (formálně Norsko, podstatná část kapitálu je však z Lucemburska). V případě vítězství zahraničních dopravců bude podmínkou, aby všichni jejich zaměstnanci v Norsku dovedli komunikovat v norštině.

Právě okruh zájemců o provozování vlaků v Norsku je t. č. nejsilnějším důvodem kritiky ze strany norských železničářů, kteří po více než staleté existenci NSB pohlížejí na proces demonopolizace obecně skepticky. Norský svaz železnic (Norsk jenbaneforbund) kritizuje, že soutěžit chtějí firmy ve vlastnictví cizích států, tj. již nyní dotované v domovské zemi stejně, jako jsou NSB v Norsku.

Jinými slovy bude norský stát vyplácet subvence zahraničním státním firmám. Na tuto kritiku oponuje ministerstvo dopravy tím, že cílem demonopolizace není, aby provozovateli vlaků v Norsku byly ryze soukromé firmy, ale aby v rámci rovné soutěže vyhrála nejkonkurenceschopnější nabídka a stát tím uspořil na dotacích, které dosud paušálně inkasovaly NSB.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Oslu (Norsko).

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek