Místo proslulých zápalek dnes v Sušici vyrábějí kvalitní dveře a zárubně

16. 10. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Produkce proslulých sirek skončila v pošumavském městečku před osmi lety. A nebylo divu. Dřevozpracující továrna se zastaralým vybavením nebyla příliš konkurenceschopná. Jen se tak naplnil scénář, který začalo psát nové vedení podniku.

Podnik prošel v polovině 90. let privatizací a jeho vedení se rozhodlo začít v rámci diverzifikace výroby s produkcí dveří. Zprvu šlo především o levnější typy určené pro hobbymarkety.

Naopak tlumilo výrobu sirek. Ta byla v tuzemsku stále méně rentabilní, proto se nakonec podnik rozhodl na sklonku roku 2008 produkci zápalek v Sušici ukončit. Svůj tradiční sortiment vyrábí od té doby v Indii, kde využívá výrazně levnější pracovní sílu.

V Sušici zůstala tedy výroba dveří a zárubní, které se na trhu prosadily pod značkou Solodoor odkazující na tradiční název podniku. Díky inovacím se firma postupně stala druhým nejvýznamnějším hráčem v oboru na tuzemském trhu.

Vše začalo v roce 1839…
Stejně jako k Plzni patří výroba piva a k Mladé Boleslavi produkce automobilů, byla pošumavská Sušice tradičně spojena s výrobou zápalek. Místní továrna Solo má původ již v první polovině 19. století. Tehdy truhlář Vojtěch Scheinost, který získal zkušenosti s výrobou sirek ve Vídni, na podzim roku 1839 požádal o povolení vyrábět v Sušici zápalky.
I když v 19. století existovalo v Čechách na dvě desítky sirkáren, právě ta sušická si postupně získala dominantní postavení. Po druhé světové válce znárodněný podnik rozšířil výrobu a jeho hlavním výrobním programem se stala výroba dřevovláknitých a voštinových desek a jejich úprava. Zápalky tvořily zhruba jen čtvrtinu celkové produkce továrny. Její výrobní vrchol přišel poté, co v sedmdesátých letech podnik vsadil na automatizaci a výrobní linky denně opouštěly přes dva miliony krabiček s téměř 100 miliony zápalek.

Změna obrazu

„Za posledních několik let jsme učinili velký pokrok v tom, jak je naše společnost vnímána. V minulosti byla značka Solodoor spojována spíše s levnějšími produkty, což již dnes naštěstí neplatí. V důsledku významných technologických inovací i obchodních změn jsme se vypracovali do pozice, kdy jsme schopni našim zákazníkům za přijatelnou cenu nabídnout poctivý český výrobek, který plně odpovídá světovým měřítkům kvality i designu,“ říká generální ředitel společnosti Solodoor Martin Dozrál.

V rámci rozsáhlých změn podnik výrazně rozšířil sortiment, ve výrobě začal používat mnohem širší škálu materiálů a dveře získaly certifikáty pro mnoho speciálních vlastností.

„Stěžejní investicí v hodnotě 67 milionů korun bylo v roce 2014 pořízení nového formátohranovacího centra, které bylo plně zprovozněno v květnu roku 2015. Umožnilo nám nejen totální profesionalizaci a významnou automatizaci výroby dveří, ale zároveň zahájit i specifickou výrobu různých typů hran dveřních křídel, ve kterých zcela převládá praktická oblá hrana,“ popisuje Martin Dozrál.

Firma pořídila také novou lisovací linku, lakovnu, několik CNC strojů a manipulátorů i moderní vzduchotechniku za dalších zhruba 55 milionů. To vše v průběhu roku 2014 a 2015.

„Šlo o velmi náročné období, jelikož veškeré úpravy spojené s instalací linek a úpravou skladů jsme prováděli za plného provozu bez jakýchkoli odstávek výroby. Investice se však rozhodně vyplatila a učinila z nás jednoho z nejmoderněji vybavených výrobců interiérových dveří nejen v Česku, ale i ve střední Evropě.“

Sázka na specialisty

Rostoucí kvalita a modernější design se odráží i v postupné proměně míst, kde svoje produkty nabízí. V současnosti jich prodává firma 35 procent v hobbymarketech, 45 procent u specializovaných dealerů a osm procent ve franšízových prodejnách – ty firma spustila teprve před rokem. Právě na franšízing, prodej dveří a zárubní značky Solodoor v síti nezávislých prodejen, se chce sušická společnost ještě více zaměřit.

„Pro nás je to skvělý způsob, jak rozšířit náš podíl na trhu a vytvořit vysoce profesionální prodejní síť, ve které máme díky vyzkoušenému know-how popsanému v provozní příručce pod kontrolou vysokou kvalitu prezentace našich výrobků a služeb poskytovaných zákazníkovi. Franšízing nám tak umožňuje předat dál naše know-how a zkušenosti, což je samozřejmě velká výhoda i pro samotné franšízanty, kteří mohou tyto zkušenosti i sílu naší značky využít pro rozjezd vlastního úspěšného podnikání,“ podotýká Martin Dozrál.

První takovou prodejnu otevřela firma loni v květnu ve Valašském Meziříčí, další pak následovaly v Praze, Brně, Mnichově Hradišti a dalších městech. V současnosti se chystá start provozovny v Plzni. Kromě toho má firma i dva vlastní značkové obchody. Vedle domovské Sušice otevřela loni prodejnu také ve slovenské Bratislavě.

Dýhu střídá lamino

Firmě se daří zvyšovat podíl na trhu i díky sledování moderních trendů v designu. Dříve rozšířené přírodní dýhy tak postupně nahradily laminátové povrchy. „Předčí je vysokou mechanickou odolností i jednoduchou údržbou a v současnosti se jim vyrovnají i v oblasti vzhledu. Dnešní laminátové materiály jako například SOLO 3D dovedou dokonale imitovat dřevo včetně jeho povrchové struktury, díky čemuž jsou od skutečného dřeva k nerozeznání,“ popisuje Martin Dozrál.

Mění se i pohled na roli dveří v interiéru. Zatímco dříve šlo vyloženě o praktickou součást bytu, na kterou nebyly kladeny žádné větší nároky, v současnosti se stále častěji stávají dominantou prostoru. „Už nejsou vnímány jako pouhý stavební dílec, ale jako nedílná součást interiéru, která výrazně podtrhuje jeho charakter,“ vysvětluje generální ředitel Solodoor.

S tím souvisí i výrazně rostoucí nároky zákazníků na kvalitu zpracování výrobků. „Týká se to zejména detailů, jako je například hrana dveří. I proto jsme investovali obrovské peníze do technologie výroby oblé hrany, která je absolutní top nejenom z designového hlediska, ale také z hlediska praktického.“

Oblé hrany totiž poskytují zvýšenou ochranu nejenom samotným dveřím, ale jsou také bezpečnější pro jejich uživatele.

Už nejen cena…

Větší nároky souvisí i s postupnou změnou chování českých zákazníků. „Rozhodující už pro ně není jenom cena, ale čím dál tím více se zajímají i o kvalitu dveří a další aspekty, jako je jejich životnost či design. Navíc český zákazník začíná chápat, že stejně jako se nechodí do lesa ve společenských botách, tak i dveře do kuchyně by měly splňovat úplně jiné vlastnosti než dveře do obývacího pokoje nebo do šatny,“ říká Dozrál.

Při nákupu se zákazníci více zajímají také o různé vlastnosti dveří, jako je například zvuková izolace, pevnost povrchu nebo snadnost údržby. „Na druhé straně stále zůstává požadavek mít dveře co nejdříve, ideálně hned. Proto ty nejvíce kupované produkty držíme skladem, abychom českému zákazníkovi vyšli co nejvíce vstříc.“

Řečí čísel

  • V roce 2014 prodala společnost Solodoor 222 988 kusů, z čehož bylo 157 037 dveří a 65 951 zárubní.
  • V roce 2015 to bylo 195 447 kusů, z toho 134 402 dveří a 61 045 zárubní.
  • V roce 2016 firma aktuálně oproti loňskému roku roste o 14 procent.
  • Firma, kde pracuje 180 kmenových a 20 agenturních zaměstnanců, očekává letos obrat kolem 350 milionů korun.

Směr Německo

Firmě se daří i na zahraničních trzích. V současnosti vyváží 15 procent celkové produkce. Za posledních deset let exportuje především na Slovensko, do Rumunska, Bulharska a Kosova. „Aktuálně finalizujeme dohodu o obchodní spolupráci s významným německým obchodním partnerem, který nám umožní výrazné posílení našich prodejů na německém trhu. To je naše aktuální exportní priorita,“ plánuje šéf společnosti.

Díky dobrým ekonomickým výsledkům Solodoor pravidelně zvyšuje platy zaměstnanců, u dělnických pozic přibližně o tři až pět procent ročně. A hledí i do budoucnosti. Spolupracuje se školami a odbornými učilišti. Jejich studentům a učňům nabízí finanční stipendium i odbornou praxi s vyhlídkou budoucího pevného zaměstnání.

Například studenti oborů truhlář a mechatronika v místním učilišti mohou ve druhém ročníku začít navštěvovat výrobní závod jako praktikanti. Nejšikovnější kandidáty firma zahrne do stipendijního programu, s jehož pomocí mohou získat finanční podporu ve výši až čtyř tisíc korun za měsíc po dobu až dvou let studia. Po skončení studia pak v podniku mohou podepsat pracovní smlouvu na dva až čtyři roky. Do budoucna se chce Solodoor při inovacích zaměřit nejenom na nové, atraktivní povrchy, ale také na sortiment bezpečnostních a protipožárních výrobků s odpovídající certifikací.

Převzato z časopisu Profit, autor článku: Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek