Místo smetiště designové studio. Contiqua dává odpadu nový život

7. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Místo smetiště designové studio. Contiqua dává odpadu nový život Mezi největší naděje českého byznysu patří startup s jedním zaměstnancem a nezvyklou činností. Zakladatel společnosti Contiqua Jindřich Fialka přišel před dvěma lety s nápadem vyrábět z průmyslového odpadu prestižní designerské produkty. Dnes spolupracuje se špičkou oboru a s firmami jako je Petrof.

Před necelými dvěma lety si na papír napsal první body nápadu. Snil o tom, že ho přetaví v byznys. A loni už jeho sen ve startupové soutěži Global Entrepreneurship Week (GEW) 2014 označili za třetí nejnadějnější českou firmu roku.

„Contiqua byla založena v březnu 2014, ale fakticky jsem na ní začal pracovat v červenci 2013. Myšlenka je stále stejná - tvořit dobré designové produkty z průmyslového odpadu,“ říká zakladatel a ředitel společnosti nebo přesněji startupu Contiqua Jindřich Fialka.

Z bezcenného odpadu hodnotné kousky

Contiqua kabelkyFirma má jednoho zaměstnance, kterým je zakladatel Fialka. Ten ovšem upozorňuje, že jenom z pohledu legislativy. Jak totiž zdůrazňuje, ve skutečnosti úzce spolupracuje se třemi či čtyřmi designery, kteří působí „na volné noze“, a společnostmi jako Ateh, Uniko nebo Studio Činčera.

„Hned v začátku se přidaly velké společnosti jako 3M, Wiesner Hager nebo Petrof a také designeři, například Ivan Dlabač, Matyáš Fuchs, Lucie Houdková nebo Mili Havrlantová. Za zmínku také rozhodně stojí vydatná pomoc od Impact HUB Praha,“ říká Fialka.

Produkt firmy Contiqua, tedy šperky, doplňky nebo svítidla vyrobené z odpadu možná někomu napoprvé nezní úplně atraktivně. Pravdou ovšem je, že užitkové zpracování odpadu čím dál tím více zajímá novou vlnu designérů, kteří z bezcenného materiálu vytvářejí hodnotné kousky užitkových předmětů.

„Všechny mají silný příběh právě díky tomu, že je navrhujeme proto, abychom zachránili nějaké materiály před likvidací. Neděláme světla pro světla, ale proto, abychom využili hromady drahých reflexních folií, které zbývají jako průmyslový odpad z výroby dopravních značek a skončily by ve spalovně. Další krásný příklad jsou náušnice ze dřeva od Petrofu, tedy z materiálu na koncertní klavíry,“ říká Jindřich Fiala.

Velké plány

Contiqua, světloJak autor myšlenky dát odpadu druhou šanci míní, největší rozmach jeho společnost prožívá právě teď. Daří se zejména výrobě unikátních svítidel, poptávka po nich neustále roste.

Díky tomu se Contiqua a její spolupracovníci rozhodně nenudí. Mezi zákazníky patří zejména samotní designéři či lidé, kteří si na interiérech, ať už obytných nebo pracovních místností, dávají záležet.  

„Navrhujeme nové produkty, řešíme zajímavé instalace světel, navazujeme spolupráci s největšími jmény v České republice. Čeká nás první zahraniční výstava a hlavně velká expozice na světové akci, kterou zatím nebudu jmenovat,“ pochlubil se letos na jaře Jindřich Fialka. Právě na výstavách a dalších prezentacích bude záviset hlavně ekonomický rozvoj společnosti.

Kromě byrokratické a organizační přípravy si rozvoj společnosti vyžaduje zejména hodiny a hodiny strávené tvorbou designerských nákresů. Nejvíc času zabírá právě designování nových výrobků z průmyslového odpadu. Jak Jindřich Fialka říká, v plánu je postupně rozšiřovat všechny tři řady výrobků, tedy svítidla, šperky i módní doplňky. Kvůli rostoucí poptávce společnost spouští i design a výrobu na zakázky, tedy na míru podle požadavků klienta.

Co je nejvíc? Že to funguje

Jindřich Fialka, ContiquaAčkoli se svým nápadem začíná být úspěšný a potenciál v něm vidí čím dále tím více partnerů, sám si nechce nechat vůni pochvalných řečí „napršet do nosu“. Aby neusnul na vavřínech, soustředí se hlavně na práci. Úspěchy, jako třeba třetí místo v rámci startupové soutěže českých nadějí GEW 2014, pokládá spíše za překvapení.

„V první řadě překvapení, v druhé řadě radost a nakonec také pocit zodpovědnosti. S pár dalšími lidmi z první desítky se znám, jsou to vynikající manažeři, inovátoři, kreativci a obchodníci. Je ctí ocitnout se v takové společnosti,“ váží si ocenění Fialka.

Soutěžní výsledky jsou ale věcí jednou, výsledky firmy druhou. Svůj největší úspěch proto vidí jinde. „Může to znít prostě, ale velkou radost mi dělá, že se podařilo myšlenku, která byla ještě před rokem pouze na papíře, skutečně zrealizovat. Pro to, co děláme, neexistuje žádný osvědčený byznys model, takže jsme ho museli vytvořit od základu. Není to jako otevřít kavárnu,“ uzavírá zakladatel a ředitel firmy Contiqua Jindřich Fialka.

Tomáš Lemešani

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek