Mladí čeští dravci dobývají svět

27. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Českých startupů, kterým se podařilo prorazit v tvrdé mezinárodní konkurenci, přibývá. Dnes jejich produkty používají lidé od Ameriky po Austrálii nebo významné globální společnosti.

Ze školních lavic rovnou do byznysu. To je cesta lídrů velké části tuzemských startupů.

Řadě mladých firem se přitom podařilo prosadit nejen na českém trhu, ale se svými výrobky nebo službami dobyly celý svět.

Přesně podle tohoto scénáře se odvíjel například příběh brněnské společnosti Y Soft. Firmu založili v roce 2000 studenti s vizí vybudovat českou skutečně globálně působící společnost.

Hledání investora

„Na začátku bylo nejtěžší zajistit si dostatečný kapitál, který by nám pomohl rozjet první zakázky. Byli jsme startupová firma, nabízející řešení postavené na kombinaci hardwaru a softwaru. I přes rostoucí poptávku bylo náročné najít investora, který by právě hardwarovou část nevnímal jako potenciální riziko,“ vzpomíná spoluzakladatel Y Softu Václav Muchna.

Y Soft podle něj vznikl doslova ze zrnka písku, zato s ambicí vybudovat globální, z Česka řízený technologický byznys. „Na začátku ,všichni‘ tvrdili, že jsme se zbláznili. A měli pravdu. Prvních pět projektů, na kterých Y Soft participoval, zkrachovalo,“ pokračuje Václav Muchna. Zakladatelé startupu se však nevzdali, a tak se šestým projektem v roce 2003 stal produkt YSoft SafeQ, na kterém firma postavila svoji novodobou historii. Jde o systém správy tisku, který šetří firmám náklady na tuto oblast. Výdaje na tisk mohou klesnout v průměru o 30 procent a v některých případech až o polovinu. Díky správě tisku mají firmy možnost optimalizovat investice do tiskáren. Práva přidělená zaměstnancům, kteří mají například omezený barevný tisk nebo naopak předepsaný oboustranný tisk dokumentů, pak snižují náklady i dopady na životní prostředí. Přihlášení zaměstnanců u konkrétní tiskárny zabraňuje tomu, aby se důvěrné dokumenty objevily v nesprávných rukou. Tyto postupy, které jsou v současnosti známé ve velké části firem, přitom byly před šestnácti lety novinkou, mezi jejíž průkopníky Y Soft patřil.

Růst díky partnerství

„Po roce 2000 se do podniků začínaly dostávat takzvaná multifunkční zařízení – větší tiskárny, které tiskly do formátu A3 a uměly i skenovat a kopírovat. První zakázka Y Softu přišla z firmy, která potřebovala zpřístupnit tisk na těchto zařízeních pouze na základě uživatelské autentifikace. Právě při její realizaci přišel nápad vyvinout serverové řešení, které by umožnilo do té doby ,hloupá‘ zařízení online řídit a monitorovat,“ zmiňuje Václav Muchna cestu k hlavnímu produktu firmy.

Globální růst společnost zaznamenala i díky partnerství s celosvětovými hráči působícími v oboru tisku. Příkladem jsou výrobci jako Konica Minolta, díky níž Y Soft urychlil svůj vstup na světový trh, nebo Xerox, s nímž brněnská firma loni výrazně rozšířila spolupráci.

Z malého startupu se během let firma změnila v globálního hráče, který v 16 zemích zaměstnává přes 370 lidí, z nichž zhruba 300 působí v České republice. Její řešení používá přes 14 tisíc zákazníků ze 120 zemí po celém světě a zahraniční klienti nyní tvoří 98 procent její zákaznické základny. Zhruba čtvrtina podniků v žebříčku největších světových firem Global 2000 spolupracuje s firmou Y Soft. „Uspět v dnešní globální konkurenci vyžaduje nejen inovativní myšlenky, spoustu nápadů a zdrojů, ale také poctivost. Y Soft však chce jít ještě dál, a tak je pro nás jednou z nejdůležitějších hodnot obchodní etika,“ popisuje Václav Muchna svůj recept, jak udělat z party nadšených studentů globálně úspěšnou firmu.

Království letenek

Také další startup, který dobyl svět, pochází z Brna. Česká společnost Kiwi.com, která začínala pod názvem Skypicker, letos v dubnu oslavila pětileté výročí. Během této doby se rozrostla v jeden z největších a nejpopulárnějších vyhledávačů letů a prodejců letenek na světě s ročním obratem přesahujícím 700 milionů eur a zaměstnává 1100 expertů.

„Kiwi.com je již dnes ve světové top desítce a evropské top pětce největších prodejců letenek. Počítáme, že do pěti let se staneme největší online cestovní agenturou na světě nabízející zákazníkům nové trasy za ty nejlepší ceny a takové služby a záruky, které jim neposkytne nikdo jiný,“ říká Oliver Dlouhý, zakladatel a šéf Kiwi.com.

Právě jeho „cestovatelská trápení“ stála v roce 2012 za vznikem firmy. Když hledal nejlevnější kombinaci letenek, musel strávit hodiny manuálním porovnáváním. Ale výsledek stál za to: do svého cíle a zpět se dostal za zlomek ceny přímého letu. Rozhodl se proto na této myšlence založit byznys.

Pomohlo mu i to, že letecká doprava je relativně staré odvětví, kde se za posledních dvacet let změnilo jen velmi málo. „Vyrostly spousty takzvaných low-cost přepravců, ale jejich nabídka je ve většině případů k nalezení pouze přímo na jejich webu a nikdo vám nenabídne kombinaci více low-cost letů dohromady,“ vysvětluje Lucie Brešová, výkonná ředitelka Kiwi.com. „Navíc je systém vyhledávání letů zastaralý a neumí kombinovat lety všech existujících dopravců, což je na úkor zákazníků. Ti tak mnohdy končí s dražším spojem, aniž by věděli, že se do svého cíle mohou dostat levněji, či dokonce jednodušeji,“ dodává Lucie Brešová.

Skypicker díky unikátní databázi a algoritmu na kombinaci dat umí najít letenky, které spojují i nespolupracující aerolinky. Cestující tak mohou ušetřit až 80 procent ceny. Na tyto kombinace pak poskytuje firma garanci. Když se tedy při navazujícím letu zpozdí první spoj, zajistí zákazníkovi, že se dostane do cíle.

Unikátní algoritmus přitom není to jediné, co je firma nucena zvládnout. Vzhledem ke globálnímu působení musí být schopná zajistit zákaznický servis po celém světě čtyřiadvacet hodin denně. I kvůli tomu letos oznámila plány na otevření nových poboček v Manile, Durbanu, Praze, Barceloně a Ta-lienu.

Sázka na technologie

Technologie stojí také za dalšími startupy, které z Česka expandovaly do celého světa. Josef Průša, jednatel a majitel společnosti Prusa Research, od svých 19 let navrhuje a staví 3D tiskárny. „Je jedním z největších talentů v oboru,“ upozorňuje Magdalena Souček, vedoucí partnerka společnosti EY v České republice, která Josefa Průšu ocenila titulem EY Začínající podnikatel roku 2016.

V pražském Karlíně vznikají přístroje pro celý svět. Vyrábí se tam například i3 tiskárna, která je nejpoužívanější 3D tiskárnou na světě. Spolu s Prusa i3 MK2 vyhrála ocenění pro nejlepší 3D tiskárnu na světě. Josef Průša sází na jednoduchost, uživatelskou přívětivost a přijatelnou cenu. I když se jedná o špičkové přístroje, nijak je nepatentuje. „Když jsem začínal s 3D tiskem, mnoho lidí tomu nevěřilo, a to navíc tiskárny zveřejňujeme jako open source, kde je vše zdarma sdílené,“ vzpomíná úspěšný podnikatel.

Skateboard na elektřinu

Podobný úspěch by chtěla zopakovat také ostravská společnost XTND. Ta chce nabídnout v Kalifornii, Austrálii nebo zemích západní Evropy svůj elektrický skateboard, který by se mohl stát pro mladou generaci atraktivním a zároveň k přírodě šetrným dopravním prostředkem do měst.

S technologiemi je spojený rovněž další startup, který již překročil hranice České republiky. A také tady, podobně jako v případě Kiwi.com, stála na začátku potřeba vyřešit svoji osobní situaci. „Vše začalo, když jsem hledal bydlení jako student v Brně. Tehdy jsem si uvědomil, jak je těžké něco najít, a nenaletět. Vadily mi běžně zažité stereotypy realitních kanceláří,“ vzpomíná Radim Rezek, zakladatel a šéf společnosti Flatio.

Ta vznikla v březnu 2016 na základě předchozích několika let fungování startupu Studentreality.cz. Flatio vsadilo na pronajímání bytů online, s využitím virtuálních prohlídek. Nejdříve zkoušeli dlouhodobé pronájmy, na což ale konzervativní trh neslyšel. A tak objevili trh střednědobého bydlení s pronájmy od jednoho do šesti měsíců, kde se společnosti daří. Služba nyní působí v Praze, Brně, Vídni a Bratislavě a za první rok fungování zprostředkovala ubytování na 24 tisíc nocí.

Právě na rakouský trh vstoupila společnost letos. Co pro ni bylo u našich jižních sousedů nejsložitější? „Milion právních odlišností oproti českému trhu, náš cíl je přitom mít pro celou Evropu jednotnou smlouvu. Dále zajistit ‚echt‘ rakouský překlad, který místní mají moc rádi. A také získat si důvěru jako firma z Čech,“ vypočítává Radim Rezek. Po Vídni by měl přitom následovat jiný perspektivní trh, německý Berlín.

České startupy, které se prosadily v globálním měřítku, inspirují také další následovníky. V líhních a akcelerátorech začínajících firem, mezi nimiž si vydobylo výsadní pozici brněnské Jihomoravské inovační centrum (JIC), se již nyní připravují desítky dalších společností, které budou chtít za pár let vydávat prohlášení o světové expanzi tak jako Kiwi.com nebo Y Soft.

S elektrickým skateboardem do slunné Kalifornie

Ostravská společnost XTND už od svého vzniku před dvěma lety neskrývá velké ambice. Spoluzakladatel startupu Miroslav Peřina chce cílit hlavně na americký a australský trh.

Co bylo při rozjezdu firmy, kterou jste založili s Danielem Gebnerem, nejtěžší?
Všechno se učíte za pochodu. Ve startupovém světě je velmi důležitá rozhodnost a rychlost. U nás standardně pracujeme dvanáct a více hodin denně včetně víkendů. Vůbec nám to ale nevadí, protože jsme hladoví po tom, posouvat se dále a tvořit nové věci.

Proč jste vsadili právě na elektrický skateboard?
Líbilo se mi, že většina lidí z toho měla srandu a říkala, že děláme úplně nesmyslnou věc a předraženou hračku, kterou nikdo nebude chtít. Dnes tito lidé pochopili, jak moc velkou přidanou hodnotu elektrický skateboard má, a fandí nám.

Co je největším přínosem vašeho řešení?
Velká města mají několik obrovských problémů, které postihují každého z nás. Jedná se především o dopravní zácpy, nedostatek parkovacích míst a přeplněné hromadné dopravní prostředky. Elektrický skateboard je perfektní alternativa a dopravní prostředek do moderních měst na krátké vzdálenosti. Můžete se s ním velmi rychle pohybovat a vzít ho všude s sebou. Šetříte tím nejen své nervy, ale také čas a peníze.

Sami říkáte, že jste první rok práce museli hodit do koše. Proč?
Především šlo o změnu v tom, jak jsme přistupovali k návrhu produktu. Do té doby jsme používali běžně dostupné komponenty a nějak je zkoušeli dát dohromady. Výsledkem byla jen řada kompromisů a nikdy to nefungovalo tak, jak jsme si představovali. Vždy jsme chtěli udělat produkt, který bude perfektní ve všech ohledech. Pokud máte toto za cíl, tak je nezbytně nutné si vše navrhovat a vyrábět sami. Hodně se inspirujeme Teslou a Applem. Jejich produkty vypadají perfektně, jsou dotažené do posledního detailu a hlavně dokonale fungují. To je přesně to, o co my v XTND usilujeme.

Svůj skateboard jste představili na prestižních akcích jako CES v Las Vegas nebo TechCrunch Disrupt v Londýně a New Yorku. Neleká vás prostředí mezinárodního byznysu, budete mít potřebné zkušenosti a kapacity?
Začali jsme sice v České republice, ale vždy jsme mysleli globálně. Dlouhodobě chceme působit především na americkém trhu a přesně pro tyto účely jsme nedávno založili americkou firmu XTND, Inc., se sídlem v Kalifornii. Byl bych rád, kdybychom tady v České republice toho prodávali hodně, ale klíčový trh pro nás je právě Amerika, západní Evropa a Austrálie. Myslím si, že máme slušné technické zázemí, skvělý tým a špičkové mentory z firem, jako jsou SpaceX nebo Faraday Future. Navíc jsme nesmírně rádi, že můžeme spolupracovat s dodavateli, kteří patří ke špičce ve svých oborech, proto se zatím nijak neobáváme, že bychom neměli dostatečné znalosti nebo kapacity. Samozřejmě plno věcí jsme ještě nedělali a nemáme s nimi zkušenosti, ale jsme mladí a odhodlaní se rychle učit.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál. Foto: Martin Pinkas.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek