Modernizace MHD v Litvě – aktuální vývoj kolem tendrů

10. 4. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Modernizace MHD v Litvě – aktuální vývoj kolem tendrů Chystané tendry na modernizaci městské hromadné dopravy ve dvou největších litevských městech zajímají i české výrobce, jejichž výrobky již tradičně brázdí místní ulice. Velvyslanectví ve Vilniusu dlouhodobě podporuje zapojení českých vývozců do soutěže o dodávku nových autobusů (Vilnius), trolejbusů či elektrobusů (Kaunas).

V dubnu 2016 se uskutečnil v prostorách úřadu seminář pro zástupce pěti největších litevských měst a vedení jejich dopravních podniků, zástupci velvyslanectví se podíleli na přípravě prezentace v Kaunasu a podpořili ji svou účastí, zúčastnili se také setkání s vilniuským magistrátem na téma připravovaného tendru.

Zejména v hlavním městě není situace zcela jasná, zastupitelé metropole vedou mezi sebou neustálý spor nejen o samotný tendr, ale i strategii dalšího rozvoje MHD. Po roce od vyhlášení tendru na poskytování přepravních služeb minibusy na předměstích Vilniusu prostřednictvím soukromých subjektů bylo prohlášeno za vítěze litevsko-lotyšské konsorcium. V obou městech lze také očekávat aktivní působení zahraniční konkurence (zejména polského Solarisu, o čemž svědčí mj. i poskytnutí elektrobusu do Kaunasu k vyzkoušení).

Dohady ve Vilniusu kolem tendru na nové autobusy pokračují

Bývalý primátor Vilniusu a lídr Litevské unie svobody A. Zuokas kritizoval na nedávném zasedání městské rady její rozhodnutí vyhlásit tendr na nákup 150 nových autobusů s dieselovými motory, požadujíc, aby se Vilnius zbavil tohoto způsobu dopravy podobně jako všechna ostatní evropská hlavní města, která podle něj přestanou s využíváním této technologie do roku 2025. Jeho partajní kolega Ž. Šilgalis dodal, že dosavadní způsob veřejné soutěže je neprůhledný.

Podle zastupitele A. Ludkowského by měl Vilniuský dopravní podnik (VVT) připravit alternativní návrh a rozdělit do dvou tendrů nákup dopravních prostředků a poskytnutí úvěrových služeb. Primátor R. Šimašius vyjádřil naději, že tendr bude v nejbližší době oficiálně vyhlášen a nové autobusy by mohly do vilniuských ulic vyrazit již v příštím roce.

Lotyšsko-litevské konsorcium společností Rigas Mikroautobusu Satiksme (RMS) a Transrevis

Konsorcium lotyšského operátora osobní dopravy na bázi minibusů RMS a litevského meziměstského osobního dopravce rovněž prostřednictvím minibusů Transrevis bude zajišťovat provoz na jedné desetině vilniuských linek MHD poté, co zvítězilo v jedné části tendru, který vyhlásil Magistrát města Vilnius pro soukromé dopravce v dubnu roku 2016. Podle tendrových podmínek musí konsorcium dodat 52 minibusů, s nimiž bude obsluhovat vybrané linky na předměstí metropole.

Primátor R. Šimašius prohlásil, že „tento tendr je pouze částí strategie zkvalitnění MHD v hlavním městě, v jejíž implementaci bude magistrát nadále pokračovat. Tendrové podmínky omezují stáří vozidel max. na jeden rok a vyžadují, aby byla vybavena klimatizací, systémem odbavení a počítání cestujících, videokamerami, snadným přístupem pro hendikepované osoby a rodiče s dětskými kočárky.“

Vítěz druhé části tendru, určené pro autobusové dopravce, bude ohlášen později.

Polský výrobce dopravních prostředků Solaris poskytl dopravnímu podniku v Kaunasu na vyzkoušení elektrobus Urbino Electric 12

Elektrobus nové generace Solaris Urbino Electric 12 zapůjčila stejnojmenná polská firma k vyzkoušení dopravnímu podniku Kauno autobusai v druhém největším litevském městě. Jedná se o elektrobus, který byl zdokonalen na základě výsledků dříve provedeného testování a nyní prochází testováním v dopravních podnicích v pobaltských zemích. Vozidlo jezdilo v Kaunasu po celý pracovní týden na pravidelných linkách.

Elektrobus Solaris jezdící v Kaunasu je nízkopodlažním zástupcem čtvrté generace. Ve srovnání s předchůdci je podle výrobce mnohem pohodlnější a prostornější, může přepravovat až 75 cestujících a disponuje 30 sedadly. Ve vybavení nechybí klimatizace jak pro cestující, tak i pro řidiče, stejně tak topení pro zimní podmínky. Vnitřní a vnější osvětlení používá LED technologie. Dveře autobusu nabízejí otevírání oběma směry a zákazníci si mohou vybrat požadovanou variantu.

Elektrobus se nabíjí ze stacionárního energetického zdroje a jezdí na kombinované lithium-železo-fosfátové baterie s kapacitou 200 kWh (5 x 40 kWh). Výrobce nabízí různé způsoby nabíjení, konstrukce autobusu je připravena i pro namontování pantografu. Dva elektrické motory s výkonem 120 kW jsou namontovány na zadní hnací nápravě.

Podle ředitele společnosti Solaris Bus and Coach Latvia působící v Pobaltí K. Kowalského může elektrobus ujet až 150 km, poté však bude zapotřebí nabít baterie v průběhu 1,5–2 hodin. Nejvyšší rychlost autobusu činí 70 km/h. 

Elektrobusy Solaris nyní výrobce vyváží do Finska, Švédska, Polska, Německa a Španělska. Jeho cena dosahuje 420 tis. EUR. Podle vyjádření vedoucího litevské pobočky společnosti Solaris Bus and Coach Latvia D. Mačiulise jsou provozní náklady třikrát nižší, než u dieselového autobusu, jakkoli má elektrobus vyšší pořizovací cenu. Podle něj spotřeba dieselového autobusu na 100 km činí 38 litrů paliva, cena za 1 litr je nyní cca 0,90 EUR, což představuje celkem 34,20 EUR. Elektrobus na ujetí stejné vzdálenosti spotřebuje 130 kWh elektřiny, cena 1 kWh činí 0,124 EUR, tj. celkem 16,12 EUR.

První odezvy řidiče i cestujících byly podle médií pozitivní, hodnotitelé uváděli, že elektrobus je velice tichý a pohodlně se řídí.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky ve Vilniusu (Litva). Autor: Ing. Petr Vávra.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek