Moravské víno prorazilo do amerických supermarketů

7. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

V roce 2013 se Spojené státy staly největším světovým spotřebitelem vína. Zareagovala na to také moravská vinařství, která společně s tandemem česko-amerických firem uspěla na americkém trhu včetně maloobchodního řetězce Whole Foods Market.

Až se bude natáčet nová řada legendárního animovaného seriálu Simpsonovi, možná v něm už bude maloměstský tatík Homer místo svého oblíbeného plechovkového piva popíjet víno. Řadoví Američané mění své návyky, a v roce 2013 předstihli v konzumaci vína dokonce i dosavadního světového šampiona – Francii. Ve Spojených státech se tak už vypije přes 30 milionů hektolitrů vína ročně.

Pokud se ale přepočítá spotřeba na obyvatele, Američané ještě zdaleka nedosahují evropského apetitu. Se zhruba jedenácti litry za rok vypije průměrný Američan pořád dvakrát méně vína než typický Čech, a dokonce pětkrát méně než Francouz. Středostavovští Američané ovšem stále víc přecházejí od levného piva k „sofistikovanějším" alkoholickým nápojům - a víno se v tom jeví jako dobrá volba. Sečteno podtrženo, pro vinaře jsou nyní USA pořádně lákavý sud.

Na Manhattanu pijí „Vino z Czech"

Na růst poptávky v zámoří zareagovali i moravští vinaři. Před třemi lety na americký trh začal moravská vína dovážet tandem společností Klub Sommeliérů (český exportér) a Czech Wine Imports (CWI, licencovaný importér). Prostřednictvím těchto partnerů nyní do USA vyváží svá vína už čtrnáct moravských vinařství a další dvě velké značky jsou v přípravě.

Do konce roku 2014 šlo přes Klub Sommeliérů za moře už na 40 tisíc láhví vína s tím, že vývozy se každý rok zhruba zdvojnásobí. Vína se prodávají převážně pod značkou Vino z Czech, několik prémiových značek se potom prodává přímo pod značkou daného vinařství. V současnosti jsou moravská vína v USA k dostání v sedmi státech a ve 120 především prémiových vinotékách a kvalitních restauracích, nejvíce ve čtvrti Manhattan v New Yorku.

Významný úspěch přišel nedávno, když maloobchodní řetězec Whole Foods Market schválil moravská vína pro teritoria New York a New Jersey. Tento řetězec nabízí Američanům kvalitní potraviny ve více než 400 supermarketech po celých Spojených státech. Navíc je v pilotním projektu i další silný odběratel – obchodní řetězec H-E-B, který má silné zastoupení především v jižních státech USA.

„Se zhruba jedenácti litry za rok vypije průměrný Američan pořád dvakrát méně vína než typický Čech, a dokonce pětkrát méně než Francouz."

Oblíbili si Müller Thurgau a Veltlín

Klub Sommeliérů a CWI se přitom rozhodly zacílit na trochu náročnějšího klienta, který dokáže ocenit kvalitu. Při dovozu do Spojených států se zaměřují na předem pečlivě vybraná kvalitní, převážně sušší vína, která se na pultech v USA prodávají ve střední cenové hladině.

Pro srovnání, nejlevnější, většinou importovaná a nepříliš kvalitní vína se dají v amerických supermarketech nakoupit v ceně od šesti dolarů za láhev. Střední cenová úroveň se pohybuje v rozmezí deset až 20 dolarů. Moravská vína začínají typicky na 13 až 14 dolarech.

Do cenotvorby zasahují přepravní náklady i přirážky, které vznikají nutností respektovat třívrstvý systém obchodu s alkoholem v USA: importér – distributor – retail. Obchodní marže distributora začíná typicky na 30 procentech a v případě retailu je to ještě víc.

Co se týká odrůd, Američané si z více než deseti druhů moravských vín oblíbili hlavně Müller Thurgau a Veltlínské zelené, které je už z dřívějška v zámoří vyhlášené díky rakouské produkci. Další odrůdou, která postupně získává na oblibě, je Cabernet Moravia, jenž odkazuje k exotické Moravě samotným názvem.

Celkovému dovozu evropských vín do USA jednoznačně dominují Italové. Ti vyvážejí do USA skoro tolik vína, jako zbytek EU dohromady.

Etikety mají předepsanou i velikost písma

Na americký trh je zatím téměř vyloučeno dovážet potraviny a nápoje napřímo, na vše je potřeba najít místního importéra. Přidanou hodnotou Klubu Sommeliérů a CWI je tak jejich zastoupení na obou stranách Atlantiku - moravští vinaři komunikují a obchodují s českou firmou, která vše koordinuje.

Vývoz přitom není levnou a jednoduchou záležitostí kvůli povinným licencím. Licencovaný musí být celý obchodní řetězec (import, distributor, retail) a také etikety, které musejí obsahovat spoustu náležitostí včetně předem dané velikosti písma u některých povinných informací. Samotné víno kontrolují americké úřady spíš namátkově.

Kalifornie je k alkoholu benevolentní, Utah je „suchý"

Dovoz vína do USA v neposlední řadě komplikují i rozdíly v obchodních předpisech, které se v jednotlivých státech Unie výrazně liší. Například v Utahu smí veškerý alkohol distribuovat pouze jediná, státem vlastněná společnost. Protipólem k Utahu, který se řadí mezi takzvané „dry states" (doslova „suché státy"), je Kalifornie s vlastním, mnohem volnějším přístupem k alkoholu a jeho distribuci. Také preference zákazníků se liší stát od státu.

Klub Sommeliérů má po úvodním slibném odzátkování amerického trhu velké ambice. Chce využít nabytého know-how a rozšířit portfolio svých odběratelů. Do tří let chce také vývoz zvýšit na půl milionu láhví ročně. Pomáhá tomu také podpora Vinařského fondu a české ambasády ve Washingtonu včetně všech českých zastupitelských úřadů působících v USA. Ty jsou zároveň samy velkými odběrateli vína z Moravy.

Označování dovážených potravin čeká změna

Důležitá změna čeká všechny dovozce, kteří do Spojených států exportují výrobky, které podléhající certifikaci FDA neboli amerického úřadu pro kontrolu potravina a léčiv. V následujících 12 až 36 měsících dojde k výrazným změnám, které se budou dotýkat především označování potravin, prodávaných na americkém trhu, změn etiket a dalších údajů. Těmto změnám budou podléhat samozřejmě také domácí američtí výrobci.

Podle dostupných informací se změny dotknou prakticky všech obalových informací a všechny etikety a štítky budou muset být v rámci předem určeného časového intervalu změněny. Na toto téma bude probíhat řada odborných seminářů, které bude monitorovat kancelář agentury CzechTrade v Chicagu. Ta plánuje průběžně české exportéry o změnách informovat.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek