Může být světově ceněná čokoláda z Čech? Ano!

20. 10. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Firma Pražská čokoláda je pojem. Před jedenácti lety ji založila Silvie Steinerová, o šest let později se k ní přidal její přítel Petr Kovařík, do té doby manažer Mazdy. Nedávno otevřeli obchod v Dubaji.

Nedávno obdržely dva vaše výrobky v Londýně nejvyšší gastronomické ocenění Great Taste. Co to pro vás znamená?
Je to něco neskutečného. Ale musím říci trochu neskromně, že nás to zase až tak moc nepřekvapilo. Mandle ve skořici jsou hit a po pražském nugátu turisté blázní.

V jaké konkurenci jste uspěli?
Bylo tam přihlášeno kolem deseti tisíc výrobků z celé Evropy, více se nepřipouští, z toho dostane ocenění maximálně třicet procent. Porota pracuje „naslepo“, tvoří ji největší odborníci z oboru gastronomie, ti, co udělují michelinské hvězdy, someliéři, degustátoři. My jsme tam letos poslali čtyři produkty, dva uspěly. Loni získal jednu hvězdu Český nugát, v české kotlině známý jako turecký med. Letos dostal ocenění znovu, a k tomu ještě jednu hvězdu za mandle v čokoládě. Na závěr vždycky porotci napíšou takový „feedback“, co si o tom produktu myslí, a to nám hodně pomáhá v dalším vývoji.

V Praze máte sedm obchodů, nyní jste otevřeli první v Dubaji. Proč? Česká metropole vám už je těsná?
To vzniklo postupně. Zpočátku jsme cílili hlavně na turisty, většina našich produktů má na sobě motiv hlavního města. V Praze jsme měli obchody nejprve v Nerudově ulici, pak v Thunovské. Navštěvovali je hodně Arabové a někteří měli velký zájem s námi spolupracovat, ptali se na franšízu. Zesílilo to ještě více, když jsme otevřeli další dva „shopy“ na letišti. Tak jsme s některými jednali, k ničemu to však nevedlo. Pak jsme zkoušeli distributora v Dubaji. To se také nepovedlo. Proto jsme se nakonec rozhodli začít tam podnikat sami. Tím se nám otevírá spousta nových možností spolupráce, například otevření obchodu v saúdskoarabském Rijádu. Těší mě, že náš úspěch se neomezuje jen na Česko.

Jak se vám v Dubaji vede?
Tam se prodává hodně tučná čokoláda, na tu jsou zvyklí, ale nejsou s ní všichni spokojeni. Trhu dominuje firma Patchi. Ale my jsme se tam neztratili. Nabízíme super kvalitu, něco, co tam nemají, mandle v čokoládě. Zatím první obchod máme v úžasném obchodním centru Ibn Battuta, tím se náš kiosek nachází v egyptské části, podle mě v té nejhezčí. A ohlas je velký. Lidé jsou schopni přiletět z Kataru jen proto, aby si u nás nakoupili za tisíc dirhamů, což je sedm tisíc korun, a zase letět zpátky. Naši čokoládu si oblíbil i šéfkuchař z luxusní dubajské restaurace Nobu, patřící do řetězce, jehož spolumajitelem je Robert de Niro. Děláme jim nově medaile s jejich logem. To je pro nás také dobrá reference.

Kvalitní čokoláda musí být ze špičkového kakaa. Z jakých bobů je připravována ta vaše?
Ze směsi bobů z celého světa, hlavně z Ghany, Ekvádoru a nyní se chystáme do Salvadoru. Tam bychom chtěli kakaové boby pěstovat na vlastním pozemku. Chceme mít přímý vztah k lidem, kteří kakao pěstují, rozumějí mu a dávají mu duši. K místům, kde se čokoláda narodila. Chceme dělat věci pouze kvalitní. To je naše filozofie. Na naší plantáži o velikosti kolem dvou hektarů bychom vypěstovali zhruba polovinu kakaových bobů, které potřebujeme, zbytek bychom kupovali na burze.

Který z vašich produktů je nejžádanější?
Vyrábíme jich téměř devadesát. Nejoblíbenější jsou mandle v čokoládě nebo ve skořici. Mandle pocházejí z Kalifornie, skořice z Cejlonu. Hodně oblíbená je novinka Globuli Carolini (Karlovy koule), připomínající letošní velké výročí spjaté s českým panovníkem Karlem IV. Jsou typicky české – naleznete v nich švestky, mák, tuzemák.

V tuzemsku jsou koule vyvedené v bílé a tmavé čokoládě, pro Dubaj vznikla speciální zlatá edice. Ten recept jsme vyvíjeli přes dva roky ve spolupráci s Vysokou školou chemicko-technologickou, s katedrou sacharidů a cereálií.

A co konkurence, šlape vám někdo na paty?
Světové ceny v současnosti nezískávají produkty z Belgie či Švýcarska, ale hodně z naší části regionu nebo třeba Anglie. Je to dáno tím, že my všichni hodně inovujeme, snažíme se hledat nové chutě – jako třeba naše Globuli Carolini. Co mě ale mrzí, je, že v Čechách nejsme schopni na rozdíl od jiných zemí ochraňovat řádně regionální produkty. Je tu možné to, že si společnost z východu vlastněná cizími občany přidá mezi dvě slova našeho názvu slovo „handmade“ a parazituje na našem zavedeném jméně. Chtěl bych vidět, jak by třeba Rakušané nebo Francouzi tohle dovolili.

Pražská čokoláda

Firmu založila v roce 2005 Silvie Steinerová (39 let). Ta po studiích práv začínala svoji kariéru tím, že otevírala v Praze první obchod Swarovski nebo Fabergé. V současnosti vede Pražskou čokoládu se svým přítelem Petrem Kovaříkem (35 let). Ten vystudoval obchod a podnikání se zemědělskou technikou na České zemědělské univerzitě a nejprve pracoval jako manažer českého zastoupení značky Mazda.

Zpočátku si nechali čokoládu vyrábět, v současnosti ji už produkují sami pod těmito čtyřmi značkami – Nachfolger, ta je starší než Orion, Steiner &Kovarik, Jaroslav Fišer a Choclee. Zaměstnávají 50 lidí, obrat se pohybuje kolem 40 milionů korun.


Převzato z časopisu Profit, autor článku: Jaroslav Matějka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek