Na Českou exportní banku v Turecku slyší

28. 8. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

„Místní investoři mnohdy říkají, že nebýt úvěrů od České exportní banky, některé zakázky by české firmy nezískaly,“ říká ředitel zastoupení CzechTrade v Istanbulu Michal Koščo. Nikoli poprvé se mluví o tom, že turecké investory zajímá banka českého dodavatele.

Ke konci července zaujímalo Turecko s 20 procenty druhé místo v teritoriální struktuře portfolia České exportní banky (ČEB). Podle Jana Holuba, úvěrového manažera ČEB, je Turecko tradičním odběratelem českých energetických zařízení včetně kompletních elektráren.

Potvrzuje to i fakt, že jedním z největších současných exportních případů ČEB je výstavba tepelné elektrárny včetně lignitového dolu pro tureckou společnost Adularya. „Elektrárna bude mít po dokončení dva bloky, každý o výkonu 145 MW. Tento projekt je dokladem úsilí turecké vlády posílit výrobu elektrické energie v zemi a zároveň přispět k nezávislosti země na dovážených zdrojích. Pro ČEB i české dodavatele je realizace projektu Adularya významnou referencí na tureckém i celosvětovém trhu kompletních energetických zařízení,“ říká Holub.   

Nepromarnit momentální šance   

ČEBKromě energetiky, která je pro české firmy dlouhodobě nejúspěšnějším oborem v Turecku (nejvýznamněji zde investoval ČEZ), jsou perspektivními obory také kolejová doprava nebo automobilový průmysl.

„Dalšími zajímavými obory jsou zdravotnictví, farmacie, dodávky do strojírenství a zemědělského sektoru,“ informuje Michal Koščo. Na otázku, zda je pro české dodavatele spolupráce s ČEB výhodou, odpovídá: „Státem podporované exportní financování je lákadlem všude ve světě. Na příkladu Turecka je vidět, že jsme zde díky financování ČEB úspěšní. Místní investoři vám mnohdy řeknou, že nebýt úvěrů od ČEB, některé zakázky by české firmy nezískaly.“

CzechTrade navíc v Turecku s ČEB úzce spolupracuje při podnikatelských misích. Příkladem spolupráce byl i letošní veletrh ICCI, kterého se poprvé zúčastnili zástupci ČEB a jejich přítomnost ocenili jak turecké, tak i české firmy.

Čeští exportéři pozitivně hodnotili, že se s nimi prezentuje také exportní banka, a dodávali, že tu mohla být už dříve a trvale. Dokonce bylo slyšet i názory, že přínosné by proto bylo zřídit zastoupení ČEB v Turecku, aby její představitelé mohli české exportéry podpořit přímo na místě, doprovázet je na jednání s tureckými klienty a nabídnout jim i financování podpořené státem.

Na tento trh se totiž intenzivně tlačí jiné země. Ty však nabízejí hlavně financování, ale neumí kompletní dodávky. Když české firmy nevyužijí této momentální příležitosti, obsadí turecký trh jiní, lépe připravení. A to by byla škoda.

Optimismus, trpělivost, vytrvalost

Mít dobře připravený projekt v Turecku ovšem nestačí. Důležité je důkladně se připravit a seznámit se s místními specifiky. Podmínky tureckého trhu jsou ve srovnání s tím, na co jsou české firmy zvyklé z evropských zemí, dosti odlišné. Určitě se vyplatí využít služeb místních odborníků a nezbytné kontakty vám mohou pomoci zprostředkovat i zahraniční kanceláře CzechTrade v Istanbulu a Ankaře.

K tureckému specifiku patří například to, že zde velkou roli hrají osobní vztahy a kontakty, protože Turci chtějí nejdříve svého obchodního partnera dobře poznat, a až potom dělat obchod. Proto jsou preferována osobní setkání a součástí jednání jsou i témata týkající se rodiny nebo v Turecku velmi populárního fotbalu. Zároveň jsou tu velmi ceněné reference od místních firem, které mají mnohem vyšší hodnotu než reference ze zahraničí. Zástupci českých firem se také musí připravit na to, že jednání s tureckými obchodními partnery jsou většinou velmi dlouhým procesem a musí se obrnit trpělivostí. Přesto nesmějí ztrácet optimismus a nechat se odradit.

I v Turecku je třeba dodržovat pravidlo „důvěřuj, ale prověřuj“ a zjistit si o svém obchodním partnerovi co možná nejvíce informací, abyste předešli případným budoucím problémům. I v tomto případě vám může pomoci zahraniční kancelář CzechTrade v Istanbulu.

Na spolupráci s touto kanceláří a obchodním radou ČR v Ankaře Arnoštem Karešem nedají dopustit zástupci ČEB. Úvěrová manažerka ČEB Daniela Falčíková tvrdí: „Spolupráce s těmito institucemi v Turecku se nám osvědčila v mnoha případech. Díky ní se dveře pro české firmy na tureckém trhu otevírají snáz.“ Dalším krokem, který přispěje k rozvoji česko-tureckých obchodních vztahů, bude podnikatelská mise organizovaná Hospodářskou komorou ČR ve spolupráci s tureckým Velvyslanectvím v Praze, Velvyslanectvím ČR v Ankaře, Generálním konzulátem ČR v Istanbulu, Istanbulskou hospodářskou komoru a Izmirskou hospodářskou komorou ve dnech 9. až 13. září 2014.         

Převzato z teritoriální přílohy deníku E15 Turecko
Autor článku: Petr Križan, ředitel odboru Mezinárodní vztahy a komunikace České exportní bank

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek