Na nastupující generaci Z je připravena jen pětina českých firem

22. 8. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Na nastupující generaci Z je připravena jen pětina českých firem Generace Z, která právě nastupuje na trh práce, má specifické požadavky na pracovní prostředí. Jejich potřeby ale dokáže reflektovat jen 23 procent zaměstnavatelů. Vyplynulo to z výzkumu společnosti U1 realizovaného přes Instant Research od Ipsosu.

Při náborových pohovorech se již teď setkává téměř 84 procent vedoucích pracovníků s uchazeči narozenými po roce 1989, viz graf 1. Tito lidé se od předchozích generací odlišují tím, že jako náctiletí již byli zvyklí na globalizovaný on-line svět a práce s technologiemi je pro ně naprosto přirozená. Je pro ně typické, že nevyznávají stejné pracovní hodnoty jako jejich rodiče z generace X ani generace Y.

Graf 1

„Není pro ně samozřejmé, aby se pracovní prostředí striktně odlišovalo od soukromého, potřebují, aby se podobalo co nejvíce běžnému prostředí, kde žijí,“ vysvětluje požadavky generace Z Radek Mašinda, designér společnosti U1. „To potvrzují i výsledky našeho výzkumu: každý druhý uchazeč touží po benefitu, který obsahuje přirozené prolnutí pracovního a soukromého života, home office či volnou pracovní dobu.“ Nejčastějším benefitem (51,8 %) zatím zůstává možnost kariérního postupu a osobního rozvoje, jeho náskok je však jen necelé 3 procentní body, viz graf 2.

Graf 2

Jak na generaci Z?

Moderní pracoviště 21. století by mělo mít k dispozici variabilní pracovní místa, která lze přizpůsobit pomocí různých doplňků a doplnit nastavitelnými paravány nebo příčkami, tak i méně formální zóny, kde zaměstnanci mají k dispozici veškeré technické vybavení. „Tak zvané měkké pracovní zóny neslouží k relaxaci, ale k práci, což se často zaměňuje. Střídání prostředí přispívá k větší koncentraci a kreativitě. Vhodné jsou i malé buňky či odhlučněné prostory pro dva až čtyři lidi, které slouží jako zasedací místnosti pro jednání a schůzky,“ upřesňuje Mašinda.

V Česku má 40 procent firem pracovní prostředí strukturované do uzavřených místností pro týmy do deseti lidí a k tomu potřebný počet zasedacích místností. „Tento koncept, který je vhodný spíše pro generaci X, bude v budoucnu zastoupen ještě méně,“ uvádí Radek Mašinda z U1. „Stále více se budou prosazovat otevřené kanceláře typu open space propojené s méně formálními zónami pro individuální a společnou práci, či velmi neformální pracovní prostředí, které si zaměstnanci zcela přizpůsobí svým potřebám.“

Graf 3

Jenže takové prostředí nabízí jen 18, respektive 23 procent firem, viz graf 4. Lze očekávat, že open space bude běžný nejen v komplexech kancelářských budov, ale také v rekonstruovaných prostorách, jako jsou bývalé průmyslové haly a podobně.

Graf 4

Výzkum byl realizován v červnu 2016 formou on-line dotazování přes Instant Research od Ipsosu, reprezentativní vzorek 18 až 65 let, N=840.

Redakčně upravená tisková zpráva firmy U1.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek