Na vlně exportních úvěrů

6. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Na vlně exportních úvěrů Česká exportní banka financuje vývoj hned několika letadel české firmy AERO Vodochody AEROSPACE, a. s., letadel z Česka, která mají létat po celém světě.

První české letadlo si v roce 1912 konstruktér Metoděj Vlach postavil sám. Dnes potenciál českého leteckého průmyslu láká zahraniční investory, kteří se zajímají o kapitálové vstupy či investice do tuzemských firem v tomto oboru. Jen od roku 2005 vyvezly české firmy do zahraničí letadla, vrtulníky, jejich součástky či příslušenství za víc než 120 miliard korun. Je to další z důkazů toho, že tuzemský letecký průmysl je velmi významným tvůrcem pracovních příležitostí.

Jde přitom o zboží s vysokou přidanou hodnotou, jehož výroba a vývoj si taky u nás vyžadují tolik chtěné investice do výzkumu a vědy. A právě k tomu, aby mohly české mozky a ruce držet prst na tepu doby, a to i v konkurenci nejvyspělejších firem světa, je zde Česká exportní banka (ČEB). Právě ona financuje vývoj hned několika letadel české firmy AERO Vodochody AEROSPACE, a. s., letadel z Česka, která mají létat po celém světě.

„Prioritou České exportní banky je podpora českého zboží s vysokou přidanou hodnotou a významným podílem moderních technologií,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel banky Karel Bureš. Právě proto banka v roce 2013 poskytla Aeru předexportní úvěr na financování výzkumu a vývoje náběžné hrany křídla civilních letounů CSeries CS100/300, vyráběných kanadským Bombardierem. Inženýři Aera odvedli skvělou práci.

Úspěšný zálet letadla proběhl v září 2013 a Bombardier aktuálně eviduje na oba letouny přes 350 závazných objednávek a přes 300 opcí. Vloni Areo dodalo 27 párů náběžné hrany křídla a postupně bude navyšovat výrobu až na zhruba 100 setů ročně. Takového tempa by Aero mělo dosáhnout v roce 2020.

Hned rok nato banka zafinancovala ve Vodochodech vývoj komponentů dalšího letounu. Konkrétně šlo o náběžnou hranu křídla, kabinové dveře, zadní část trupu a nakládací rampu dopravního letounu KC-390, jehož výrobu chystal brazilský výrobce Embraer. Vývoj všech komponent byl dokončen s tím, že certifikace letounu by měla proběhnout letos.

Aero už nyní pracuje na dalším stroji. Ve Vodochodech má vzniknout nová generace cvičného letounu Aero L-39 Albatros. Taky tento stroj budou při zkušebních letech pohánět peníze zprostředkované Českou exportní bankou. Vždyť české „Aero“ je jedním z nejstarších výrobců letecké techniky na světě. Společnost byla založena v roce 1919 a její kořeny tak sahají do doby, kdy Metoděj Vlach zkonstruoval právě  ono první české letadlo.

Převzato z komerčního speciálu E15 – České letectví: pýcha uzemského průmyslu.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek