Nákupní festivaly na čínských e-commerce platformách

14. 8. 2017

  • Země: CN - Čína
  • Datum zveřejnění: 14.08.2017

V roce 2016 dosáhly online prodeje v Číně výše 5,16 bil. RMB, což je přibližně 758 mld. USD. Nákupní festivaly, které jednotlivé e-commerce platformy vytváří či se k nim přidávají, generují významnou část této hodnoty. Např. online prodeje na e-commerce platformách skupiny Alibaba zaznamenaly během jednoho dne (11.11.2016) hodnotu 17,8 mld. USD.

Všichni, kteří na e-commerce platformách prodávají, včetně zahraničních značek, by o těchto festivalech měli mít přehled, protože čínský spotřebitel reaguje velice pozitivně na výprodeje či speciální propagační akce.  A tyto festivaly, což jsou zpravidla speciální promo akce během daného časového intervalu, mohou zahraničním značkám při správném zaměření své marketingové kampaně přinést vyšší prodeje a zvýšit povědomí o značce mezi spotřebiteli.  Přehled největších nákupních festivalů v Číně, a které výrobky se při nich nejběžněji prodávají, uvádíme dále v článku.

Čínský Nový rok: leden – únor

Čínský Nový rok jsou nejdůležitější čínské svátky obecně. Datum se odvíjí od Lunárního kalendáře, v příštím roce dle našeho kalendáře je prvním dnem čínského Nového roku pátek 16. 2. 2018. Nejvíce prodávané zboží jsou potraviny, nápoje, elektronika a oblečení.

Oslavy roku Kohouta (tento rok) zaznamenaly online a offline prodeje v maloobchodu a cateringu ve výši 124 mld. USD. A během těchto svátků činila celková hodnota online plateb přes China Union objem 68 mld. USD.

Den Sv. Valentýna – 14. 2.

Stává se velmi populárním dnem pro nakupování dvojic či optimistických nezadaných osob v Číně. Nejvíc slev či zvýhodněných nabídek dávají online prodejci na předpokládané zboží jako je make-up či parfémy. Dle dat společnosti Kung Fu Data hrubé prodeje na Tmall a Taobao (e-commerce platformy pod společností Alibaba) za květiny, tašky, boty pro ženy a doplňky dosáhly 6,2 mld. RMB (přibližně 911 mil. USD). Přičemž Tmall a Taobao ukrajují mezi 60-90% dle kategorií výrobku z celého koláče hrubých prodejů na online platformách.

Den žen – 8. 3.

V Číně se tento svátek slaví od roku 1949, ale teprve nedávno začaly e-commerce platformy realizovat propagační akce i na tento den a lákat k nakupování čínské zákaznice. A není to zrovna malý trh, dle Chinese Research Centre for E-commerce, až 70% Číňanek nakupuje více přes internet než v kamenných obchodech. Jednotlivé e-commerce platformy pak festival nazývají jinak, zejména pro odlišení se od konkurence, např. na Tmall se jedná o „Queen Festival“, na JD.com o „Butterfly Festival“ a na Jumei (specialista na kosmetiku) o „Goddess Festival“.

Data z Dne žen v tomto roce ukazují, že hrubý prodej na Tmall a Taobao za položky ženská móda, doplňky a kosmetika dosáhl hodnoty 30,8 mld. RMB (přibližně 4,5 mld. USD). Obecně nejlépe prodávaným zbožím v tento den je kosmetika.

Den dětí – 1. 6.

Svátek uznávaný v Číně také od roku 1949. Velice populární nákupní festival, propagační akce začínají běžet již od května a trvají celý první týden v červnu. Propagace je zacílena na rodiče, nejvíce se prodávají hračky, deskové hry, dětské oblečení a obuv. Podle údajů Kung Fu Data se 1.6.2017 prodalo toto zboží na všech platformách společnosti Alibaba za 7,4 mld. RMB (přibližně 1,1 mld. USD).

Festival 618 – 18. 6.

Je druhým nejvýznamnějším nákupním festivalem po „Dnu nezadaných“ (viz dále). 618 oslavuje založení e-commerce platformy JD.com. A je to v podstatě odpověď JD.com na Alibabácký festival 11.11. Tento rok byly výsledky prodejů velmi úctyhodné, za 19 dní se prodalo zboží za 17,6 mld. USD. V příštích letech se očekávají ještě vyšší hodnoty, neboť tržní podíl této e-commerce prodejní platformy mírně narůstá každým rokem, v roce 2014 tržní podíl činil 18%, v roce 2016 dosáhl již 25%. Původně se platforma zaměřovala na domácí elektronické spotřebiče a komunikační zařízení, nyní již nabízí široký sortiment výrobků.

9.9 Festival vín – 1. - 9. 9.

Tento festival byl vyhlášen zakladatelem Alibaby, panem Jackem Ma, 9. 9. 2016 jako dárek všem čínským nadšencům do vín. 9. 9. proto, že číslo 9 a alkohol mají v čínštině stejnou výslovnost. V období těchto 9 dnů se prodává i další alkohol (pivo, lihoviny).

Podle statistik společnosti Kung Fu Data inaugurační den festivalu zaznamenal prodeje alkoholu na platformách Alibaby v hodnotě 1,9 mld. RMB (přibližně 280 tis. USD). Obecně víno se stává čím dál více populárním nápojem/alkoholem, dovozy vína opět rostou, v roce 2016 o vysokých 47,3%, v roce 2017 mírný pokles kvůli předzásobení.

Den nezadaných/2x11 – 11. 11.

V Číně festival známý více jako „Double Eleven“, opět nápad zakladatele Alibaby (Jack Ma). Původně určen jako svátek pro staré mládence, později svátek pro všechny nezadané. Festival byl poprvé spuštěn v roce 2009 a od té doby prodeje dosahují neuvěřitelných hodnot, v roce 2016 17,8 mld. USD. Nejvíce se prodává zboží pro děti a matky, poté výrobky spojené s péči o pleť či zdraví. Je tak populární, že ostatní e-commerce platformy také realizují promo akce během tohoto dne. I z tohoto důvodu Alibaba zaregistrovala název „Double Eleven“ jako obchodní značku na čínském úřadě, aby zabránila dalším prodejcům dělat reklamu ve stejném duch

Double Twelve – 12. 12.

Vznikl pouze proto, aby uspokojil ty, kterým nestačil festival "Double Eleven". V roce 2015 Taobao zaznamenalo transakce okolo 13,2 mld. USD. Festival je relativně nový a ne tolik známý jako Double Eleven, proto se očekává jeho další růst. V roce 2016 vzrostly online transakce na Taobao ve srovnání s rokem 2015 o 45,8%.

Vánoce – 14. – 25. 12.

Vánoce se nyní stávají také populárním svátkem zejména ve velkých městech, ale hlavně z pohledu dekorace měst´, obchodů, budov a dávání dárků. E-commerce platformám pak nákupní festival pomáhá vylepšit výsledky za poslední čtvrtletí v roce. Festival má potenciál dále růst, protože získává popularitu i v dalších menších městech Číny.

V článku jsme uvedli pouze výčet největších a nejznámějších nákupních festivalů na e-commerce platformách v Číně. Největší pozornost od spotřebitelů mají samozřejmě festivaly „11.11.“ a „618“, nicméně existují další, menší jako jsou „418“ nebo „818“, také západní obdoby „Black Friday“ a „Cyber Monday“ získávají popularitu. Na specializovaných e-commerce platformách pak mohou existovat speciálně zaměřené promo akce. Je proto důležité si rozmyslet, do kterého festivalu bude firma/značka investovat své časové, personální a finanční zdroje.

I přes velkou konkurenci v čínském e-commerce světě vidíme velký potenciál pro české značky, zejména nové neokoukané výrobky, zboží se zvláštními funkcemi, hezkým/specifickým designem, novým materiálem atp. Samozřejmě kvalita a bezpečnost je na prvním místě. Pro některé výrobky, jako je potraviny, nápoje, kosmetika, hračky, pak tvrzení „vyrobeno v ČR/Evropě“ hraje také prim.

Zahraniční kanceláře CzechTrade v Číně za podpory Ambasády ČR v Pekingu spolupracují s některými čínskými e-commerce platformami. V případě dotazů k e-commerce v Číně, zájmu zde prodávat či pomoc s vytipováním nejvhodnější platformy pro vaše výrobky, obraťte se na naše kanceláře v Číně. Naši pracovníci jsou Vám k dispozici.

Zdroj: China Briefing, vlastní průzkum

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Pekingu

 

 

 

Souborové přílohy

Tisknout Vaše hodnocení: