Nakupování on-line se snaží překonávat hranice

23. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Nakupování on-line se snaží překonávat hranice Pouze 12 procent maloobchodníků prodává své zboží online do jiného členského státu, zatímco na domácím trhu obchoduje on-line 37 procent firem. Překážkou jsou rozdíly digitálních kontraktů jednotlých zemí. Evropská komise chystá jednotnou úpravu, prozatím ale připravila skrze projekt průvodce pro podnikatele.

Rozvoj přeshraničního elektronického obchodu blokují nejrůznější bariéry, přičemž jednou z hlavních je přetrvávající rozdílnost digitálních kontraktů v jednotlivých členských státech EU. Evropská komise v tomto ohledu chystá jednotnou úpravu smluvních vztahů v přeshraničním internetovém obchodě, a to jak v oblasti digitálního obsahu, tak i zboží. O tom, jak by měla nová úprava vypadat, diskutovali v Evropském domě zástupci Evropské komise, Evropského parlamentu, české státní správy a soukromé sféry.

Simona Constantin, členka kabinetu Věry Jourové, komisařky pro justici, spotřebitele a rovnost žen a mužů, představila cíle této iniciativy. Hlavní zákonná smluvní pravidla by měla spotřebitelům a podnikatelům zajistit, aby měli prospěch z moderních a jednoduchých pravidel pro prodej zboží a digitálního obsahu online. „Harmonizace spotřebitelských a smluvních pravidel zajistí důvěru spotřebitelů v jednotný digitální trh a pro podnikatele, zejména malé a střední podniky, vytvoří příznivé prostředí, aby mohli plně využívat jeho výhod. Pouze sedm procent malých a středních podniků prodává své zboží online do jiné členské země,“ zdůrazňuje Constantin.

„Legislativní i nelegislativní opatření s cílem zintenzívnit přeshraniční online prodej musí v první řadě tuto službu celkově zkvalitnit od nákupu zboží, přes jeho doručení až po možnost reklamace či uplatňování náhrady,“ upozorňuje europoslankyně Olga Sehnalová. Za vyvážený přístup z hlediska zájmů spotřebitelů i obchodníků považuje úplnou harmonizaci právního rámce, kterým by se řídil domácí i přeshraniční online prodej.

Byznys podporuje plnou harmonizaci legislativy v rámci EU v otázce vztahu mezi online prodejci a spotřebiteli. „Například sjednocení zákonné záruky či přístupu a výkladu k nepřiměřeným smluvním ujednáním by jistě pomohlo k dalšímu rozvoji jednotného digitálního trhu. Na druhou stranu úprava spotřebitelského práva v současnosti v zásadě není největší bariérou přeshraničního prodeje,“ říká Martin Svoboda, manažer Asociace pro elektronickou komerci. Dodává, že menší a střední internetoví obchodníci vnímají překážky v oblasti zdanění, zvláště DPH, ale také v rozdílných požadavcích na značení zboží, poskytování informací o výrobcích či vysoké náklady na dodání zboží v rámci EU.

On-line průvodce jak na přeshraniční eshop

Čeští podnikatelé mají nově k dispozici podrobný internetový průvodce vstupem na evropský online trh. Zájemci si v něm můžou zdarma zkontrolovat, s jakými zákonem danými povinnostmi se při prodávání online setkají a jak se s nimi co nejlépe vypořádat. Bezplatný průvodce je jedním z nástrojů, kterými se iniciativa Watify, založená Evropskou komisí, snaží rozptýlit obavy potenciálních podnikatelů.

Online nástroj nabízí podrobně rozepsané užitečné rady v deseti oblastech spojených s online obchodem v Evropské unii. „Kdykoli jdete s obchodem přes hranice, musíte se seznámit s legislativou daného státu, která často vychází ze společné legislativy Evropské unie. My jako platební instituce a regulovaný byznys pod registrací České národní banky řešíme například daňové a účetní aspekty u klientů a investorů z třetích zemí. Za přínosný proto považuji jakýkoli projekt, který zjednodušuje orientaci v legislativě,"  říká o nástroji Adam Šoukal, generální ředitel české společnosti Investiční aukce, která se chystá ke vstupu na polský a slovenský trh.

Podnikatelé díky Watify dostanou konkrétní odpovědi na to, jak zabezpečit internetové stránky, co musí vědět o doručovacích službách nebo jak se o zákazníka postarat po nákupu. Získané informace navíc v některých případech využijí i při obchodování ve státech mimo EU. „Legislativa Evropské unie je v některých oblastech harmonizována celosvětově, pokud ji tedy znáte, znalosti využijete i v Asii nebo Americe," doplňuje ze své zkušenosti Vítězslav Centner, generální ředitel společnosti EffiChem, která svůj laboratorní software prodává do řady zemí po celém světě.

Nástroj na zorientování se v problematice přeshraničního on-line obchodvání v češtině najdou podnikatelé na stránkách Evropské komise.

Redakčně upravená zpráva Hospodářské komory a Jihomoravského inovačního centra.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek