Nároky na řemeslníky rostou. Zn.: Chytrá domácnost

23. 9. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Tuzemští zákazníci mají s vyučenými řemeslníky dobrou zkušenost, jsou ale stále náročnější a začínají od nich vyžadovat propojení s novými technologiemi, například na bázi chytré domácnosti. Vyplývá to z výzkumu pro Asociaci malých a středních podniků a živnostníků (AMSP ČR).

Řemeslníci sází na doporučení více než na prezentaci na webu, vadí jim ale nekalá konkurence lidí bez vyučního listu a podporují mistrovské zkoušky.

Přestože jsou mistři svého oboru žádaným zbožím, učňovské obory dnes mladé lidi nelákají. „I když je poptávka po řemeslnících velká, mladí se na učňovské obory nehrnou, chybí jim pozitivní motivace a vyhledávají pohodlnější profese. Studenti odborných škol si stěžují, jak probíhá na učilištích výuka praxe,“ shrnuje asociace.

AMSP představila ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu (MPO) výroční průzkum o vnímání řemesla ve společnosti, který zpracovala agentura IPSOS. Odpovídali v něm spotřebitelé, rodiče žáků, učitelé ZŠ, řemeslníci i studenti.

Trendy určují nové technologie

Fakt, že 84 % zákazníků je s prací kvalifikovaných řemeslníků spokojeno nebo nemá zásadní výhrady (nespokojená je pouze desetina respondentů), potvrzuje, že zedníci, instalatéři či elektrikáři splňují očekávání klientů.

Devět desetin populace věří, že má řemeslo i v současné době perspektivu. Pouze šest procent dotázaných se domnívá, že lidé, kteří se vyučí, budou mít problémy se uživit.

Zatímco dříve se zákazník spokojil s kvalitní odbornou prací a dobrou cenou, nyní považují spotřebitelé za stejně důležitou rychlost, čistotu, kultivovanost a dodržení cenové nabídky.

Zákazníci zároveň očekávají, že jim řemeslníci budou schopni propojit technické zařízení domácnosti s výpočetní technikou. Nejžádanějšími profesemi jsou aktuálně instalatéři, automechanici, elektrikáři a zedníci.

„Spotřebitelé jasně deklarují, co budou v budoucnosti požadovat. Je zřejmé, že například dodávky spojené s technickým zařízením budov budou vyžadovat propojení s počítačovými systémy ovládanými na dálku. To znamená, že nové technologie budou automatickým vybavením moderních řemeslníků. Na to se musí připravit jak odborné školy, tak samotní řemeslníci,“ upozorňuje předseda AMSP ČR Karel Havlíček.

Cechy příliš netáhnou

Řemeslníci věří nejvíce své dovednosti a pověsti, méně sází na nízkou cenu nebo webové prezentace.

Za nepříliš důležité považuje většina z nich také členství v profesním cechu. Přesto se polovina z nich domnívá, že cechy mají svůj smysl a třetina oslovených uvažuje o tom, že by do nich vstoupila. Část tuzemských řemeslníků posuzuje účast v cechu stále spíše pragmatickým ekonomickým pohledem: Pokud jim nepřinese více zakázek, nevidí důvod se organizovat.

Více jak tři čtvrtiny lidí s výučním listem má práce dostatek a nepotřebují se nijak propagovat. Vyučení mají zájem prokázat nejvyšší kvalifikaci a podporují mistrovskou zkoušku, kde se prokáže odbornost dodavatele.

„Dobře nastavené a vedené mistrovské zkoušky tady měly již dávno fungovat. Je to nejen dosažení nejvyšší kvalifikace řemeslníka v oboru, ale hlavně záruka perfektně vykonaného díla. S podporou našeho cechu byli již před 15 lety jako první u nás jmenováni a vysvěceni mistři v oboru instalatér-topenář. Bohužel tehdejší legislativci a zákonodárci shodili vše s posměchem ze stolu,“ říká prezident Cechu topenářů a instalatérů ČR Bohuslav Hamrozi,

Absolventů stále ubývá

I když průzkum ukazuje, že řemeslo má perspektivu, je počet úbytku absolventů za posledních deset let značný.

Za úbytek absolventů učilišť ovšem může nejen klesající zájem mladých lidí o řemeslo, které podle nich nemá - ačkoli se jím dá podle názoru většiny respondentů slušně užvit - zlaté dno, ale  také demografický vývoj. V poslední dekádě ubylo přibližně 30 procent všech absolventů.

Z dotázaných žáků základních škol pouze dvanáct procent odpovědělo, že se rozhodli jít řemeslo studovat. Za opačnou volbou se skrývá především touha po vyšším vzdělání, obava z manuální práce v nelehkých podmínkách, ale i strach z prostředí a vztahů na učilištích.

Z průzkumu dále vyplývá, že si mladí lidé řemeslné obory vybírají na základě dostupnosti a atraktivity, ale dávají i na názory svých známých či kamarádů. Ke studiu daného oboru by je motivovala možnost stipendia, certifikátů/licencí nebo odměny za praxi.

Redakčně zpracovaná tisková zpráva AMSP ČR

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek