Naučme Brazilce pít dobré pivo

2. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Brazilci pijí na rozdíl od většiny obyvatel Latinské Ameriky raději pivo než víno. Trh zatím zcela ovládají čtyři domácí výrobci, pivo se donedávna téměř nedováželo a brazilská piva typu Pilsen jsou nekvalitní. Přicházející české značky tak mohou překvapit kvalitou, upozorňuje brazilská kancelář agentury CzechTrade.

Výroba a prodej piva je v Brazílii velmi perspektivní odvětví. Působí tu v podstatě jen čtyři velcí hráči, kteří se dělí o zhruba 95 % trhu. Poslední dobou se však velmi dynamicky rozvíjí sektor prémiových piv, což jsou domácí piva místních mikropivovarů a piva z dovozu. Jejich dynamika je opravdu zajímavá. Ještě před deseti lety Brazilci v supermarketu nenašli jediné dovozové pivo, před pěti lety měli na trhu dovozci podíl jen zhruba 1,5 %. Nyní je to už kolem šesti procent.

Výroba místních piv vzrostla za posledních deset let o 64 %. „Velcí hráči, jako je například společnost Ambev, v tomto sektoru cítí silný potenciál a možná i konkurenci, kterou nelibě nesou. Proto se snaží pojistit si pozici tím, že kupují rozvíjející se malé pivovary. Těžko říci, jaký mají zájem na dalším rozvoji těchto piv, to ukáže čas,“ říká Marek Zmrzlík, vedoucí kanceláře agentury CzechTrade v São Paulu.

Restaurace podávají přechlazený mok, aby zakryly špatnou chuť

Je ale nesporné, že povědomí o pivu se v Brazílii zlepšuje a náročnost konzumentů roste. Pivo je zde tradičně pojímáno jako ledový osvěžující nápoj. Zavedený je pojem „Cerveja estupidamente gelada“, což znamená doslova „šíleně ledové pivo“. V barech či restauracích často vidíte ledničky na piva s teplotou minus šest stupňů. Občas vám číšníci donesou láhev se zmraženým pivem.

Má to i svůj bizarní smysl. Kvalita piva totiž není příliš vysoká a nízká teplota zmrazí chuťové buňky, které nedokážou rozlišit jakoukoli chuť. Spotřebitel má jen příjemný pocit, že pije ledový nápoj. Chmel se používá minimálně a slad je z kukuřice nebo z rýže. Bohužel toto většinové pivo označují brazilští výrobci za typ Pilsen, s plzeňským typem piva to však nemá nic společného.

Na trhu ale roste zájem o ona prémiová piva, často je však přehnaný zájem o výrazně chmelené nápoje typu IPA. Mezi těmito spotřebiteli není typ Pilsen tolik vyhledáván, jednak není tak hořký a jednak je to spojeno právě s kvalitou brazilské produkce.

V Curitibě ve státě Paraná existuje pivovar, který se jmenuje Dům a odkazuje na tradici českého piva. Vyrábí pivo Jan Kubiš a Karel IV. Tyto nápoje jsou však typu American Lager a zajímavě mixují různé protichůdné rysy. „Když jsem se ptal zástupců firmy, proč to pivo s českým názvem neudělají jako Pilsen, celkem se vyděsili a s odporem to odmítli. Mezi rodícími se brazilskými fajnšmekry na pivo je totiž jistý despekt vůči pivu typu Pilsen, protože ho znají jako standardní nekvalitní pivo velkých výrobců,“ říká Marek Zmrzlík.

Češi chystají akci v regionu, který velmi miluje pivo

I proto je zde pro české výrobce silný potenciál, protože Brazilci obecně nemají rádi hořké pivo. Okruh milovníků výrazných hořkých piv zůstane zřejmě omezený a kvalitní české pivo bude pro běžného spotřebitele srozumitelné a přijatelné. Odborníci na pivo samozřejmě vědí, co je česká plzeň, a české pivo, které patří do světové špičky, znají. I proto se na brazilském trhu prodává jako luxusní zboží a přes celní a daňovou bariéru, která cenu výrazně navyšuje, tu má stále zajímavý potenciál. Mimochodem – nejstarší pivovar v zemi se jmenuje Bohemia.

Pivo zůstává velmi atraktivním produktem díky oblíbenosti mezi samotnými Brazilci. Brazílie je třetím největším producentem piva na světě a pro dvě třetiny Brazilců je pivo oblíbeným nápojem. Celkem 64 procent Brazilců ho preferuje před jinými nápoji. Tradice vína tu není tak silná jako například v hispánské části Latinské Ameriky, i když Brazilci mají také svoji kvalitní vinařskou produkci.

Šance pro Čechy by mohla být také při případných stavbách nových pivovarů v Brazílii. „Posláním českých firem pro nejbližší léta by mohlo být naučit pít Brazilce kvalitní pivo. Na příští rok připravujeme pivní akci, kam chceme přizvat české pivovary se zájmem o Brazílii a pomoci jim najít dobré partnery,“ informoval Marek Zmrzlík. Akce bude primárně zaměřena na stát Espirito Santo, kde kromě dvou mikropivovarů neexistuje žádná výrazná pivní produkce. Přitom je to stát s třetí největší spotřebou v rámci brazilské federace.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor: Marek Zmrzlík, ředitel zahraniční kanceláře v Brazílii.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek