Nehody kolumbijských motorek a kol zvedají odbyt českých dlah

4. 11. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Na kolumbijský trh úspěšně vstoupila česká firma Medin, která vyrábí kostní implantáty nebo dlahy. Protože Kolumbijci milují jízdu na mopedech a kolech, jsou v zemi časté zlomeniny rukou. Odbytu českých chirurgických pomůcek pomohlo i to, že je firma přizpůsobila menší tělesné výšce Kolumbijců.

Společnost Medin z Nového Města na Moravě je tradičním výrobcem chirurgických pomůcek a implantátů. Před dvěma lety zkusila nabídnout své výrobky z nejušlechtilejší oceli a titanu na kolumbijský trh. A uspěla. Mezi důvody patří i tradičně divoký provoz na jihoamerických silnicích.

„Hlavní příčinou úrazů v Kolumbii jsou dopravní nehody, a to v první řádě pády z motorek. Těch krouží zejména v níže položených tropických částech Kolumbie obrovské množství. Nejprodávanějším systémem jsou proto dlahy na zlomená zápěstí z dopravních nehod," vysvětluje Pavel Šembera, který je ve společnosti manažerem pro prodej v Latinské Americe.

Vedle záplavy mopedů je na kolumbijských ulicích k vidění také obrovské množství kol. Cyklistika je nejen levnou formou dopravy, ale také milovaným koníčkem a sportem řady Kolumbijců. I nechráněné těla cyklistů pak často končí polámaná.

Menší Kolumbijci, menší implantáty

Česká firma navíc připravila pro jihoamerický trh speciálně přizpůsobené výrobky. „Kolumbijci jsou v průměru nižšího vzrůstu než Evropané. Těžiště spotřebovaných implantátů se tedy oproti Česku posouvá k menším velikostem," říká Pavel Šembera, „jedná se o implantáty, nitrodřeňové hřeby, dlahy a také příslušné nástroje pro operace kostních zlomenin.Spolupráce se rozšiřuje postupně, v příštím roce 2016 očekáváme v Kolumbii obrat kolem 300 tisíc dolarů," upřesňuje exportní manažer.

Pro vstup na nový trh zvolila česká společnost místního partnera. „Ten naše výrobky dodává do nemocnic v několika regionech – kromě hlavního města Bogoty jsou to departementy Casanare, Santander a karibské pobřeží," říká Šembera s tím, že se s partnerem česká firma prvně potkala před dvěma lety na mezinárodním veletrhu v Berlíně.

„Při úvodním mapování trhu a kontaktů v Kolumbii a také při vyjednávání o pojištění pohledávek, které se nám podařilo uzavřít s pojišťovnou EGAP, nám byla velmi nápomocna kancelář CzechTrade v Bogotě," doplňuje Pavel Šembera.

Kvalita péče zatím záleží na pacientově peněžence

Firma nechce být jen vývozcem hotových výrobků, ale také proškoluje kolumbijské lékaře a zdravotnický personál. V loňském roce 2014 proto zorganizovala konferenci v kolumbijské Cartageně, kde si vyměnili zkušenosti čeští a kolumbijští chirurgové. Na konci října 2015 zase přijela skupina kolumbijských lékařů na školení přímo do Nového Města na Moravě.

Medin tak chce předávat své know-how kolumbijskému zdravotnictví, jehož kvalita je zatím velmi rozdílná podle regionu i pacientových peněz. „V zásadě se dá říct, že pacient v Kolumbii dostane takové ošetření, jaké odpovídá jeho peněžence. Nejchudší vrstvy obyvatel dosáhnou skutečně jen na velmi základní péči nevalné kvality.

Všichni zaměstnanci s legální pracovní smlouvou platí povinně zdravotní pojištění, které jde některé ze soukromých pojišťoven označovaných jako EPS. Ty pak proplácejí zdravotní výkony. Nejbohatší část populace si kromě toho obvykle platí ještě plně privátní zdravotní plány, jež jim přinášejí servis na naprosto jiné úrovni," vysvětluje Pavel Šembera. Kolumbijský trh považuje za velmi perspektivní. V nejbližší době tak chce firma Medin odbyt rozšířit jak co do počtu spolupracujících nemocnic, tak co do typu výrobků, které do Kolumbie vyváží.

Kolumbijští doktoři si přiletěli prohlédnout implantáty přímo do výrobny v Novém Městě na Moravě
Kolumbijští doktoři si přiletěli prohlédnout implantáty přímo do výrobny v Novém Městě na Moravě.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek