Nejdůležitější údaj chybí, stěžují si podnikatelé na poštovní výzvy

27. 1. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Nemáme šanci zjistit odesilatele zásilky a tak musíme zbytečně chodit na poštu, zlobí se podnikatelé. Podle nich si doručovatelé ušetří práci, ale přidělávají ji tím adresátům uložených zásilek.

Čas strávený cestou na poštu, desítky minut ve frontě u přepážky a nakonec zjištění, že to celé absolvovali zbytečně. To je zkušenost mnoha českých podnikatelů, kteří si stěžují na podobu dokladů České pošty, které informují adresáty o uložení zásilky na poště v případě, že je doručovatel nezastihne ve firmě.

„Bohužel, na výzvě chybí ten naprosto nejdůležitější údaj: kdo je odesilatel. Každý měsíc tak trávím já nebo moje kolegyně několik hodin na poště, abychom zjistili, že v zásilce jsou nevyžádané reklamní materiály, nabídky na zařazení do různých katalogů a podobně. Kdybychom na lístku viděli odesilatele, pro podobné zásilky bychom si nešli,“ stěžuje si brněnský podnikatel Petr Svoboda.

Kolonka zůstává nevyplněná

Doklad o uložení zásilky přitom obsahuje kolonku, kde by měl být odesilatel uveden. Velmi často však zůstává nevyplněná. Adresát se tak dozví celou řadu méně důležitých údajů o otevírací době poštovní pobočky nebo jméno doručovatele, který informaci o uložení zásilky vyplnil. Ale odesilatele nemá šanci zjistit.

Redakce BusinessInfo.cz skutečně měla možnost vidět několik desítek dokladů o uložení doporučených dopisů, které neobsahovaly údaj o odesilateli. Podobnou zkušenost má i pražský živnostník Tomáš Novotný. „Vždycky se rozčílím k nepříčetnosti. Něco podobného mi v dnešní době přijde naprosto absurdní,“ zlobí se Tomáš Novotný. 

Přitom Česká pošta má informace o odesilatelích uložené v počítačovém systému. „Pokaždé, když sám podávám doporučený dopis nebo balík, tak úřednice na přepážce tyto údaje do počítače opisuje. Nechápu, proč je doručovatel nevytiskne na doklad o uložení zásilky, když jsou již zaznamenané v poštovním systému. Místo toho na výzvu tiskne řadu zbytečných údajů, které si mohu zjistit na internetu, jako kdy má pošta otevřeno a podobně,“ pokračuje Tomáš Novotný.

Česká pošta přitom nevylučuje, že se může jednat o chybu. „Důvody, proč může dojít k situaci, kterou popisujete, jsou dva. Podavatelé mohou vyplnit nepřesně údaje, a proto není možné na oznámení odesilatele uvést. Druhou věcí pak může být individuální pochybení doručovatele,“ vysvětlil mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Poté, co mu server BusinessInfo.cz sdělil, že se nejedná o ojedinělé případy a výzev bez odesilatele jsou desítky, svoje vyjádření upřesnil. „Při podání zásilek náhodných podavatelů nejsou do dat zásilek ukládány informace o odesilateli, to znamená jméno a příjmení nebo název odesílatele a adresní údaje odesílatele,“ zmínil Matyáš Vitík.

Informace má pošta v systému

Informace o odesílateli jsou podle něj do dat zásilek ukládány pouze u takzvaných smluvních podavatelů. „Smluvní podavatelé podávají zásilky na základě smlouvy na daný produkt a mohou zvolit jiný způsob podání než na přepážce, například prostřednictvím podacího souboru či speciálního softwaru. Náhodnými podavateli jsou zákazníci, kteří nemají smlouvu na podání,“ vysvětlil Matyáš Vitík rozdíly mezi dvěma typy odesilatelů.

Jenže postup pošty ani po tomto vysvětlení nedává příliš logiku. V obou případech má totiž pošta adresy odesílatelů k dispozici. „Informace o odesílateli jsou v interních systémech zaznamenány vždy,“ potvrdil Matyáš Vitík.

„Při přípravě zásilek na dodání, kdy jsou všechny zásilky pořizovány do softwaru, lze ke každé zásilce doplnit jméno a příjmení nebo název odesílatele, PSČ a obec odesílatele, případně údaj z podání opravit,“ doplnil Matyáš Vitík.

Zda pošta po kritice zákazníků změní přístup, začne využívat údaje, které má vloženy ve svém systému, a bude důsledně uvádět odesilatele na všech výzvách k vyzvednutí zásilky, nezodpověděl.

„Zatajování“ odesilatelů není jediným problémem, kdy firmy upozorňují na neschopnost pošty používat data, která má k dispozici. Podnikatelé kritizují také fungování služby Balík do ruky. Přestože doručovatelé mají k dispozici telefonní číslo adresáta, na které pošta posílá informaci o zahájení expedice zásilky, v okamžik doručení velká část pošťáků adresátovi nezavolá, že je na místě. A pouze vhodí do schránky lístek „Adresát nezastižen“, takže podnikatelé pak musí dojít na pobočku a vystát na balík frontu.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek