Nejenom Francie a Německo. „Evropské“ mzdy chtějí po českých řidičích i další země

30. 3. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kamionoví přepravci stále čekají, jak rozhodne Evropská komise. U jednání za zavřenými dveřmi ale stále není jasné, kdy přinesou výsledek. Dopravci přitom na jasné stanovisko čekají už dva roky.

Vyjíždět do zahraničí je pro české firmy působící v oblasti silniční dopravy stále komplikovanější. Požadavky Německa a Francie, aby při průjezdu přes jejich země dostávali řidiči tamější minimální mzdu, totiž nechtějí akceptovat.

Navíc se k těmto požadavkům postupně připojují i další státy. „Rakousko, Nizozemsko, Itálie, Dánsko, ovšem všude se toto opatření nějak liší, je požadována jiná minimální mzda, jiné dokumenty ve vozidle, jiný způsob prokazování a platí i pro různě druhy přeprav,“ vypočítává mluvčí profesního sdružení ČESMAD Bohemia Martin Felix.

Podle jeho slov řidiči českých kamionů do poloviny března dostali jen ve Francii za nedodržení tohoto požadavku na pět desítek pokut. První padly také v Německu. Čeští kamionoví přepravci se snaží svůj postup v této věci koordinovat.

Chybí prováděcí předpisy

„Přestože přijaté zákony platí, jejich kontrolování je zatím namátkové nebo žádné, mnohdy zcela chybí prováděcí předpisy na řadu otázek nejsou schopny odpovědět ani místní úřady. Liší se i přístup dopravců. Většina našich členů se drží doporučení deklarace o plnění minimální mzdy nevyplňovat, nařízení nedodržovat protože je v rozporu s principy EU i s našimi zákony,“ doplňuje Martin Felix.

S případným plněním požadavků podle něj čeští dopravci vyčkávají do rozhodnutí Evropské komise, která zkoumá, v případě minimální mzdy v Německu už dva roky, zda tyto zákony neodporují evropskému právu. EU o této problematice jedná za zavřenými dveřmi a zatím nezveřejnila žádný termín, kdy vydá rozhodnutí. Postoj poslanců Evropského parlamentu je také výrazně rozdělen. „Obecně by se dalo říct, že bohatší země tato ochranářská opatření svých trhů podporují,“ vysvětluje Martin Felix.

Zvýšení cen zákazníci odmítají

„Současně dopravci jednají se svými zákazníky o možnosti zvýšené náklady na mzdy pracovníků promítnout do cen. Zatím většinou bezúspěšně,“ pokračuje Martin Felix.

Někteří dopravci podle něj podepisují deklarace, že požadavky minimální mzdy plní, aniž by to byli schopni fakticky doložit. „Máme zprávy, že především dopravci z východních zemí si s tím hlavu příliš nelámou a věří, že to nějak zašvindlují,“ popisuje postup konkurence z jiných zemí.

Jeden mýtný systém pro všechny země

Požadavky na minimální mzdu nejsou jedinou komplikací pro transevropskou kamionovou dopravu. Tu omezují také rozdílné mýtné systémy v jednotlivých státech. Roste proto tlak na vytvoření jednotného, celoevropského mýtného systému.

„Současný systém, kvůli kterému musí být řidič kamionu převážející zboží po Evropě vybaven několika palubními jednotkami, je totiž značně nekomfortní. Stejně tak administrativní zátěž při registraci a provozu vozidel v rámci různých mýtných systémů je zbytečně vysoká,“ konstatuje Martin Vohánka, zakladatel a generální ředitel společnosti W.A.G. payment solutions.

To se ale postupně změní. Právě W.A.G. se stala jednou z několika málo společností, která dosud získala oprávnění poskytovat elektronické mýtné v rámci takzvaného EETS. Tato licence v budoucnu umožní zprostředkovat dopravcům platbu mýtného ve všech zemích zapojených do EETS, a to z jedné palubní jednotky.

„Díky získání licence můžeme začít oslovovat jednotlivé provozovatele mýtných systémů v EU, kteří jsou na zavedení evropského elektronického mýtného připraveni,“ popisuje Martin Vohánka nejbližší další krok přípravy EETS.

Evropská služba elektronického mýtného (EETS) je iniciativa Evropské unie, jejímž cílem je zjednodušit platbu mýtného pro dopravce v EU. EETS má napravit současný stav, kdy dopravci musí registrovat vozidlo do každého z mýtných systémů v Evropě zvlášť a ve vozidle musí mít několik palubních jednotek.

Cílem EETS je jedna palubní jednotka, kterou by akceptovali provozovatelé mýtných systémů všech zemí EU. Takovou jednotku si pak dopravce pořídí u poskytovatele EETS, nikoli od provozovatele mýtného systému jako ve většině zemí v současnosti.

EU chce jedny pravidla pro mýto

Kromě vytvoření jednoho technického řešení pro jednotlivé národní mýtné systémy uvažuje Evropská unie ještě dále. Podle eurokomisařky pro dopravu Violety Bulcové EU plánuje sjednotit mýtní systém jednotlivých států do jednoho společného pro všechny. Podle listu Die Welt chce první návrhy představit možná už v letošním roce. Mnoho rozdílných mýtných systémů podle ní představuje překážku v mobilitě na vnitřním trhu.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek