Nejlepší české podnikatelky převzaly ceny za rok 2016

9. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Kapitoly článku

Projekt Ocenění Českých Podnikatelek, který zviditelňuje úspěchy českých žen, již zná své vítěze. České podnikatelky získaly ocenění ve třech kategoriích podle velikosti firmy a také tři speciální ocenění pod patronací generálního a hlavních partnerů projektu.

České podnikatelky se zaměřují především na služby a obchod, ale roste i počet žen, které podnikají ve výrobě a v oborech, které jsou tradičně vnímány jako „mužské“. Počet přihlášených finalistek roste každým rokem, letošní nárůst je téměř dvacetipětiprocentní. Kromě účasti v projektu stoupá i hodnota firem vlastněných ženami.

U oceněných podnikatelek roste význam exportu. To, co vidím já, jsou skvělé české podnikatelky a jejich firmy, které zvládly překonat práh České republiky. Ať již fyzicky – působí v různých zemích světa a exportují služby a produkty, nebo mentálně, svými nápady ovlivňují podnikání ve světě a u nás. Loni exportovalo 10 z 83 přihlášených finalistek, letos působí na zahraničních trzích 21 ze 103 přihlášených žen,“ říká zakladatelka projektu, Helena Kohoutová.

„Stále platí, že je doménou českých podnikatelek především obchod a služby, kde působí hned 63 % finalistek. Výrobě se věnuje 18 % podnikatelek, 11 % podniká ve zdravotnických službách, 6 % v dopravě či logistice, a 5 % našlo svůj úspěch na poli cestovního ruchu. České podnikatelky nestagnují a stále vymýšlejí nové produkty. Polovina přihlášených žen se chce dále vzdělávat v cizích jazycích a nových technologiích. Efektivita práce se zvyšuje i díky práci v cloudu a mobilním technologiím. Jedinou slabinu vidí podnikatelky v nejistotě, co bude s firmami za 5 let,“ dodává Helena Kohoutová. 

Ženy s vizí

„Co bych ráda řekla o českých podnikatelkách? Je třeba si těch, které se odhodlaly jít za svojí vizí a nejenom za svými obchodními výsledky velice vážit. Proč? Protože jsou inovativní, ale také odvážné, transparentní, podnikají eticky a nebojí se. Jejich úsilí ovlivňuje ekonomickou a sociální prosperitu naší země.  Proto s hrdostí konstatuji, že projektem Ocenění Českých Podnikatelek budujeme hrdé Česko“, pokračuje zakladatelka.

Na základě ratingu a skóringu odborného garanta projektu, kterým je CRIF – Czech Credit Bureau, vybírala porota z 17 887 společností vlastněných ženami a doporučila do semifinále 720 podnikatelek s ročním obratem od 10 miliónů korun. Do finále se pak přihlásilo 103 finalistek. V kategorii Malá společnost se letos kvalifikovalo 67 finalistek, v kategorii Střední společnost je to 22 finalistek, a konečně v kategorii Velká firma postoupilo 14 finalistek.

V České republice je registrováno 451 000 živnostnic a 58 000 obchodních společností výhradně ve vlastnictví žen. V Praze má sídlo téměř polovina těchto obchodních společností, nicméně bydlí zde jen pětina živnostnic. Zajímavostí je, že v posledních pěti letech vzniklo 42 % obchodních společností ve vlastnictví žen, avšak podnikání zahájilo jen 23 % živnostnic. Ženy tím čím dál více dokazují, že umí být v podnikání nejen solitéry, ale jsou schopné řídit i obchodní společnosti,“ sdělil k tématu podnikání žen místopředseda představenstva společnosti CRIF – Czech Credit Bureau, Pavel Finger.

Auditor projektu, poradenská firma NSG Morison, rovněž každoročně připravuje analýzu chování českých podnikatelek. Petr Šíma, zakládající partner této poradenské firmy, o podnikatelkách říká: „Ženy, na rozdíl od mužů, méně lpí v podnikání na maximálním výkonu, co se zisku týče a více upřednostňují i lidskou stránku podnikání, což je výhoda, avšak pro variantu případného prodeje firmy nedosahují zajímavého EBITU, který by přilákal případného investora. Stále více si firmy naštěstí si uvědomují, že na zvyšování hodnoty firmy se musí pracovat dlouhodobě a to i v případě, že se firma bude předávat v rámci rodiny. Ukazuje se, že firmy, které převzaly děti znající její hodnotu, jsou daleko ochotnější udělat větší strategické kroky pro rozvoj firmy.“

Celoroční záštitu celému projektu udělilo Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky. „Dnes již máme tolik schopných manažerek a podnikatelek, které dokázaly řídit a budovat a k tomu plnit i svoje mateřské a rodinné povinnosti, že jsem se o udělení záštity nerozhodoval ani sekundu. Mají to ale přirozeně o něco těžší než muži. Proto je to, co dokázaly vybudovat a jak důležité posty zastávají, o to více úctyhodné," uvedl ministr průmyslu a obchodu, Jan Mládek.

Nad slavnostním galavečerem již druhým rokem poskytuje záštitu ministryně práce a sociálních věcí, Michaela Marksová. „S radostí sleduji, že čím dál více žen se věnuje podnikání, a to i v oborech dříve pro ženy ne úplně typických, například ve výrobě či v dopravě. Navíc jsou v tom často úspěšné a zároveň inspirují i další potenciální podnikatelky. Podnikání je vůbec mezi ženami čím dál oblíbenější, mimo jiné určitě i proto, že jim umožňuje lepší slaďování rodinného a pracovního života,“ uvedla ministryně.

Na galavečeru v historických sálech Kláštera minoritů sv. Jakuba bylo vyhlášeno 12 vítězek v kategoriích:

Vítězky 9. ročníku Ocenění Českých Podnikatelek:

MALÁ SPOLEČNOST

  1. Virteco s.r.o. – Květoslava Havlínová
  2. Chalk, spol. s r. o. – Dana Hrabáková
  3. ZIDENTA s.r.o. – Ludmila Žižková

STŘEDNÍ SPOLEČNOST

  1. Westrans Děčín s.r.o. – Stanislava Heritesová Weigelová
  2. Brotrans, s.r.o. – Iva Rychecká
  3. Kv.Řezáč, s.r.o. – Martina Kyselková

VELKÁ SPOLEČNOST

  1. U & SLUNO a.s. – Marta Nováková
  2. BAIEROVÁ spol. s r.o. – Renata Roubínková Baierová
  3. RYOR a.s. – Eva Štěpánková

CENA ČSOB – VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA

MEDIROL s.r.o. – Diana Rysková

CENA ZA VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY – pod patronací Microsoft

Callis Inter, s.r.o. – Helena Mikulínová

CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ – pod patronací České pojišťovny

Jarmila Podhorná – Jarmila Podhorná

Medailonky vítězných podnikatelek

Vítězky 9. ročníku Ocenění Českých Podnikatelek:

MALÁ SPOLEČNOST

  • Virteco s.r.o. – Květoslava Havlínová

 

STŘEDNÍ SPOLEČNOST

  • Westrans Děčín s.r.o. – Stanislava Heritesová Weigelová

 

VELKÁ SPOLEČNOST

  • U & SLUNO a.s. – Marta Nováková

 

CENA ČSOB – VÝJIMEČNÁ PODNIKATELKA

  • MEDIROL s.r.o. – Diana Rysková

„Cílem společnosti Medirol je vyrábět jedny z nejlepších transportních prostředků pro pacienty na světě a pomáhat s imobilizací a bezpečným transportem pacienta. Tento cíl se společnosti a její majitelce, paní Ryskové, daří vrchovatě naplnit – 80 % pokrytí domácího trhu a 50 % jejich výrobků exportovaných do různých zemí mluví za vše. To však není jediným a hlavním důvodem, proč jsme se rozhodli paní Ryskovou vyhlásit Výjimečnou podnikatelkou. Ona a její firma pro nás znamená stabilitu, rodinu, invenci a vývoj správným směrem. V podnikání je zapojena celá rodina včetně tří dospělých dětí a tím patří Medirol do menšiny českých rodinných firem, která má vyřešenou budoucnost, nástupnictví a další rozvoj. Zároveň omladili celý manažerský tým a tím si otevírají cestu k inovacím jejich výroby, novým zakázkám a cestu na další zahraniční trhy. I proto mají naše velké uznání a paní Ryskové právem patří ocenění ČSOB,“ říká Michaela Lhotková, ředitelka Segmentu Firemního bankovnictví ČSOB.

 

CENA ZA VÝJIMEČNÝ RŮST FIRMY – pod patronací Microsoft

  • Callis Inter, s.r.o. – Helena Mikulínová

„Mezi důležité faktory trhu práce dnes patří flexibilita a mobilita – nejen proto, že pro firmy bude stále těžší získat a udržet kvalitní lidi, pokud jim nenabídnou moderní formy práce. Ale i proto, že pokud firma netrvá na každodenním dojíždění do kanceláře, může hledat talenty i mimo své bezprostřední okolí. V českých malých a středních podnicích se počet lidí, kteří mohou pracovat i mimo své dedikované pracoviště, od loňska téměř zdvojnásobil (z 25 % na 54 %),“ říká Ondřej Novodvorský, ředitel pro malé a střední firmy, Microsoft ČR.

 

CENA ZA INOVATIVNÍ ŘEŠENÍ – pod patronací České pojišťovny

  • Jarmila Podhorná – Jarmila Podhorná

„Plavila jsem se nedávno na plachetnici po severním moři. Bylo nádherně slunečno a vál příznivý vítr. Kapitán spolu s námi obsluhoval „prádlo“ a točil kormidlem. Avšak vítr po čase ustal, počasí se zhoršilo a nebýt lodního motoru, nejen že bychom si plavbu tolik neužili, ale pravděpodobně bychom ani nedojeli včas tam, kam jsme měli. Proč o tom píšu teď a tady? Protože jsem si na lodi uvědomila, že i podnikání je jako plavba. Když přesně víte, kam chcete dojet a ještě Vám k tomu vane příznivý vítr a Vy využíváte té správně tržní síly a napínáte spolu se svými námořníky plachty správným směrem, můžete se při kormidlování/podnikání i kochat, ale vždy je třeba mít v sobě ten motor, který zapojíte, když se proti Vám zvenku všechno spikne. A pokud k tomu ještě zvládnete i přijít s neotřelou inovací, jste stejně, jako naše vítězka, Jarmila Podhorná, odsouzena k úspěchu.“ Vyzdvihuje svoji kategorii Šárka Dolanská, krajská ředitelka Praha II, Česká pojišťovna.

 


TZ Agentury Helas

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek