Nizozemský projekt Maasvlakte 2: Přístav Rotterdam na druhou

3. 2. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Nizozemský přístav Rotterdam tradičně dominuje evropské námořní dopravě. V současnosti se ovšem svou pozici rozhodl ještě posílit. Velkolepý projekt Maasvlakte 2 kapacitu přístavu téměř zdvojnásobí a zpřístupňuje Rotterdam i obřím kontejnerovým lodím nejmodernější generace.

Nizozemsko je v novodobé éře hlavní evropskou námořní branou do světa. Podíl na tom mají mimo jiné přístavy jako Amsterdam nebo Vlissingen, jednoznačně největší je ovšem Rotterdam, kterým ročně projde téměř 400 milionů tun zboží. Až do roku 2004 byl dokonce Rotterdam vůbec největším přístavem světa. Poté ale přišel ekonomický boom v Asii a co do objemu námořní dopravy předstihly nizozemský přístav čínská Šanghaj a také jihoasijský Singapur.

Rozvoj námořní dopravy a obchodu v Rotterdamu polila ovšem v současnosti doslova „živá voda“. Nizozemsko spustilo ambiciózní projekt Maasvlakte 2, který má postupně zdvojnásobit odbavovací kapacitu rotterdamského přístavu a také rozšířit jeho celkovou plochu až na úctyhodných 12 500 hektarů.

Stavba na čtvrtstoletí

Původní soustava hrází, přístavních mol a odbavovacích doků Maasvlakte 1 byla vybudována už v šedesátých letech minulého století. Cílem nového projektu je zpřístupnit Rotterdam i těm nejmodernějším obřím kontejnerovým lodím.

Stavba pozoruhodného vodního díla začala v roce 2008. V jejím rámci vzniká zčásti umělý poloostrov o celkové ploše zhruba dva tisíce hektarů. Přístavní vodní plocha má hloubku přesahující 20 metrů, takže do ní mohou veplout i plavidla s extrémně hlubokým ponorem.

Jen za prvních pět let prací si stavba vyžádala investice přesahující 1,5 miliardy eur. A není divu. Konsorcium PUMA složené ze stavebních firem Boskalis a Van Oord dostalo epický stavební úkol. Hned v úvodní fázi stavby muselo například z mořské vody přemístit a znovu využít neuvěřitelných 240 milionů metrů krychlových písku a 20 tisíc betonových bloků, jež byly původně součástí starého vlnolamu. Práce probíhají přímo v hluboké vodě Severního moře a konsorcium muselo například sestrojit speciální jeřáb, který práci v tak specifických podmínkách umožňuje.

Tak rozsáhlý projekt je samozřejmě rozplánován do několika etap. Loni v létě otestovala vnitřní vody Maasvlakte 2 první kontejnerová loď a část nového přístavu je již v plném provozu. Úplné završení projektu a stoprocentní vytížení Maasvlakte 2 je ovšem plánováno až na rok 2033.

90 tisíc pracovních míst

Přístav zahrnuje tři terminály pro kontejnerové lodě nové generace, přepravní stroje, jeřáby, sklady i propojení na železniční a silniční síť. Celkové pojetí odráží fakt, že v poslední době v Rotterdamu poněkud klesá objem přepravy ropy a železných rud, zato naopak nezadržitelně roste množství přepravovaných kontejnerů.

Na druhou stranu už v první fázi výstavby bylo rezervováno také na 300 hektarů plochy pro podniky působící v chemickém průmyslu, které budou moct přímo v areálu přístavu zpracovávat dovezené suroviny. Zboží proudí a má i v budoucnu Rotterdamem proudit samozřejmě obousměrně, tedy jak na evropskou pevninu, tak i z Evropy do světa. Rotterdamem prochází mimo jiné i nemalé množství českých výrobků či naopak zboží určeného na český trh.

Stavba nového přístavu má solidní podporu i u nizozemské veřejnosti. Rotterdamský přístav dává totiž už teď práci zhruba 90 tisícům lidí a Maasvlakte 2 by mělo přinést dalších šest tisíc pracovních příležitostí. Přístav jako celek navíc generuje plná tři procenta všech národních příjmů. V neposlední řadě je hlavní evropský přístav samozřejmě i určitou národní chloubou. Nizozemského daňového poplatníka navíc muselo příjemně překvapit, že náklady na první fázi projektu byly nakonec zhruba o 20 procent nižší, než se původně očekávalo. Maasvlakte zkrátka ukazuje, že v Nizozemsku se utěšeně drží na špici námořního obchodu, v čemž má koneckonců nepřetržitou tradici už od sedmnáctého století.

Převzato z přílohy deníku E15 Nizozemsko – obchodní partner ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek