Nová hedvábná stezka je šancí i pro české podniky

11. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Jen zlomek světových firem ví o čínském projektu Nové hedvábné stezky, který je pro ně mimořádnou příležitostí. Stavební či telekomunikační firmy včetně českých podniků mají šanci podílet se v nejlidnatější zemi světa na budování silnic, přístavů či telekomunikačních sítí.

Téměř čtvrtina firem obchodujících s Čínou již v současné době využívá tamní měny jüanu (RMB), ale jen málo z nich vydělává na stěžejní čínské vládní iniciativě Nové hedvábné stezky. Vyplývá to z výsledků nového průzkumu komerčního bankovnictví HSBC.

Výzkum provedený mezi 1 600 vrcholovými manažery po celém světě ukázal, že pouhých 41% z nich má povědomí o obrovských čínských investičních plánech v oblasti infrastruktury, které jsou spojeny s obchodními příležitostmi s odhadovanou hodnotou až 2,5 bilionu dolarů. Projekt umožní propojení Číny s Asií a Evropou prostřednictvím nových pozemních a námořních cest.

„Projekty na Nové hedvábné stezce přinášejí obrovské příležitosti pro firmy, které se zabývají infrastrukturními stavbami,“ shrnuje generální ředitel pražské pobočky HSBC Bank plc Michael Hordley.

„To jsou ale jen první kroky. Posílením vzájemného propojení podpoří tato iniciativa obchod mezi 65 zeměmi, v nichž žijí skoro dvě třetiny celosvětové populace. Je to velmi zajímavá možnost ke zvážení pro české společnosti, stejně jako pro všechny ostatní, hledající růst a nové zákazníky,“ dodává.

Nová hedvábná stezka

  • Čínský prezident Si Ťin-pching ji představil v roce 2013. Iniciativa Nové hedvábné stezky má za cíl vybudovat dva koridory spojující Čínu se světem.
  • Používá se také označení „Iniciativa pásu a cesty“, což je série čínských rozvojových plánů a infrastrukturních projektů, které mají za cíl povzbudit přeshraniční obchod a kapitálové toky
  • „Pásem“ se označují pozemní obchodní cesty spojující Čínu přes Střední Asii s Evropou a Středním Východem
  • „Cestou“ se míní námořní cesty přes jihovýchodní Asii do Indie, na Střední Východ a na západní pobřeží Afriky

 

Také pro české společnosti je Iniciativa One Belt, One Road šancí, jak posílit v zemi draka svou pozici.

I tento projekt bude jedním z témat China Investment Forum, které směřuje k prohloubení ekonomické spolupráce a pořádá jej od 14. do 16. listopadu 2016 Smíšená česko čínská komora vzájemné spolupráce. Akce se zúčastní více než osm set hostů převážně z podnikatelské sféry ze zemí střední a východní Evropy a Číny.

„China Investment Forum bude věnováno diskusi v oblasti financí a bankovnictví, v oblasti dopravní infrastruktury, která je ve spojení s Iniciativou Pás a Stezka velmi aktuální, dále spolupráci v cestovním ruchu či rozvoji technologií a řadě jiných témat,“ uvádí prezident Smíšené česko-čínské komory vzájemné spolupráce Jaroslav Tvrdík. 

Pouze malý počet firem si uvědomuje investiční potenciál Nové hedvábné stezky. Evropské a severoamerické firmy mohou získat náskok před svými asijskými konkurenty při přípravách se na těchto investicích podílet. V Evropě se na ně připravuje 12 % z oslovených firem, v Severní Americe je to pouhých 9 % a v Asijsko-pacifickém regionu s výjimkou Číny je to dokonce pouhých šest procent společností, ukazuje průzkum HSBC.

Podle odhadů Asijské rozvojové banky bude na náklady spojené s budováním infrastruktury v Asii do roku 2020 potřeba každoročně 800 miliard dolarů.

Čínské podniky již loni investovaly 14,8 miliardy dolarů v 49 zemích podél ‚Nové hedvábné stezky‘. Investice plynuly mimo jiné do rozvoje indonéských železnic, do výstavby řeckého logistického centra a do energetických projektů v Bangladéši. Čínská vláda oznámila, že očekává, že obchodní výměna mezi zeměmi propojenými pozemními i námořními cestami přesáhne během příštích deseti let 2,5 bilionu dolarů ročně.

Lze také očekávat, že projekt Nové hedvádné stezky zvýší mezinárodní povědomí o čínské měně a její využití v přeshraničním obchodě. Jedním z důvodů je to, že pro firmy je používání RMB stále snazší, jak dokazují výsledky letošního průzkumu HSBC.

Počet firem využívajících RMB k obchodování vzrostl meziročně ze 17 % na 24 %. Respondenti uvádějí, že spolu s tím, jak se uvolňuje regulace čínského finančního trhu a jak si firmy postupně zvykají na používání čínské měny, se také lépe orientují v regulacích, požadovaných dokumentech a v převodech finančních prostředků, než tomu bylo v minulosti.

"V HSBC věříme, že do roku 2020 bude polovina čínského obchodu probíhat v této měně oproti 26 % v roce 2015. Pro firmy obchodující s Čínou je důležité, aby byly připraveny na další rozvoj využívání této měny", dodává Michael Hordley.

Redakčně upravená tisková zpráva HSBC

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek