Nový přístavní komplex v brazilském státě Pará je impulsem pro rozvoj severu Brazílie

5. 8. 2014

  • Země: Brazílie
  • Datum zveřejnění: 29.07.2014
  • Zdroj: Estadao

Na konci dubna byl slavnostně otevřen americkou firmou Bunge přístavní komplex v Mirititubě a Barcareně, ve státě Pará na severním pobřeží Brazílie. Zemědělci z jihu a jihovýchodu Brazílie, aby tak mohli rozšířít vývoz svých produktů přes sever země. Vývozní koridor pro zboží z jihu/jihovýchodu na sever je podstatně kratší a až o 35 % levnější.

Hledání nových logistických alternativ je v současnosti prioritou zemědělského průmyslu. Pro největší producenty obilí, sídlících ve státě Mato Grosso, by bylo nejlepší využít severní přístavy Brazílie. Ale s ohledem na nedostatek kapacity terminálů je úroda odesílána do přístavů na jihu a jihovýchodě země, zejména do přístavů Santos a Paranaguá vzdálených 2 250 km, respektive 2 350 km.

Ilustrační obrázekTo by se mělo brzy změnit. Během tří let by se měl objem obilí vypravovaných ze severu země zečtyřnásobit z 5 milionů tun na 20 milionů tun. Dle údajů Správy přístavů (Secretaria de Portos, SEP) se do projektů v Amazonii investovalo více než 5,5 miliard BRL. Další projekty čekají na schválení Národní agenturou pro vodní dopravu (Agência Nacional de Transportes Aquaviários, Antaq).„Severní koridor je hlavním projektem v zemi," říká ministr odpovědný za přístavy Antonio Henrique Pinheiro Silveira.

Miritituba a Santarenzinho na řece Tapajós jsou místy s největším počtem projektů. Své plány zde mají společností Cianport, Hidrovias do Brasil, Cargill, Unirios, Amaggi, Dreyfus, Odebrecht a Bertolini. Cianport, firma vytvořená společnostmi Agrosoja a Fiagril, plánuje vytvoření přístav v Miritubě a Santaně. Od Miritituby poplují lodě 300 km po řece Tapajos a dále 550 km po Amazonce k přístavu Santana. Předpokládá se, že každá lodní zásilka s 32 000 tunami obilí nahradí 850 nákladních automobilů na silnicích.

Mimo Mirititubu jsou v plánu projekty i na jiných místech. Společnost Hidrovias do Brasil se rozhodla svůj projekt realizovat v Porto de Vila do Conde. Již objednala flotilu 140 lodí a 5 remorkérů. Přístav by měl být zprovozněn v únoru 2016. V první fázi (3 až 5 let) by měl mít komplex kapacitu 4,4 mil. tun. Americká společnost ADM si pro stavbu terminálu vybral Barcarenu, počítá s kapacitou 1,5 miliónu tun v první fázi a 6 mil. tun po roce 2016 ve druhé fázi.

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Sao Paulu.

 

Tisknout Vaše hodnocení: