Obchod loni zaznamenal rekordní rok, prodejen však dramaticky ubývá

Představitelé tradičních prodejen bijí na poplach. Podle nich nemohou konkurovat zahraničním řetězcům, které často prodávají pod nákupními cenami. Další odliv zákazníků pro ně znamenají rostoucí nákupy přes internet.



Český maloobchod loni rostl nejrychleji za poslední roky. „Maloobchodní tržby vykázaly za celý rok meziroční nárůst o 5,9 procent a tím zaznamenaly nejlepší výsledek tohoto segmentu od roku 2007. Představovaly současně potvrzení, že domácí spotřeba doznala po krizi svého plnokrevného oživení a přispěla výrazně k celkovému vynikajícímu výsledku české ekonomiky za rok 2015,“ upozornil poradce prezidenta Hospodářské komory ČR Petr Zahradník.

Na růstu maloobchodu se přitom výrazně podílely aktivity spojené s cestovním ruchem, jako je nákup pohonných hmot, ubytování, stravování, výdaje na volný čas a kulturu.

V rámci maloobchodních tržeb jako už tradičně nejvíce rostly tržby za zboží prodávané přes internet nebo prostřednictvím zásilkové služby a to o téměř 20 procent. Zvýšení tržeb však vykázaly všechny sortimentní skupiny specializovaných nepotravinářských prodejen, ale i tržby za prodej potravin,“ doplnila prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková.

Malé prodejny zanikají

Zdálo by se, že majitelé prodejen v Česku zažívají zlaté časy. Jenže opak je pravdou. Za celkovými čísly se skrývá výrazně horší realita. Podle průzkumu společnosti Nielsen došlo loni k dalšímu poklesu počtu malých prodejen s potravinami a smíšeným zbožím. Podle zveřejněné statistiky ubylo v ČR v průběhu uplynulého roku 275 obchodů s prodejní plochou do 400 metrů čtverečních.

„Tradiční český obchod dlouhodobě bojuje o přežití,“ upozorňuje Zdeněk Juračka, předseda Asociace českého tradičního obchodu (AČTO). „V nerovném boji stojíme nejen proti nekalé konkurenci, ale také proti zahraničním řetězcům, které zákazníka denně masírují letákovými akcemi, s prodejními cenami mnohdy pod cenou nákupní, i mnohamilionovým marketingem. Avšak menší čeští obchodníci si nic takového dovolit nemůžou. Jejich úloha v obchodní obslužnosti venkova i úloha společenská je však neoddiskutovatelná,“ vysvětluje Zdeněk Juračka.

Situaci malým obchodům podle něj neulehčuje ani příval nové legislativy, která přichází obvykle v podobě hned několika nových legislativních předpisů najednou, což klade na malé obchodníky neúměrnou zátěž a v konkurenčním boji s výrazně většími hráči je znevýhodňuje.

„V současné době překročily zahraniční řetězce svou expanzí dvoutřetinový podíl na prodeji potravin u nás, což je nejvíc ze zemí Střední Evropy,“ zdůrazňuje Zdeněk Juračka. „V této situaci je skutečně třeba částečně regulovat trvale narůstající významnou tržní sílu zahraničních řetězců. Když ale po všech patáliích projde zákon  prvním  čtením, tak těsně před druhým čtením tam jeden aktivní poslanec doplní odstavce, které z tohoto zákona, kterému se  říká bič na řetězce, udělají bič na české nákupní aliance,“ stěžuje si Zdeněk Juračka.

Velcí hráči ovládají internet

A pro malé prodejny bude ještě hůř. Obchodní řetězce totiž expandují na internetu, kde jim opět malé obchody stačit nemohou. Možnost nakoupit na internetu totiž už svým zákazníkům nabízejí více než dvě třetiny největších obchodních řetězců v České republice.

Z výzkumu na vzorku 126 největších obchodních řetězců, který připravila společnost Acomware ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze, vyplývá, že se přístup prodejců k trhu e-commerce za poslední dva roky dramaticky zlepšil. Vlastní e-shop podle posledních čísel provozuje již 67 procent velkých řetězců, tedy 84 značek.

„Stoupá nejen celkové množství obchodníků, kteří začali s provozem e-shopu, ale také segmentů, v nichž už e-shop provozují všechny největší značky na českém trhu. Platí to třeba pro hračky, knihy, ale nově také koberce či koupelnové vybavení,“ vysvětluje Jan Penkala, šéf konzultační společnosti Acomware.

Mezi segmenty, v nichž došlo v roce 2015 k největšímu nárůstu počtu nových e-shopů, patří též lékárny nebo stavebniny. Počet nových internetových obchodů přitom bude rovněž v příštích letech přibývat. „Očekáváme, že do tří let přibude mezi velkými řetězci dalších až 25 e-shopů. Na internetu už v té době nebude prodávat jen zlomek řetězců, zhruba každý desátý,“ domnívá se Jan Penkala. Ještě loni přitom na webu prodávala jen polovina velkých řětězců.

Takřka všechny obchodní řetězce již v současnosti využívají internet alespoň k základní prezentaci své značky a zboží. Ty obchody, které nemají e-shop, zpravidla zveřejňují na svých stránkách katalog zboží nebo akční letáky. „Tištěné letáky a katalogy zpravidla tvoří značnou část nákladů na propagaci obchodních firem. Prezentace online je tak přirozeně lákavou alternativou, byť v dohledné době tištěnou formu plně nenahradí,“ vysvětluje Václav Stříteský z Vysoké školy ekonomické.

Navíc přes 80 procent prodejců z řad velkých řetězců nabízí v e-shopech dopravu zdarma. Tři firmy dokonce bez ohledu na zakoupený typ zboží, zbylých 65 prodejců podmiňuje dopravu zdarma určitou minimální hodnotou nákupu.

Další prodejny nepřežijí

Zástupci malých prodejen přitom upozorňují, že podobný tlak je pro ně neúnosný. A může mít negativní dopad na obchodní obslužnost venkova, kde obchod spolu s poštou, lékařem a hospodou představuje základní předpoklad pro život.

„Přestože COOP intenzivně vyjednává s obcemi a státní správou o možnostech dotovat nejmenší ztrátové prodejny, z důvodu nepřiměřeného konkurenčního tlaku, ale i z důvodů dalších, dochází i zde, u jednoho z ekonomicky nejstabilnějších členů AČTO, k uzavírání vesnických prodejen. Aktuálně musí dle dostupných informací bohužel v tomto roce uzavřít skupina COOP i prodejny další,“ upozorňuje na nepříznivou situaci Jan Hrdina, tajemník AČTO.

Současný vývoj českého trhu, na rozdíl od vyspělých západních zemí, podle něj  nesměřuje k vytvoření přirozené ochrany pro tento druh podnikání, ale naopak k zvýhodňování velkých hráčů.

Dalibor Dostál

• Oblasti podnikání: Služby

Doporučujeme