Obchodníci nestihnou registrace pro druhou vlnu EET, varují dodavatelé pokladen

7. 2. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Aby se všechny prodejny zvládly přihlásit do systému elektronické evidence tržeb, muselo by se jich registrovat deset tisíc denně. Zatím ale podobné množství přibývá za týden. Ministerstvo financí přitom nebude tolerovat nedostatky jako u loňské první vlny.

Necelý měsíc zbývá do spuštění druhé vlny EET, která se bude týkat maloobchodu a velkoobchodu. Na rozdíl od mnoha restauratérů, kterých se týkala první vlna, obchodníci zavedení EET podporují. I když s jeho nástupem budou spojeny výdaje. 

„Zákon přinese pro běžného provozovatele plnosortimentní prodejny potravin nepochybně zvýšené náklady. Dle našich průzkumů až 80% obchodníků, např. v rámci Družstva Eso Market, nedisponuje zařízením, které je schopno elektronické komunikace,“ komentuje reálný stav mnoha malých českých obchodů Jiří Štorch, člen představenstva Asociace českého tradičního obchodu (AČTO) a předseda Družstva Eso Market.

Asociace od začátku podporovala zavedení elektronické evidence tržeb, protože její členové jsou přesvědčeni, že tento zákon dokáže alespoň zčásti narovnat pokřivené prostředí českého trhu. Odmítá ale zároveň jakékoliv výjimky, které by podle zástupců AČTO celou normu jen znepřehlednily, podvodníkům by umožnily se nové povinnosti vyhnout a negativní dopady by pocítili pouze poctiví obchodníci.

Povinnost přichází po vánoční špičce

Druhá vlna EET přitom pro obchodníky nepřichází v příliš vhodný čas. Po rekordních vánočních prodejích a lednových výprodejích, případně období výměn či reklamací nevhodných vánočních dárků, bývá únor tradičně jedním z mála období, kdy si mohou obchodníci trochu odpočinout.

Letos se však budou muset věnovat přípravám na nástup EET. „Naplánování termínu pro zavedení povinnost EET pro obchodníky je dle mého trochu nešťastné, protože neměli prakticky čas se touto záležitostí zabývat. Co se se týká e-shopů, tak dle odhadů má řešení pro EET nějak zajištěno asi 25 procent,“ konstatuje Miroslav Uďan, šéf společnosti Shoptet.

Informace o elektronické evidenci tržeb na jednom místě. Připravili jsme pro vás Speciál k EET.

Start druhé vlny bude podle dosavadního průběhu výrazně komplikovanější, než start vlny první. Ta se týkala více než čtyřiceti tisíc restauratérů a hoteliérů. Obchodníků je však zhruba čtvrt milionu. Zatím se jich přitom registrovalo jen několik desítek tisíc.

 „Vzhledem k tomu, že celý proces nastavení pokladního zařízení vyžaduje jistou časovou rezervu, apeluji na podnikatele, aby si autentizační údaje vyzvedli co nejdříve,“ upozorňuje Martin Janeček, generální ředitel Generálního finančního ředitelství.

Prvním krokem přípravy ke správnému evidování tržeb je právě podání žádosti o autentizační údaje. O autentizační údaje k evidenci tržeb lze žádat buď elektronicky, a to výhradně na stránkách Daňového portálu, prostřednictvím EPO formuláře žádosti, který je nutné podepsat pomocí přihlašovacích údajů do datové schránky anebo osobně na kterémkoliv územním pracovišti finančního úřadu.

Jiným způsobem podanou žádost o autentizační údaje (například datovou schránkou nebo v listinné podobě) nelze vyřídit. Pomocí autentizačních údajů se lze přihlásit do webové aplikace Elektronická evidence tržeb. Zde si podnikatel po přihlášení zaeviduje své provozovny a následně vygeneruje certifikát pro evidenci tržeb, který je nutno nainstalovat do pokladního zařízení.

Podnikatelé si mohou správné nastavení a funkčnost spojení pokladního zařízení se systémem evidence tržeb ověřit buď v ostrém nebo ověřovacím módu produkčního prostředí. Pokud zvolí ověřovací mód, tyto zprávy se kontrolují při příjmu, odesílá se odpověď, ale neukládají se v databázi Finanční správy, proto jsou vhodné pro testovací účely.

Zpoždění přinese zmatek

Prodejci pokladních systémů varují, že neregistrovaných obchodníků je zatím tolik, že se plynulý náběh druhé vlny nedá očekávat. „Pokud by vše mělo jít plynule, muselo by ode dneška podávat žádost 10 tisíc podnikatelů denně. Zatím to je však počet za týden, nikoli za den. K tomu je třeba počítat s omezenou kapacitou dodavatelů pokladen,“ upozorňuje Michal Wantulok ze společnosti Dotykačka.

„Podle nás je to na samé hranici možností. Přístup podnikatelů je velmi laxní. Ignorují časovou náročnost příprav i to, že kapacita finančních úřadů a dodavatelů pokladních řešení je omezená,“ dodává Michal Wantulok.

 „Bohužel se obáváme, že se zopakuje scénář první vlny, kdy podnikatelé přípravu podcenili a na poslední chvíli bez rozmyslu kupovali neprověřená řešení. Řada z nich doteď bojuje s přetrvávajícími technickými problémy nebo s tím, že zvolený systém nevyhovuje jejich potřebám,“ připojuje Michal Wantulok.

Podnikatelé z druhé vlny EET by přitom neměli hřešit na to, že jim ministerstvo financí bude případné nedostatky či pozdní registraci tolerovat.   „Podnikatelé z druhé vlny vstupují okamžitě do ostrého provozu, kde není pro omyly prostor.  Ministerstvo financí navíc dalo najevo, že kontroly budou častější a přísnější. Opět tedy platí, že kdo situaci podcení a nezahájí evidenci k 1. březnu, ten nemůže očekávat, že kontrola přimhouří oko,“ varuje Petr Filipec, provozní ředitel společnosti Storyous.

Naopak podnikatelé se podle něj nemusejí obávat se postihu, pokud vinou technických problémů při zapojování pokladny bude docházet k výpadku v evidenci. „Na to zákon myslí a situaci dokonce výrazně zjednodušuje. Dle metodického pokynu - konkrétně části 4.3, pátého odstavce - je možné platby přijaté v době výpadku doposlat jako jednu sumární částku,” vysvětluje Petr Filipec.

Přestože se druhá vlna týká výrazně větší skupiny podnikatelů, než vlna první, není podle Petra Filipce ze strany ministerstva financí tak dobře připravena, jako loňská premiéra EET. „Finanční správa se bohužel tváří, jako by vše důležité bylo řečeno již s první vlnou. Přitom je jasné, že specifických problémů se v druhé vlně vynoří více, než tomu bylo v prosinci. Velmi bychom ocenili bližší informace a doplňující pokyny, abychom je dokázali předat zákazníkům a zapracovat je do svých materiálů. Náš vlastní EET specialista je pro naše klienty často jediný, kdo jim s výkladem zákona dokáže obratem poradit,“ upozorňuje Petr Filipec.

Někdy stačí aktualizace, jindy levná aplikace

Až během února se budou desítky tisíc obchodníků rozhodovat, jaké zařízení pro evidenci tržeb zvolí. U některých starších typů pokladen stačí aktualizovat jejich software a s vlastními řešeními přišli například i mobilní operátoři. Zákon přitom nijak nestanovuje specifikace pokladního řešení, podmínkou je pouze propojení se systémem EET a možnost tisku účtenek. „Pokladna pro EET nemusí být nutně fyzické zařízení, ale může jít o aplikaci používanou prostřednictvím počítače nebo mobilního zařízení. Čistě softwarové řešení může přitom podnikatelům ušetřit mnoho peněz,“ upozorňuje Jaroslav Hansal, jednatel společnosti Bohemiasoft.

Softwarové pokladní systémy představují aplikace instalované do počítačů a mobilních zařízení nebo cloudová řešení využívaná prostřednictvím internetového prohlížeče z libovolného zařízení s připojením k internetu. Jejich výhodou je cena, protože nevyžadují žádnou vstupní investici do pokladen a firma či podnikatel platí za službu pouze pravidelný měsíční poplatek ve výši několika desítek korun.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek