Obliba franšíz stoupá. V Česku jich přibyde asi dvacet ročně

28. 7. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Obliba franšízových sítí rok od roku stoupá. V roce 2011 jich na českém trhu působilo 168, předloni jejich počet překročil 250. Začínající franšízanty láká především podpora silného partnera – nezbytný předpoklad k úspěchu.

Podpora franšízora je klíčová pro udržení podniku stejně jako franšízantova možnost využívat jeho know-how a obecná známost značky. Nevýhodou je neexistence absolutní volnosti, jíž má podnikatel, který se pustí do vlastního byznysu.

Podle časopisu Franchise World Magazine přežije první dva roky podnikání 95 % franšízových poboček. U samostatných firem je to pouze 60 procent. V Česku je číslo ještě nižší.

Po pěti letech funguje podle FWM 92 % franšízových podniků, u samostatných subjektů je to pouhá čtvrtina. V horizontu deseti let je pak rozdíl ještě větší.

To potvrzují i data České asociace franchisingu, podle kterých je franšízové podnikání až šestkrát úspěšnější než samostatný byznys.

„Franšízant díky silnému partnerovi přesně ví, jaké má činit kroky, aby jeho podnikání fungovalo hned od začátku. Problémy spojené s postupným objevováním nepříjemných zákrut nově spuštěného byznysu, ať už z hlediska legislativy, prezentace značky či konkurence, tím odpadají,“ prozrazuje projektový manažer České asociace franchisingu Jiří Krajča.

Podnikatel má v tomto případě jasně vytyčenou cestu a ví, kam pobočku směřovat. Franšízant na oplátku hradí franšízorovi licenční poplatky a poplatek za používání know-how.

Rychlá návratnost investic

Návratnost vložených finančních prostředků je rychlejší. Podle studie Česká asociace franchisingu, jíž provedla na tuzemském trhu, se vstupní investice u franšízových poboček vrátí do čtyř let ve více než 80 procentech případů.

Důkazem fungujícího franšízového systému může být největší specializovaný hypoteční makléř na českém trhu, společnost Gepard Finance. V současnosti pod ní existuje 100 obchodních míst.

„Naši franšízanti mají výraznou podporu silného hráče na trhu, vystupují však jako samostatné subjekty. Ve výsledku se tak nemusí o zaslouženou odměnu z produkce s nikým dělit, jako je tomu v mnoha poradenských službách,“ řekl místopředseda představenstva společnosti Gepard Finance Jiří Pathy.

Na českém franšízovém trhu podle posledních dat působí z 65 % české značky.

Podle studie německé společnosti F&C, franšízové pobočky díky existenci zavedené značky utrží průměrně asi dvaapůlkrát více než klasické nezávislé podniky. Na rozdíl od nich například prakticky nemusejí investovat do marketingu.

Přes zmíněné výhody nemá franšízant automaticky vydlážděnou cestu k úspěchu. „Velmi závisí na osobě podnikatele, který se k  systému připojí. Zejména pak na jeho podnikatelských schopnostech a vlastní motivaci. Určitou hrozbu může představovat nedodržení standardů franšízové sítě, které může negativně ovlivnit nejen pobočku, které se týká, ale celý franšízový koncept,“ doplňuje Jiří Krajča.

Pokud si současný růst udrží tempo i v nejbližší budoucnosti, přesáhne počet franšízových konceptů v tuzemsku hranici tří set už v roce 2018.

Redakčně upravená tisková zpráva České asociace franchisingu

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek