Obnova athénské MHD jako příležitost pro české firmy

9. 1. 2017 | Zdroj: Zastupitelský úřad České republiky

motiv článku - Obnova athénské MHD jako příležitost pro české firmy Athénská MHD byla zásadním způsobem modernizována v rámci příprav na LOH-2004, kdy byl obnoven vozový park městských autobusů a uvedeny do provozu metro a tramvajová linka. Jejich trasy se navzdory úspornému rozpočtu postupně prodlužují, ale autobusy po více než deseti letech volají po zásadní obnově.

Athénská MHD zahrnuje autobusy, trolejbusy, metro, tramvaj a příměstský vlak. Správu silniční MHD (autobusy a trolejbusy) řeší veřejná akciová společnost OSY a kolejové (tramvaj a metro) společnost STASY. Obě společnosti by měly být výhledově sloučeny pod hlavičku jediného metropolitního správce athénské MHD, koncernu OASA s cílem sjednotit projekty, pravidla a rozpočty a v konečném důsledku přinést úsporu veřejných prostředků.

Athénské autobusy i trolejbusy jsou zastaralé, jejich průměrný věk činí 13 let. Autobusy byly v převážné většině pořízeny v letech 1998–2005 (63 %) a trolejbusy 1999–2004. Od roku 2005 nezaznamenala athénská MHD jediný přírůstek. Situaci komplikuje nedostatek kvalitních náhradních dílů i personálu na údržbu a z provozu bylo vyřazeno až 500 vozů. Ministr infrastruktury a dopravy ohlásil záměr v průběhu roku 2017 pořídit 500 nových moderních autobusů.

Athens Airport Bus Line

Athens Airport Bus Line

Struktura vozového parku
Autobusy: typ a rok pořízení počet kusů podíl
Nafta EURO I. – 1993–1996 230 11,3 %
Nafta/CNG EURO II. – 1998–2002 876 (z toho 290 CNG) 43,1 %
Nafta/CNG EURO III. – 2004–2005 401 (z toho 120 CNG) 19,8 %
Nafta EURO IV. – 2009 220 10,8 %
Nafta EURO V. – 2009–2010 100 5,1 %
CNG EEV/* - 2010 200 9,9 %

/* Enhanced Environmentally friendly Vehicles

Trolejbusy: rok pořízení počet kusů podíl
1999–2000 230 11,3 %
2003–2004 876 43,1 %
2004 401 19,8 %

Athénské metro má tři trasy. Trasa 1 (Pireus-Kifissia, 24 stanic) využívá původní více než sto let starou trasu městského vlaku, který byl uveden do provozu v r. 1869 a v posledních letech plně modernizován. Nové trasy 2 (Elliniko-Omonia-Anthoupoli, 20 stanic) a 3 (Agia Marina-Monastiraki-Syntagma-Mezinárodní letiště E. Venizelose, 21 stanic) jsou od r. 2000 postupně uváděny do provozu. Nadále pokračují práce na prodloužení trasy 3 z konečné Agia Marina do čtvrtí Korydallos, Nikaia a Pireas (6 stanic, termín dokončení r. 2018).

Dlouhodobým záměrem je vybudování trasy 4, nazývané podle jejího tvaru také „trasa U“, která povede nejhustěji obydlenými čtvrtěmi Athén a spojí všechny stávající trasy. V konečné podobě by měla být dlouhá 33 km s 30 stanicemi. Celkové náklady se odhadují na 3,3 mld. € a projekt byl rozdělen do 5 fází. 

V listopadu 2016 byl zveřejněn záměr vyhlásit v roce 2017 veřejnou soutěž na zadání prvního úseku A (Alsos Veikou-Goudi, 11,7 km, 14 stanic) o celkovém rozpočtu 1,4 mld. €, z nichž 440 mil. bude pocházet z evropských fondů a zbytek bude pokryt půjčkou EIB. V rozpočtu jsou zahrnuty rovněž náklady na nákup 17 nových plně automatických souprav bez řidiče. Práce by měly začít v průběhu r. 2018 a trvat 7 let. 

Kromě řecké metropole se metro staví také v Soluni. Projekt se připravuje od z. 2003, ale až v r. 2006 byla podepsána smlouva s vítězem výběrového řízení a základní trasa (9,6 km, 13 stanic) měla být zprovozněna v roce 2013. Výstavba byla opakovaně přerušována pro technické problémy, kvůli četným archeologickým nálezům, i pro nedostatek finančních prostředků. Náklady na projekt již dosáhly 1,4 mld. €. Součástí projektu je i dodávka 24 vlakových souprav, tendr bude vypsán. Podle posledních odhadů nebude soluňské metro zprovozněno před r. 2020.

Athénské metro

Athénské metro

V roce 2004 se do Athén vrátila tramvaj. Délka tramvajové sítě by se měla postupně prodloužit ze stávajících 25 na 50 km. Jako první se plánuje prodloužení do čtvrtí sousedících s pirejským přístavem. Projekt by měl být realizován v letech 2017–2020 a jeho součástí bude nákup 25 tramvajových souprav nové generace. Veřejná soutěž byla poprvé vyhlášena v listopadu 2013, byla však napadena jako netransparentní a následně zrušena. Podle informací v tisku se připravuje opakované vyhlášení tendru na nákup tramvají.

Jedna z konečných stanic athénské tramvaje

Jedna z konečných stanic athénské tramvaje

Gestorem projektů týkajících se metra (Athény, Soluň) a tramvaje je veřejná akciová společnost Attiko Metro S.A., mezinárodní konsorcium firem se silným francouzským zastoupením. Na její webové stránce jsou k dispozici informace o realizovaných projektech vypisovaných veřejných soutěžích. 

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Athénách (Řecko). Autoři: Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek