Oldřich Bajer: Pro dobrý nápad musíte mít volné ruce

15. 7. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Mezinárodní studentská organizace AIESEC se stala líhní mnoha osobností, které později prorazily v byznysu. Patří k nim také Oldřich Bajer, jehož jméno se pojí s vyhledávačem Centrum.cz, hudebním projektem Kašpárek v rohlíku či online obchodem Zoot.

Společně s kamarády Ondřejem Tomkem a Radkem Šulcem si Oldřich Bajer v 90. letech, když studoval dopravní fakultu pardubické univerzity, vymysleli projekt Academica.cz, který měl studentům pomoci se sháněním práce a s dalšími užitečnými informacemi.

Oldřich BajerPozději přišli s roadshow Posviťte si na internet na velkých náměstích českých měst, jež měla síť zpopularizovat. A i když nikdy nebyli programátory, spustili zanedlouho i server Centrum.cz.

„Od začátku jsem měl na starost hlavně PR, marketing a společně pak také vývoj nových produktů,“ vysvětluje Bajer svoji roli. Tým, o nějž se rozjezd portálu opíral, měl jak vynikající programátory, tak manažery, kteří vše uměli „prodat“ marketérům i masám.

Navzdory skutečnosti, že v tu dobu přicházelo na trh hned několik dalších internetových portálů, jako například Post.cz, Redbox od Contactelu nebo Cpress, se po prvních třech měsících od spuštění stalo Centrum.cz třetím nejnavštěvovanějším domácím serverem. Tehdy přitom nikdo nevěděl, jaký dopad může internet jednou mít a kam se bude ubírat.

„Když už se s námi vůbec někdo z marketérů bavil, zavolal si k sobě mnohdy rovněž šéfa jejich IT oddělení. Většinou jsme byli ale odmítnuti s argumentem, že oni mají přeci vlastní webové stránky, a reklamu na internetu proto nepotřebují,“ ohlíží se zpět pobaveně Bajer.

Centrum sloužilo u nás i na Slovensku, kde mělo svoji vlastní jazykovou mutaci. Fungovalo nejen jako vyhledávač a e-mail, ale i jako seznamka, přehled kulturních programů a nabídek práce. O prodeji přes internet, širokém rozvoji sociálních sítí nebo využívání různých mobilních aplikací v online prostředí se nikomu v tu dobu ještě ani nesnilo.

Vyhoření online

Po třech měsících provozu se majitelům Centra ozvali poradci z PwC a přesvědčovali je o výhodě nabrání rozvojového kapitálu prostřednictvím venture fondů. „Přineslo nám to zase jiný pohled na věc, i když spoustu věcí jsme pořád dělali hodně intuitivně. V podnikání jsme měli nadále hodně volnosti,“ odhaluje tehdejší strategii Bajer.

Po sedmi letech se však fondy chtěly podílů zbavit. To byl signál i pro Bajera s Tomkem, kteří se rozhodli, že prodají i své podíly.

Opět se ukázalo, jaký mají čich na dobré příležitosti. Netrvalo dlouho a našel se kupec, kterým byl investiční fond Warburg Pincus. Proslýchá se, že oba za tuto transakci dostali okolo 100 milionů eur.

„Už jsem nechtěl mít s internetem nic společného, byl jsem vyhořelý. Chtěl jsem si nejdříve odpočinout, cestovat po světě a užít si hlavně faktu, že nemusím pracovat. Uvažoval jsem, že se pak vrhnu do zcela jiné oblasti podnikání,“ tvrdí Bajer.

S rodinou tehdy odjel do Londýna. „Anglie byla hrozně inspirativní jak z hlediska kultury, tak společenských vztahů a vazeb, které tam převládají.“ Svůj zhruba roční pobyt si Bajer nemůže vynachválit.

Něco pro děti

Po návratu domů se stal spoluvlastníkem agentury Ameba, která pořádá hudební festival Rock for People.

„Dva až tři roky jsem jezdil po evropských hudebních festivalech, abych vůbec pochopil, jak celý ten průmysl vlastně funguje, a snažil se přicházet s vlastními myšlenkami a další pomocí, jak Rock for People zlepšovat. Byl to úplně jiný svět než v Centru. Tedy bez jakýchkoli Excelů, time managementů a dalších moderních vymožeností,“ vysvětluje.

Na pořádání festivalu prý Bajera lákalo i to, že mohl svůj vlastní vkus nabídnout ostatním, a podělit se tak s nimi o to, jak na hudbu a zábavu nahlíží. Producentská práce se mu osvědčila taky v dalším hudebním projektu – Kašpárku v rohlíku.

Ten původně vznikl jako reakce na nedostatek kvalitních, původních písniček pro děti. Po letech se stala z Kašpárka doslova trendová záležitost, na níž už dnes „ulétávají“ nejenom děti, ale často především dospělí. Součástí uskupení se stali profesionální muzikanti jako David Koller, Lenka Dusilová, Tonya Graves z Monkey Business či Radek Banga ze skupiny Gipsy.cz.

Muži a móda

Navzdory svému původnímu předsevzetí, že se už k internetu nevrátí, se Bajer v roce 2009 podílel na vzniku online obchodu se značkovým zbožím Zoot. Zakladateli projektu byli majitel online agentury Advertures Ladislav Trpák a bývalý šéf agentury Leo Burnett a ikona domácího marketingu Josef Havelka.

Sociální síť pro značky, jak začali spoluvlastníci projekt pojmenovávat, zvolili nákupní model „recommendation engine“, kdy si uživatel produkt na síti vybírá podle dopředu nastavených parametrů a je pravidelně informován o novinkách, které jeho kritéria splňují. Může se jednat například o knihy s podobným zaměřením, ale i třeba o šaty nebo boty pro různé příležitosti.

„Zpočátku byl problém v tom, že si na nás lidé sice klikali, bohužel ale nenakupovali. Většina nabídek na internetu, které se týkaly módy a oblečení, byla v tu dobu jen outletových nebo zahraničních. Proto jsme se začali vyhraňovat jako obchod s novou módou na internetu, který na domácí trh přináší stovky nových značek, jež tady doposud nebyly,“ říká Bajer.

Úspěch se začal postupně dostavovat. Zatímco v roce 2012 činil obrat Zootu okolo 20 milionů, o rok později to bylo už 90, loni 220 a pro letošní rok firma očekává, že může narůst až na 450 milionů korun. Zoot v současnosti nabízí okolo 250 značek, tento počet však chce postupně navýšit až na 450.

„V těchto měsících se některé původně čistě řetězcové módní značky začínají vrhat do e-commerce. Příkladem je brand New Look, který začínáme zastupovat. Mnohé značky už nemusíme oslovovat my, protože ony nás kontaktují samy,“ libuje si Bajer.

Většinu zákazníků sice stále tvoří ženy, avšak muži při nákupech paradoxně utrácejí o mnoho více, než by se třeba i na první pohled mohlo zdát.

Andělský investor

Bajerova pozice posílila v Zootu nejen díky novým nápadům a přístupu, že je nutno odlišit se od ostatních, ale také proto, že z firmy odešel Josef Havelka, který nastoupil na lukrativní pozici šéfa marketingu České spořitelny.

Bajer má na starost především strategii firmy a plány, jak a kam dále poroste. Výkonnému řediteli, kterým je Trpák, pomáhá Bajer i s dalšími nápady, zejména z oblasti marketingu a obchodu.

Bajer se stal během své téměř dvacetileté kariéry dostatečně známou tváří a řada obchodních partnerů, marketérů či zástupců médií na to jednoduše slyší mnohdy lépe než na sebedokonalejší powerpointové prezentace.

Bajer se opět vrátil na vrchol, aniž by o to nějak výrazně sám usiloval. Zahraniční expanze firmy by se neměla týkat pouze sousedního Slovenska, ale postupem času možná i jiných kontinentů, než je Evropa.

Značku Zoot navíc Bajer propojuje s projekty, na nichž dělal dříve. Známé výdejny Zootu se už objevily na hradeckém Rock for People a zamíří i na plzeňskou štaci festivalu.

Pracovní zápal a kontakty přivedly Bajera také ke spolupráci se startupem ROI Hunter, který vyvíjí a provozuje globální platformu pro reklamy na Facebooku. I zde nabídl nejdříve spolufinancování rozvoje s tím, že firma později poroste prostřednictvím vlastních aktivit.

Andělský investor jednoduše nespí na vavřínech, a i když kdysi tvrdil, že už nebude internetovým podnikatelem, ve skutečnosti hledá další cesty, kam se v onlinu vydat.

Oldřich Bajer (1976)

Jak by měla být financována účast ČR na Expu 2015? Rodák ze středočeského Kolína vystudoval Dopravní fakultu Univerzity Pardubice společně s Ondřejem Tomkem, s nímž založil portály Centrum.cz a Centrum.sk.

Později se stal takzvaným andělským investorem, když finančně podpořil nejen rozjezd hudebního projektu Kašpárek v rohlíku, ale později také online nakupování Zoot.cz.

Osobně se rovněž angažoval v rámci pořádání hudebního festivalu Rock for People.


Převzato z měsíčníku Strategie. Autor článku: Radek Polák, Strategie

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek