Ondřej Prejzek: V Praze je trh pro 1400 sdílených aut

Sdílení aut v Česku dostává nový impulz. Trh si chtějí otestovat společně AutoBinck a Innogy. „Začneme letos v Praze,“ říká Ondřej Prejzek, ředitel pro rozvoj a inovace skupiny AutoBinck



Od letošního roku chcete ve spolupráci s energetickou společností Innogy testovat v Praze možnosti sdílení elektromobilů. Co od toho očekáváte?
Vlastnictví auta je dnes už standardní věc. Trh je tak zahuštěný, že hodně služeb i výrobků aut už dneska konkuruje jenom cenou. My se proto snažíme adaptovat na nové podmínky. Vymýšlet nové způsoby pro náš byznys, například pro naši B2B půjčovnu. Teď jsme se rozhodli, že naše služby zkusíme fyzicky přiblížit zákazníkům, aby si mohli vozidla půjčovat flexibilně. Moderním způsobem, kterému se dnes říká carsharing. Ale lze si to spíše představit jako automatizovanou půjčovnu. Když se totiž řekne carsharing, hodně lidí napadne jen půjčování aut mezi sebou. Rozhodli jsme se tedy vyzkoušet, jak to funguje v praxi. Podívat se na to, zda by to nemohl být pro nás do budoucna byznysový model. 

Kolik aut chcete mít ve flotile?
Letos začneme pilotním projektem. Zpočátku jen s deseti patnácti auty. Na tom si chceme vyzkoušet, co zákazníci od podobné služby očekávají, jak má fungovat. Do budoucna pak víme, kde zhruba leží práh ziskovosti. A chceme být výrazně nad ním. Samozřejmě si uvědomujeme, že v Praze a jinde nebudeme jediní. Ale máme ambici mít v každém velkoměstě, kde budeme působit, nižší stovky aut. Ale to je ještě daleko, nejprve se naučme tuto službu efektivně provozovat.

Velkoměstě? V Česku je jen jedno.
To je pravda. Ale tohle není primárně aktivita české společnosti Auto Palace, která patří do skupiny AutoBinck, ale mezinárodní skupiny. Pokud v Praze zjistíme, že služba funguje, chceme ji zavést minimálně i v regionu střední a východní Evropy. To znamená Bratislavě, Budapešti, Lublani, na trzích, kde už působíme. Případně i na dalších, pokud by se dařilo. 

Třeba i v Německu? 
Do západní Evropy bychom se postupně chtěli také šířit, ale mimo trhy velkých automobilek. Německo, kde je velké množství automobilek, by to pro nás proto nedávalo smysl. Tamní trh je pod jejich tlakem. Ale jsme nizozemská společnost. Takže není vyloučeno, že se objevíme po čase třeba v Amsterdamu nebo Rotterdamu. 

No ale tam už podobné služby jsou…
To je pravda, ale trh tam není tak přehuštěný jako třeba v Německu. Ostatně podobné služby jsou i tady. A co? To je podobné, jako kdyby se říkalo, tady už půjčovna je, tak tam další nebude? Uvidíme, tohle je vzdálená budoucnost.

Proč jste se rozhodli pro elektromobily? Mají mnohá omezení, například kratší dojezd. Když jeden zákazník auto vybije, další stráví půl hodiny u nabíjecí stanice. 
Máte pravdu, elektromobilita některá omezení má. My s tím musíme počítat a těmto problémům předcházet například tvorbou tarifů, které pravděpodobnost úplného vybití omezí. Z mnoha důvodů je ale atraktivnější provozovat tuto službu s elektromobily než se „standardními“ automobily. 

V čem je to atraktivnější? 
Jednak z marketingového hlediska je to něco nového. Hodně firem chce po takové službě sáhnout z propagačních důvodů, samozřejmě pokud bude nabízena za rozumné peníze. A pak i kvůli parkování v některých oblastech měst.

V Brně nedávno zkrachovala služba eMuj nabízející sdílení elektromobilů. Flotila 19 Peugeotů iOn a Nissanů Leaf je teď k prodeji. To vás neodrazuje? 
Neznám detaily. Ale moje hypotéza je, že ta služba byla příliš malá. Jen devatenáct aut je málo. Nebyl to podle mého skutečný byznys, spíše to fungovalo pro nadšence. Nepodařilo se jim chytit vítr do plachet tak, aby na tom vybudovali profitabilní byznys.

V Praze budete mít vlastní parkovací stání? Nebo budete propojeni s firmami? 
Obojí. Pokud to bude možné, budeme mít vlastní parkovací místa s nabíječkami. A protože budeme poskytovatel B2B služby, tak počítáme se spoluprací s našimi většími zákazníky. Dobíjecí místa už máme vytipovaná. Budou v širším zázemí centra města, tam, kde jsou kancelářské prostory. Smíchov, Karlín, Holešovice, Pankrác a podobně.

Podle zkušenosti například z Francie, pokud taková služba má byznysově fungovat, si auto musí denně půjčit sedm lidí. Vidíte to také tak? 
My jsme se nedívali na počet lidí, ale na to, kolik hodin to auto musí jezdit. Což jsou veličiny, které spolu korelují. Ale ano, přibližně to odpovídá krátkým jízdám sedmi lidí. 

Budete auta půjčovat po hodině, nebo po minutách? 
To ještě není rozhodnuto. Ale jedno mohu říct už teď, chceme, aby naše „půjčovací balíčky“ byly maximálně transparentní a jednoduché. Nechceme, aby to skončilo jako leckde v tuzemsku i v zahraničí, kdy zákazník jen složitě luští, s jakým tarifem si auto půjčit. Podle našeho modelu bude auto půjčené na minimálně nějakou dobu. 

Mezi kolika modely si bude moct zákazník vybrat? 
Do začátku plánujeme dva modely, možná ale budou tři. Uvidíme.

Zmínil jste, že zpočátku budete provozovat deset patnáct aut. V Praze byste jich chtěli po čase provozovat kolik? 
Tak pokud vycházíme z měst, kde už tato služba funguje, například v Mnichově, tak tam připadá jedno auto na tisíc obyvatel. Takže v Praze by to mělo být nějakých 1400 aut. Z toho máme dlouhodobou ambici mít podíl nižších desítek procent, tedy stovky. 

Ondřej Prejzek (35)

Ředitel pro rozvoj a inovace mezinárodní skupiny AutoBinck (působí v osmi zemích Evropské unie, spadá pod ni mimo jiné česká společnost Auto Palace). Svoji kariéru začal ve vývoji Porsche Engineering, potom pracoval ve firmách Boston Consulting Group a Ricardo Strategic Consulting (manažerské poradenství se zaměřením především na automobilový průmysl a jiná příbuzná inženýrská odvětví). Titul strojní inženýr získal na Českém vysokém učení technickém v Praze.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Jaroslav Matějka.

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby

Doporučujeme