Operativní leasing začíná mířit na menší firmy

17. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Služba nabízí poměrně pohodlné a přehledné provozování vozového parku obvykle na dobu dvou až pěti let

Správa vozového parku u malých a středních firem, ale i v případě živnostníků prochází v posledních letech výraznou změnou. Také v této oblasti se stále více prosazuje operativní leasing, tedy řešení, které bylo tradičně vnímáno spíše jako produkt pro velké firmy a korporace. 

Ale zatímco v jejich případě už tato služba z větší části naplnila své možnosti, právě u malých a středních firem nebo samostatně podnikajících živnostníků vidí společnosti z oboru největší potenciál svého růstu. Firmy za vůz platí předem dohodnutou částku po smluvenou dobu a po skončení tohoto období automobil vrátí.

V čem je výhoda tohoto řešení? „Operativní leasing je podle mě především o zabezpečení veškerých služeb spojených s provozem vozidel, od vyjednání podmínek s dodavateli přes objednání vozidla, zajištění servisu a pneuservisu až po prodej ojetého vozidla na konci leasingu,“ vysvětluje Gregor Bilik, generální ředitel společnosti Arval CZ.

Podle něj díky operativnímu leasingu odpadá firmám větší část starostí s vozovým parkem. „Přes devadesát pět procent klientů využívá služeb komplexní správy. Společně s klientem připravujeme i strategii úspor na delší časové období. Záleží jen na něm, které služby bude chtít využít,“ dodává Gregor Bilik.

Otazníky u oprav

Leasingové firmy tak za podniky v tomto případě přebírají veškerá rizika. „Pokud se vám například porouchá motor, opravíme ho. Pokud se vám spálí spojka, vyměníme ji. Vše u nás máte garantováno. Každá společnost potřebuje mít cash flow, a pokud malou společnost s jedním autem potká během roku velký servisní zásah na autě za sto padesát tisíc, může to pro ni být i likvidační. Pokud ale ví, že pronájem vozu stojí měsíčně stejnou částku po dobu tří až čtyř let, může si naplánovat svůj byznys bez rizika,“ doplňuje Gregor Bilik.

Právě opravy však bývají někdy předmětem sporů nebo nespokojenosti. Týká se to například prasklin na čelním skle. Podle statistik leasingové společnosti se přibližně čtvrtina podobných případů řeší takzvaným scelováním. To funguje tak, že se poškozené místo očistí, z prasklin se vysaje vzduch a nahradí se speciální pryskyřicí. Ta se díky podtlaku dostane do všech mezírek, a zabrání tak jejich dalšímu rozšiřování a současně dojde k obnovení původní pevnosti skla. Uživatel vozidla poté získá atestovou kartičku uznávanou stanicemi technické kontroly, policií i pojišťovnami.

I když jsou praskliny po opravě téměř neviditelné, někteří zákazníci leasingovek nejsou s tímto typem oprav spokojení. „I pro takovou situaci máme řešení,“ říká manažer likvidace pojistných událostí společnosti LeasePlan Michal Prokopec. A pokračuje: „Naše pobočka totiž uzavřela dohodu s pojišťovnou i s partnery pro opravy autoskel, podle níž bude sklo následně vyměněno a předchozí oprava samozřejmě nebude účtována.“

Taková výměna však podle něj může mít na firmy finanční dopad. „Scelování je pochopitelně významně méně nákladné než eventuální výměna skla. To má příznivý dopad na škodní průběh daného vozidla, ale i celé flotily konkrétního klienta. A není třeba dodávat, že škodní průběh hraje podstatnou roli při kalkulaci ceny pojištění,“ upozorňuje Michal Prokopec.

Nepružnost? Už ne

Další překážkou, proč malé firmy nebo živnostníci dříve operativní leasing nepovažovali za vhodné řešení pro své autoparky, byla nepružnost nabídek pro jejich konkrétní potřeby. I to se snaží leasingové společnosti zlepšit. 

„Klienti mají možnost si u kteréhokoli obchodníka koncernu Volkswagen do 30 minut nakonfigurovat nabídku operativního leasingu vozidla dle vlastních parametrů. Celý proces nabídky se tak velmi výrazně zrychlil,“ říká Petr Abrahámek, ředitel retailového prodeje ve společnosti Volkswagen Financial Services, známé spíše pod původním názvem ŠkoFin.

„U většiny běžných koncernových vozidel je díky novému a inovativnímu systémovému řešení operativní leasing kalkulován automaticky během několika minut. U specifických vozidel probíhá kalkulace individuálně, přičemž v tomto případě je odezva v řádu hodin,“ upřesňuje Petr Abrahámek.

Operativní leasing přináší podle něj malým a středním firmám možnost lépe plánovat výdaje do vozových parků a eliminovat možná rizika spojená s vlastnictvím automobilů. Nepotřebují například nikoho, kdo by se ve firmě interně staral o správu vozů. Leasingové společnosti obvykle zajišťují i náhradní vozidla v případě havárie zaměstnanců nebo poruchy automobilu. Firmy mají kromě toho transparentní přehled o nákladech a díky jeho nastavení jim odpadá také starost, co s vozidlem po konci jeho užívání, čímž se zároveň eliminuje ztráta z prodeje vozidla při poklesu cen na trhu.  

Bez počáteční akontace

U operativního leasingu není navíc nutné platit počáteční akontaci. Zároveň má uživatel vozidla garanci fixní měsíční splátky po celou dobu financování, což má pozitivní vliv i na plánování cash flow. Přitom je leasingová splátka nákladovou položkou, a tedy plně daňově odečitatelná.

Díky operativnímu leasingu mohou firmy také dosáhnout i na dražší vozidla, která by si asi jinak do svého vozového parku nekoupily. A výše splátek přitom nemusí být vždy vyšší než u levnějších modelů. Levná vozidla totiž rychleji ztrácejí na hodnotě, jejich prodejní cena je tedy po skončení leasingu obvykle nižší. Výši splátky kromě toho ovlivňuje například i velikost kol a s ní spojená cena pořizovaných pneumatik.

Operativní leasing se obvykle sjednává na dva až pět let. Některé leasingové společnosti však v poslední době přišly s nabídkou na kratší dobu v rozmezí od jednoho měsíce do dvou let. Ta míří především na podnikatele, kteří si chtějí zakoupit nový vůz a musejí čekat několik měsíců na jeho dodání. U některých typů bývá dodací lhůta až osm měsíců. Právě pro tyto situace může být operativní leasing vhodným překlenovacím řešením. Tato služba je schopna nahrazovat například nabídky autopůjčoven.

Operativní leasing však nemusí být pro menší firmy vždy výhodný. Jednou z komplikací bývá například dodržení předepsaného počtu kilometrů. Ten je obvykle 20 tisíc kilometrů za rok. Pokud firma potřebuje jezdit více, může si sjednat limit vyšší, ale musí pak platit vyšší částky, protože vůz více opotřebí. Když sjednaný limit překročí, bude při konečném vyúčtování doplácet za každý kilometr navíc většinou korunu až dvě, u elektromobilu pak pět korun.

Péče se vyplácí

Zatímco téměř bezstarostné užívání automobilu během provozu bývá příjemné, některé klienty čeká nepříjemné překvapení při jeho vracení. Leasingové společnosti totiž velmi pečlivě sledují opotřebování vozu. A pokud je příliš vysoké, například poškrábaný lak nebo skvrny na sedačkách po rozlité kávě, podniky musejí za škody platit.

Často tak uhradí například za „parkovací lišej“, kterého si během užívání vozu nevšimly nebo který nepovažovaly za natolik zásadní poškození, aby kvůli němu přivolávaly pojišťovnu.

Mezi nevýhody patří složitější možnost odkupu automobilu po skončení pronájmu nebo úhrada příliš velkého opotřebení.


Převzato z časopisu Profit. Autor článku: Dalibor Dostál.

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek