Oříšky do letadel i na Blízký východ.

4. 1. 2017

  • Země: AE - Spojené arabské emiráty
  • Datum zveřejnění: 04.01.2017

V Čelčicích na Prostějovsku voní pražené buráky. Na konci obce stojí největší česká "oříškárna" Alika. Ročně v podniku manželů Kremlových zpracují 8500 tun ořechů a dalších suchých plodů, které pak míří na český trh nebo třeba do Spojených arabských emirátů. "Letos jsme na Blízký východ odeslali první dodávku luxusní řady oříšků," vypráví energická šestapadesátiletá podnikatelka Jana Kremlová, která v Olomouckém kraji vyhrála letošní ročník soutěže Vodafone Firma roku. Začínala přitom skromně, v roce 1992 si v Prostějově otevřela malou pražírnu kávy.

Ze živnosti zatížené dluhy se díky její vytrvalosti stal byznys s více než půlmiliardovým obratem a stovkou zaměstnanců, který teď zakladatelka postupně předává svým dvěma dcerám, Petře a Markétě. Přes varování poradců rozdělí vlastnictví Aliky napůl, každá dcera získá padesátiprocentní podíl. "S manželem jsme měli firmu také na poloviny. Nevidím důvod, proč by to holky nezvládly," vypráví.

Dcery, které mají ve firmě menšinové podíly, už dnes její provoz řídí. Zakladatelka dohlíží na ekonomiku a personalistiku, její manžel Pavel rozhoduje o investicích. "Nejpozději v šedesáti letech chceme s mužem odejít do dozorčí rady a předání tak završit. Nemá smysl čekat déle. Holky mají ideální věk, energii i nápady, jak firmu posunout dál," doplňuje spolumajitelka Aliky.

Největšími klienty společnosti jsou obchodní řetězce. Oříšky supermarkety prodávají pod svými značkami i pod značkou Aliky s logem KK a ArRashid. "V posledních letech sílí náš prodej dalším zpracovatelům, například výrobcům müsli, pekárnám a čokoládovnám. Investujeme proto miliony do rozšiřování výroby a nákupu nových technologií," říká Kremlová.

Oříšky a další suché plody se Alice daří prodávat i přes vlastní e-shop. "Založili jsme ho před dvěma lety, abychom snáze zásobovali restaurace. Našli si ho ale hlavně spotřebitelé a drobní odběratelé. Ročně z něj utržíme kolem 11 milionů korun," popisuje Kremlová s tím, že dvě třetiny roční produkce prodá firma na domácím trhu. V posledních letech roste rychle i vývoz, hlavně do Nizozemska, Švédska, Slovenska a Polska. Letos poprvé vyvezla firma zboží do Velké Británie a zmíněných Spojených arabských emirátů. Jejich slané pochoutky si mohou dopřát také cestující aerolinek KLM nebo ČSA.

 

Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Dubaji.

Tisknout Vaše hodnocení: