Osmnáctý ročník soutěže Exportní cena DHL UniCredit zná své vítěze

2. 12. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Osmnáctý ročník soutěže Exportní cena DHL UniCredit zná své vítěze Pestrá elita českého vývozu se potkala na 18. ročníku soutěže Exportní cena DHL UniCredit. Nejaktivnější malí a střední exportéři vyvážejí prakticky všude, škála výrobků jde od automatických pekáren až po voliéry pro drůbež.

Loňský rok 2014 byl nejúspěšnější sezonou českých exportérů v dosavadní historii. Do zahraničí vyvezli zboží a služby v hodnotě přesahující 3,6 bilionu korun.

Předseda představenstva firmy 2N Telekomunikace Miroslav Hofman může být spokojen, jeho podnik prodává elektroniku ve 118 zemích planety.Kdo ale za tímhle úctyhodným číslem – vedle známých průmyslových kolosů – vlastně stál? Vývozní šampiony mezi malými a středními firmami hledal už 18. ročník soutěže Exportní cena DHL UniCredit.

Soutěž je barvitá v tom, že vypočítává žebříčky dravých vývozců podle meziročního růstu exportu. Proto se mohou vysoko umístit i firmy s relativně malým celkovým objemem vývozu, ale s velkou dynamikou. V sezoně 2014 se tak objevilo v šesti kategoriích soutěže několik nových favoritů. Zároveň se některým firmám podařilo zopakovat úspěch z předešlých ročníků. Celkem se o prestižní cenu ucházelo 113 společností.

Malá firma:

Turbíny se stoletou tradicí

V kategorii určené podnikům do 50 zaměstnanců a s obratem do 300 milionů korun triumfovala společnost PBS Energo z Velké Bíteše, která navazuje na víc než stoletou tradici výroby turbín. Loni vykázala vývoz za více než 113 milionů korun.

Mezi zakázkami z roku 2014 patří k zajímavým dodávka kondenzační parní turbíny pro americkou sklářskou společnost Guardian do továrny ve městě Goole v Anglii. Technologie má sklárně ušetřit výdaje za energii. Firma realizuje také zakázky na exotických trzích, jako je Indie nebo Spojené arabské emiráty. Právě PBS Energo je příkladem vývozce, který své kvality ukázal v soutěži opakovaně, když už vyhrál hned dvě kategorie také v ročníku 2012.

Středně velká firma:

Kotelna do ruské zimy

Kategorii, v níž byla největší konkurence v podobě 62 přihlášených středně velkých firem, triumfovala relativně mladá společnost Enkom z Brna. Podnik založený v roce 2008 se zaměřil na rusky hovořící trhy a loni završil několik velkých dodávek kotelen a energetických systémů odběratelům v Ruské federaci. Například šlo o energetické centrum pro přístav Olya v Astrachaňské oblasti.

Při pouhých 20 zaměstnancích firma loni v roce 2014 dokázala vytvořit obrat přesahující miliardu korun. V současnosti sice společnost zaznamenává doslova „zmrazení“ ruského trhu, na východní odbytiště ale nezanevřela a pro příští rok očekává na východě oživení.

Exportér teritoria Latinská Amerika:

Pekárny, které si poradí samy

AUTOMATICKÉ PECE. Společností J4 už dříve uspěla s pekařskými linkami v Asii a v Africe, nyní jí roste odbyt i v Latinské Americe.Specializovaná kategorie si bere každoročně na paškál jeden konkrétní cílový region. Tentokrát to byla Latinská Amerika. Dynamikou růstu vývozu na tomto teritoriu s přehledem vyhrála společnost J4 z Předměřic nad Labem.

Firma s nenápadným názvem je ve skutečnosti už zkušeným vývozcem pecí a pekařských linek, které vyváží do všech světových regionů od Nigérie přes Pákistán až po Nový Zéland. Loni v roce 2014 dodala pekařské linky za 17 milionů také do Jižní Ameriky, v seznamu referencí firmy přibyla brazilská města São Paulo a Blumenau.

Celkově v roce 2014 firma vyvezla pece a linky za čtvrt miliardy korun. Ve světě je o ně zájem z několika důvodů. Pece mají vlastní software, do něho lze vložit na 300 receptur. Linka pak pracuje sama jen s minimálním lidským dozorem. Pece J4 jsou také uzpůsobeny na využití odpadního tepla, takže mají nízkou spotřebu energie.

Globální exportér:

S elektronikou až na karibské ostrůvky

Vítězství v kategorii, která oceňuje vývozce s největším počtem cílových trhů, suverénně obhájila pražská společnost 2N Telekomunikace. Firma má širokou nabídku ICT řešení, patří k předním dodavatelům IP interkomů, komunikačních ústředen a další komunikační elektroniky. V roce 2014 dokázala vyvézt zboží na úctyhodných 118 trhů. V seznamu cílů jsou tak málo vídané země, jako je miniaturní souostroví v Karibiku Svatý Vincenc a Grenadiny nebo africký stát Malawi.

Nejúspěšnější klient CzechTrade:

Kola se zábavou ve vínku

Přímo v průmyslovém areálu Tatry Kopřivnice sídlí firma, jejíž výrobky si na rozdíl od známých trucků vystačí se dvěma koly. Společnost Bike Fun International prodává už na 185 tisíc jízdních kol ročně. Loni firma, která si dala spojení bicyklu se zábavou přímo do názvu, musela kvůli nárůstu výroby vybudovat nové skladové prostory.

Rozšířila také spolupráci s automobilkou Škoda Auto, jíž poskytuje svá kola pro marketingové účely. Firma spolupracuje s profesionálními cyklistickými závodníky soustředěnými kolem olympijského vítěze Barta Brentjense. Speciální ocenění za spolupráci při exportu udělila kopřivnické společnosti agentura CzechTrade, která zaštiťuje soutěž už od jejího počátku.

Exportní příběh roku:

Jednička na slepičí klece je z Domažlic

Agentura CzechTrade letos navrhla také vznik jedné nové soutěžní kategorie, v níž by bylo možné ocenit i podnik, který sice nevykazuje číselně nějaký skokový růst vývozu, ale který přináší mimořádně inspirující příběh. Prvním laureátem tohoto ocenění je výrobní družstvo Kovobel z Domažlic.

Společnost se vypracovala prakticky na světového lídra ve zdánlivě okrajovém oboru – výrobě velkokapacitních klecí a voliér pro chov drůbeže. Druhou částí výrobního programu Kovobelu jsou skládací kontejnery. Společnost aktivně vyváží do Evropské unie a Spojených států, v poslední době oslovila Latinskou Ameriku. Na příběhu podniku, který má výrobní historii už od roku 1966, je pozoruhodné mimo jiné to, že dokázal úspěšně ustát celé transformační období po sametové revoluci a zároveň si uchovat právní formu coby družstvo.

Agentura CzechTrade na vedení Kovobelu zároveň oceňuje, že patří k nejčilejším průkopníkům vývozu. Firma velmi často patří mezi první české podniky, které testují neznámé trhy. V poslední době to platí právě pro některé země Latinské Ameriky.

Přehled výsledků 18. ročníku Exportní ceny DHL UniCredit podle kategorií:

Středně velká společnost

  1. místo – Enkom
  2. místo – INCO engineering
  3. místo – 1Witos

Malá společnost

  1. místo – PBS Energo
  2. místo – Simplity
  3. místo – Dawell CZ

Exportér teritoria – Latinská Amerika

  1. místo – J4

Globální exportér

  1. místo – 2N TELEKOMUNIKACE a.s.

Nejúspěšnější klient CzechTrade

  1. místo – Bike Fun International

Exportní příběh roku

  1. místo – Kovobel

Kritéria soutěže:

Do EXPORTNÍ CENY DHL UNICREDIT se mohou přihlásit vývozci, kteří splňují podmínky vlastnictví a hranici minimálního vývozu. Základní hodnocení vývozců vychází z indexu vypočítaného jako násobek meziročního růstu exportu (rok 2013 a rok 2014) a podílu exportu na obratu firmy. Na základě získaných výsledků jsou společnosti rozděleny do kategorií a je určeno jejich konečné pořadí v soutěži. Více informací o soutěži Exportní cena DHL UNICREDIT

Enkom: Rusko se zase zvedne

Postavit kotelnu na klíč, dodat kogenerační jednotky. To jsou typické služby brněnské inženýringové firmy Enkom, která letos získala Exportní cenu v kategorii Středně velká společnost. Podnik s 20 zaměstnanci se od svého vzniku v roce 2008 zaměřuje především na energetické projekty na rusky hovořících trzích. Tamější recese se ale do hospodaření společnosti v roce 2014 ještě nepromítla.

Naopak, loni v roce 2014 firma dokončila například dodávku energetického centra pro ruský přístav Olya nebo modulových kotelen pro průmyslový komplex Kyštym v Čeljabinské oblasti. I díky tomu dosáhla obratu víc než miliardy korun.

„Energetické projekty jsou dlouhodobé. Dva roky je připravujete, pak je dva roky realizujete. Má to setrvačnost," vysvětluje majitel firmy Richard Benda, proč se ještě do loňských výsledků nepromítla recese ruského trhu, kde má Enkom i vlastní filiálku v Moskvě. „Letos tam máme nepochybně propad. V současnosti jsou všechny rozpracované projekty zmraženy, nedají se v tuto chvíli profinancovat," konstatuje Richard Benda. „Podobně to ale má 90 procent firem vyvážejících do Ruska. Netýkalo se to pouze těch několika málo, které mají v Rusku výrobu, ty mohly na devalvaci rublu i vydělat."

Recese se přelila i do dvou sousedních trhů, na něž se Enkom také zaměřil – do Kazachstánu a Běloruska. „Ve firmě nás většina umí rusky, soustředíme se na rusky hovořící trhy. Jenomže – i když to možná trochu zapadlo ve stínu devalvace čínského jüanu – v létě devalvovaly právě i běloruský rubl a kazašské tenge," připomíná Richard Benda. „Pokukujeme proto teď třeba i po Íránu nebo Vietnamu,“ dodává.

Přesto ale zachovává ohledně ruského regionu Richard Benda optimismus. Podle něj se může trh díky krizi pročistit, zůstanou silnější firmy a dříve nebo později se zase poptávka zvedne. Společnosti, které přečkají, budou mít další šance. „Podobná situace už v Rusko několikrát nastala, naposledy v roce 1998. Pozorujeme, že v posledním čtvrtletí letošního roku se už zase začíná trh zvedat. V příštím roce očekávám v Rusku výrazný růst,“ říká Richard Benda.

Pokud by to tak opravdu bylo, dávalo by to mimochodem napřesrok Enkomu solidní šance být znovu vysoko v žebříčku Exportní ceny, která porovnává meziroční růst exportu. Letošek by Enkomu poskytl „dobrou nízkou“ srovnávací základnu k předpokládanému růstu v sezoně 2016. Takové spekulaci se ale majitel firmy Richard Benda jen usmívá. „To je sice pravda, ale rozhodně to není naším záměrem. Naším cílem je, abychom na ruském trhu měli trvalý a plynulý růst,“ uzavírá.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek