Paradox: Vývozcům se daří, jsou optimisty. I tak vidí zhoršení podmínek

11. 10. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Český export nadále láme rekordy a firmy vyvážející své zboží a služby hledí do budoucna s optimismem. V rozporu s tím si ale stále více českých podnikatelů myslí, že se podmínky pro export zhoršují. Za dva roky jich přibyla desetina.

Vyplývá to z nedávno zveřejněných výsledků 26. Exportního výzkumu DHL. Výzkum se každoročně provádí mezi řediteli a členy top managementu 300 exportních firem, jež vybírá společnost GfK.

„Exportní sebevědomí i optimistická očekávání narůstají. Je tu ale i zmíněný paradox. Exportéři jako by říkali: Měli jsme skvělý rok, ale za horších podmínek,“ shrnuje obchodní ředitel DHL Express pro střední Evropu Luděk Drnec.

Tuzemský export roste už sedm let a také v roce 2017 by měl překonat loňský rekord. Dokazují to ostatně čísla za první pololetí, kdy se vývoz meziročně zvýšil o 4,7 % na 310 miliard korun.

I výzkum DHL potvrdil, že za poslední rok přibylo firem, jež navýšily objem exportu. Oproti roku 2016 naopak ubylo těch, kteří vyvážejí méně. Svoji ekonomickou situaci i domácí a evropskou ekonomiku hodnotí vývozci jako relativně stabilní. Oproti loňské anketě narostl počet těch, kteří očekávají, že na vývozu vydělají více i v příštím roce – a to ze 46 na 51 procent.

A co je důvodem toho, že si exportéři stále nesundali růžové brýle, které nasadili během oživení po globální krizi?

Zásadní vliv na úspěch či neúspěch podniků nemají ani tak tak pohyb kurzu koruny či geopolitický vývoj. Exportu jejich společnosti pomáhá podle dotázaných především vlastní aktivita (74 procent), zlepšení spolupráce se stávajícím obchodním partnerem (či objevení nového), nebo obecně vyšší poptávka po jejích produktech na zahraničních trzích.

Co vývozcům pomáhá? Zdroj: DHL, GfK

I vývozce trápí nedostatek lidí

Vývozci jsou sebevědomí a věří tomu, že dokáží eliminovat rizika, jež podle nich rostou už druhým rokem po sobě.

Loni zmiňovali vývozci častěji negativní dopad pohybu kurzu koruny, v aktuálním průzkumu se více než v roce 2016 obávají nedostatku kvalifikované pracovní síly.

A právě to by mohl být do budoucna problém klíčový, potvrzuje Luděk Drnec: „Nedostatek lidí bude pro exportéry stále větším rizikem, ve výsledku bude mít zřejmě na jejich činnost větší vliv než ruské sankce, brexit nebo americký protekcionismus.“

To, že na trhu práce chybějí lidé, dostává české firmy, které vyvážejí do zahraničí, do potíží už dnes. Mnoho z nich musí omezovat výrobu a rušit domluvené zakázky.

Kde vidí firmy zhoršení podmínek pro export:

  • růst nákladů
  • růst administrativy
  • silnější kurz koruny
  • sílící konkurence doma i v zahraničí
  • nedostatek odborných pracovních sil
  • komplikace obchodu s Ruskem, Británií či USA

 

Obecně straší české exportéry více ekonomická rizika (28 procent) než politická situace v Evropě a ve světě (15 procent). Zásadním problémem není podle nich ani uprchlická krize.

 „V oblasti exportních trhů se snížila očekávání od Severní Ameriky, zřejmě v důsledku protekcionistických signálů vysílaných současnou administrativou USA. Exportéři se naopak ohlížejí po možnosti obnovit spolupráci se zeměmi bývalého Sovětského svazu, jež utrpěla uvalením ekonomických sankcí na Rusko,“ komentuje další číst výzkumu Client and Research Consultant Financial Services & Technology GfK Czech Pavel Krista.

Čísla z ankety potvrzují i další známý fakt: Klíčovými partnery pro Česko jsou a zůstanou země Evropské unie. Zájem o vývoz na trhy osmadvacítky neutuchá. Do EU směřuje téměř 85 českého exportu a vyváží sem celých 98 procent exportérů. A cca 70 procent firem chce na unijní trhy expandovat i v příštích měsících.

Další paradox: Vývoj obchodu s Indií

Podle Pavla Kristy se ukazuje nejen rostoucí zájem o trhy bývalého SSSR, ale také o něco menší ochota do budoucna obchodovat se zeměmi jihovýchodní Asie včetně miliardové Indie.

Zatímco čísla zahraniční obchodu s Indií potvrzují značný nárůst obchodní výměny s asijským tygrem v letech 2016 a 2017, ochota expandovat na tento trh v budoucnu oproti loňskému výzkumu výrazně poklesla.

Čísla hovoří jednoznačně: Růst vývozů do Indie loni představoval 13,3 %, tedy výrazně vice než do okolních států. To koresponduje s tím, co loni ukázal výzkum DHL - plných 11 procent exportérů chtělo v roce 2017 na tento miliardový trh proniknout. Letos ale deklarovalo stejný zájem pouhé jedno procento vývozců

„Přesné vysvětlení tohoto jevu nemáme. Vysvětluji si to tím, že v Indii není ještě plně rozvinutá infrastruktura pro exportéry a ti jsou postupně konfrontováni s ne zcela vyhovujícími podmínkami. Proto možná opadl i nedávný optimismus,“ domnívá se Pavel Krista.

Mírný nárůst dovozu z Česka zaznamenala Čína. Výsledky exportu na tento – pro Čechy poměrně složitý a protekcionistický trh – ovšem nadále zůstávají za očekáváním.

A kde je podle českého vývozce vůbec největší šance se prosadit? Tradičně vede Německo, jež považuje za vůbec nejperspektivnější destinaci třetina českých vývozců. Na druhém místě zůstalo Rusko (10 procent) a pomyslnou bronzovou příčku obsadilo Slovensko, které je nejvítanějším cílem pro 7 procent respondentů.

E-commerce: Hudba budoucnosti

„V letošním výzkumu jsme se zaměřili také na oblast E-commerce. Vyplývá z něj, že větší část firem zatím nedisponuje kompatibilním produktem pro online prodej. Z těch, kteří e-shop provozují (asi pětina vývozců), zhruba polovina prodává do zahraničí, nejčastěji do střední a východní a také západní Evropy,“ doplnil Luděk Drnec.

Stále více lidí dnes nakupuje přes internet z pohodlí domova – a právě to je obrovská příležitost pro exportéry, kteří své produkty a služby mohou venku nabízet nikoli firmám, ale přímo koncovému zákazníkovi.

Na Západě už této možnosti podle Luďka Drnce využívají, tuzemští vývozci za svými kolegy mírně pokulhávají. I u nich ale nastává postupné zlepšení – 53 procent dotázaných má prodej do zahraničí prostřednictvím eshopu v plánu.

Jaké zahraniční události mohou ovlivnit český export?

Ze zkoumaných možných událostí na mezinárodní scéně čeští exportéři nejčastěji očekávají zpomalení ekonomiky EU, je ale vnímáno jako méně pravděpodobné, než v roce 2016. Zahájení jednání o odchodu dalších států z EU a případný návrat k původním měnám považují exportéři v příštím roce za nepravděpodobný. Významný vývoj kurzu Eura vůči koruně také nepředpokládají. Ale Euro by podle exportérů mělo v horizontu dalšího roku spíše oslabovat, než posilovat.

 

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek