Pendolino má přinést revoluci na polské koleje

16. 10. 2014

  • Země: Polsko
  • Datum zveřejnění: 15.10.2014
  • Zdroj: http://byznys.ihned.cz

Ilustrační obrázekLetecká společnost Ryanair má od 4. prosince zavést novou vnitropolskou linku Gdańsk-Krakov. Jen o deset dní později ale dostane zbrusu novou konkurenci: na polské železnice má v podání státní firmy PKP Intercity vtrhnout rychlovlak Pendolino. Na této dlouhé trase přes celé Polsko sice vlak nemůže letadlu časem konkurovat. Ale cenou už ano. A na lince Gdańsk-Varšava i časem: spolu s cestou z a do centra je to trasa letadlem zvládnutelná za zhruba dvě hodiny a padesát minut. Vlak má dovézt cestující z centra do centra obou měst za dvě hodiny a padesát osm minut.

Poláci se tak na jedné straně chystají na revoluci v osobní dálkové dopravě, protože Pendolina mají propojit největší polské aglomerace a být tak přímou konkurencí leteckým spojům.

Na druhé straně ale dosavadní zkušenost s nespolehlivými a zastaralými vlaky a dlouhými zpožděními před přehnaným optimismem varují.

Představitelé PKP Intercity i dalších firem provozujících dopravu na železnici tvrdí, že nynější mnohahodinová zpoždění budou postupně mizet s tím, jak skončí masivní program modernizace 1200 kilometrů polských železnic. Jen v letech 2014 a 2015 se do nich investuje v přepočtu 110,5 miliardy korun. Nová ministryně infrastruktury Maria Wasiaková přišla právě z železničního oboru a má na úspěšné dokončení tohoto programu dohlédnout.

„Na trase z Gdyně do Gliwic, kde máme terminál, nelze vůbec předvídat čas, za který tam nákladní vlaky dojedou. Nelze také sestavit jízdní řád, takže vlaky objednáváme na dva tři dny dopředu," řekl Dariusz Stefański, ředitel dopravní nákladní firmy PCC Intermodal. „Zlepší se to v druhé polovině roku 2015 a modernizace by měla být hotova v roce 2016."

Představitelé PKP Intercity jsou optimističtější. „Chceme konkurovat s leteckou dopravou," řekl Marcin Karasiński, ředitel evropských projektů v PKP Intercity.

Pendolino má sice maximální rychlost 250 kilometrů, ale trasy jsou připravované na maximální rychlost 200 kilometrů za hodinu. Pendolino bude jezdit z Gdyně přes Gdańsk do Varšavy a potom do Vratislavi, Katovic a Krakova, čímž pokryje hlavní polské aglomerace.

PKP Intercity je jako státní firma pod ochranou před konkurencí. Žádný ze zahraničních zájemců o provozování dálkové osobní dopravy na polských železnicích neuspěl, i když v té nákladní je konkurence už dávno velká. Na polský trh chtěl vstoupit například český Leo Express, ale ani přes silnou diplomatickou podporu neuspěl. Dokud nebudou jezdit polská Pendolina, máte smůlu, slyšeli neoficiálně Češi.

Oficiálně Leo Express podal špatně žádost o licenci a lidé z PKP Intercity ho jako vážného konkurenta neberou. Starost jim v tomto ohledu dělají spíš domácí regionální firmy vzniklé transformací z dřívějších státních podniků.

Rok 2015 bude pro polského dopravce klíčový: chce se v něm i díky Pendolinům na konkurenci pořádně připravit. Pendolina, kterého Poláci koupili dvacet souprav, od jara procházela náročnými zkouškami a podle Karasińského by se neměla opakovat česká zkušenost s jejich vysokou poruchovostí. Nicméně, čtyři soupravy tento týden na zkouškách neprošly.

PKP Intercity bude mít sedmdesát procent nových vagonů a lokomotiv, polovina z toho je financována z evropských fondů. Připravují se mobilní aplikace na nákup lístků, které se třeba na spoje obsluhované Pendolinem pod značkou EIC Premium budou prodávat systémem čím dříve, tím levnější. „Už nyní prodáváme přes internet sedmnáct procent našich lístků," řekl Marcin Karasiński. Nejnověji PKP Intercity představil i nové uniformy průvodčích, které začnou nosit právě v Pendolinech a které navrhli polští studenti designu.

Cestování po Polsku, kdysi proslulém špatnými silnicemi a železnicemi, se citelně zlepšuje i bez Pendolin. Revoluci v silniční dopravě už způsobil skotský PolskiBus. pl, jehož moderní červené autobusy jsou díky stále lepší síti dálnic a rychlostních silnic v tuto chvíli nejlevnější a přitom moderní variantou veřejné osobní dálkové dopravy.

Zpracovalo zahraniční zastoupení CzechTrade ve Varšavě.

Tisknout Vaše hodnocení: