Perspektivy a investiční záměry řeckého vojenského letectva

4. 1. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Perspektivy a investiční záměry řeckého vojenského letectva Mezinárodní situace a regionální vývoj ale i modernizace tureckých ozbrojených sil a situace v Turecku jako taková ... to jsou důvody volání ministerstva obrany po upgradu řeckého vojenského letectva. Akvizice nejnovější techniky (F-35) není s ohledem na stav státního rozpočtu a pokračující úsporná opatření momentálně na pořadu dne.

Nahlas se ale hovoří o obnovení programu upgradu stíhacího letectva na stroje 4,5 generace za 1,7 mld. € a obnovit potřebuje i letový park cvičných strojů pro základní a pokračovací výcvik. V této oblasti mohou čeští výrobci nabídnout odpovídající techniku a navázat na tak předválečnou tradici, kdy v řeckém letectvu sloužilo několik strojů Avia.

V rámci Athens Flying Week 2016 proběhla konference věnovaná dalšímu vývoji řeckého vojenského letectva (Hellenic Air Force /HAF) v situaci, kdy země na jedné straně přistupuje k rozsáhlým finančním škrtům a na straně druhé se musí vypřádat s řadou nových či staronových bezpečnostních hrozeb. Na konferenci vystoupili zástupci HAF, zahraničněpolitičtí analytici a zástupci domácích a zahraničních firem (Lockheed Martin, AKMON, INTRACOM Defence Electronic, Hellenic Aerospace Industry, Hellenic Defence Systems a další) a nastíněné perspektivy a investiční záměry vojenského letectva představují z hlediska českých ekonomických zájmů výzvu.

Bezprostřední priority HAF:

  • inovace/modernizace stávajících letounů F16 a Mirage 2000 na generaci 4,5;
  • nákup nových radarů a senzorů s vysokou schopností rozlišitelnosti;
  • modernizace a posílení systémů protiraketové obrany (radarové systémy AA);
  • nové obranné systémy proti hybridnímu nebezpečí jako např. bezpilotní letadla;
  • nové moderní informační systémy;
  • nové cvičné letouny – vrtulové Cessny 172/T41 je třeba nahradit co nejdříve, proudové T2 jakmile to bude možné;

Dlouhodobé priority:

  • výběr 5. generace bojových letounů (v horizontu 10 let).

Přes masivní rozpočtové škrty v letech 2012–14 má Řecko má jeden z nejvyšších obranných rozpočtů v NATO, kde je s podílem 2,38 %, resp. 4,155 mld. € na druhém místě za USA. Přesto je dlouhodobým cílem ministerstva obrany omezovat výdaje (bez snížení akceschopnosti), najít nové efektivní technologie a zajímavé nástroje na jejich financování.

Pro domácí obranný průmysl platí strategie „National Defence Industry Strategy – EAVS“ z prosince 2015.Předpokládá sloučení nebo úzkou kooperaci řeckých podniků (Hellenic Aerospace Industry/EAV, Hellenic Defence Systems/EAS, Hellenic Vehicle Industry/ELVO atd.) a akcent na domácí obranné technologie a využití domácí průmyslové kapacity v kooperaci se zahraničím.

Katalyzátorem přezbrojení řecké armády a HAF by se mohl stát mezinárodní a regionální vývoj a zejména pak modernizace tureckých ozbrojených sil a vnitropolitický vývoj v Turecku jako takovém. Navýšení turecké objednávky bojových letadel 5. generace F-35 vyvolalo v Řecku obavy z narušení strategické rovnováhy. Athény mu zatím dokáží čelit jen dodávkami použité techniky z USA a úvahami o obnovení programu modernizace GR stíhacího letectva. Podle ministra obrany P. Kammenose činí strategická situace v Egejském moři modernizaci vojenského letectva nevyhnutelnou. Je třeba se zaměřit na získání techniky, která by odpovídala tomu, s čím se piloti střetávají nad Egejským mořem, říká ministr obrany.

Státní rozpočet akvizici nejnovější techniky zatím neumožňuje a mezinárodními věřitelé po Řecku navíc požadují snížení armádního rozpočtu na r. 2017 o 400 mil. €. Z toho důvodu byl pozastaven program upgradu GR stíhacího letectva na stroje 4,5. generace za 1,7 mld. €. Program byl zaměřen na modernizaci řeckých F-16. Vojenské stíhací letectvo disponuje podle otevřených zdrojů cca 145 letadly F-16 varianty C/D z r. 2009 a 44 francouzskými typy Mirage z r. 2007, jejichž výroba však již byla ukončena.

Úspory Athény hledají prostřednictvím nákupu secondhandové US výzbroje na základě řecko-americké obranné dohody z r. 2014. Na podzim 2016 dorazily do Řecka první stroje z celkem 15 použitých transportních helikoptér CH-47D Chinook a do konce r. 2017 má vojenské dopravní letectvo zdvojnásobit počet svých Chinooků na 30 ks.

HAF_T-2C_Buckeye

HAF_T-2C_Buckeye

Z hlediska českých zájmů je nejatraktivnější obnova cvičného letového parku HAF. Představuje 79 letounů různého stupně zastaralosti a určení. Nejmodernější technikou je 25 ks turbovrtulových Texanů II (T6A), jejichž modifikace plní v řeckém letectvu i roli bitevníku. S obměnou se v dohledné době nepočítá a čeští výrobci ve svém programu odpovídající typ nemají.

Avšak již v r. 2008, před vypuknutím finanční krize, řecké ministerstvo obrany oznámilo záměr získat 45 cvičných proudových strojů pro pokračovací výcvik. Měly by nahradit zastaralé NA T2E (35 ks), jejichž konstrukce sahá do 50. let minulého století. Do stejného období spadá také vznik vrtulových strojů pro základní výcvik Cessna 172/T-41(19 ks) – jejich výměna je levnější a představuje také první prioritu HAF. V obou těchto kategoriích dokáže český průmysl nabídnout odpovídající techniku (Z-242, L-39 NG), musí však počítat se silnou konkurencí a významnou rolí, kterou sehrávají tradiční geopolitické vazby. Při výběru partnerů Řecko upřednostňuje mezivládní dohody před jednorázovým ziskem z „výhodného“ kontraktu.

HAF_T-41_Mescalero

HAF_T-41_Mescalero

Vzhledem k naznačeným investičním záměrům řeckých ozbrojených sil je vhodné zvážit aktivnější vystupování českých hráčů. Athens Flying Week, který se každé září koná ve spolupráci s řeckým vojenským letectvem, může být jednou z vhodných příležitostí k vytvoření kontaktů.

L-39NG

L-39NG

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Athénách (Řecko). Autoři: Milan Fischer, zástupce velvyslance, Jitka Chromcová, asistentka pro obchodní, ekonomickou a politickou agendu.  

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek