Plat dostávají Filipínci minimálně dvakrát měsíčně

6. 4. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Mobil nebo ledničku si mnoho Filipínců poprvé v životě pořídí díky půjčce od české úvěrové společnosti Home Credit. Ta plánuje mít na ostrovech už brzy milion klientů. Bezstarostné, přítomností žijící Filipínce česká firma učí, jak zacházet s penězi. Využíváme k tomu i komiksy a hry, říká David Minol, prezident společnosti Home Credit Philippines.

David MinolNa Filipíny jste vstoupili poměrně nedávno, dnes jste tam největším českým obchodním počinem. Kolik Filipínců si už u vás vzalo půjčku?
Po dvou a půl letech fungování poskytl Home Credit služby už více než 200 tisícům zákazníků a pokračuje v expanzi. Kromě Manily a ostrova Luzon jsme otevřeli letos v lednu pobočku v druhém největším městě Cebu. Naším cílem je pokrytí všech důležitých sídelních oblastí Filipín tak, abychom dokázali do konce příštího roku poskytnout služby více než jednomu milionu zákazníků.

Kolik máte zaměstnanců?
V současnosti má Home Credit na Filipínách už 1700 zaměstnanců včetně přibližně 20 zahraničních manažerů, převážně Čechů a Slováků. Protože poměrně rychle expandujeme z okolí Manily do důležitých center na dalších ostrovech, každý měsíc nabíráme dalších přes 200 zaměstnanců.

Na jaké výrobky si Filipínci nejčastěji půjčují?
Neliší se to nijak zásadně od ostatních asijských zemí. Jedná se především o černou a bílou elektroniku: televize, pračky, počítače, tablety a zvlášť mobily. Není neobvyklé, že díky úvěru od Home Creditu získávají naši zákazníci ve svém životě první ledničku, klimatizaci či smartphone. Chytré telefony jsou obecně v Asii hodně žádané a důležité, protože internet a služby na síti často nahrazují nerozvinutou, nebo dokonce neexistující infrastrukturu. Zvlášť v ostrovních zemích, tedy na Filipínách, v Indonésii i jinde, mají úvěry na laptopy a chytré telefony nezastupitelný sociální rozměr. Na Filipínách je velmi populární nákup hudebních nástrojů, které také nabízíme v naší produktové řadě. V dohledné době připravujeme rozšíření nabídky o nábytek.

Jaký mají Filipínci přístup k penězům?
Jsou známí jako otevření, veselí a spokojení lidé, kteří jsou připraveni oslavovat při každé příležitosti. Mzda se na Filipínách vyplácí všem pracovníkům minimálně dvakrát měsíčně tak, aby jim to umožnilo lépe hospodařit s penězi, protože v jejich povaze je „žít dneškem“. Proto je důležité, abychom se jako splátková firma zabývali šířením finanční gramotnosti. Máme v rámci vzdělávacích programů některé velmi dobré příklady využití her a komiksů.

A jaká je v takovém prostředí platební morálka?
Sedm z deseti Filipínců zatím nemá bankovní účet a jejich přístup k finančním službám je velmi omezen. O to důležitější je náš koncept odpovědného úvěrování a aktivní podpora, kterou věnujeme osvojení základů finanční gramotnosti. V těchto podmínkách vás možná překvapí, že naše zkušenost s platební morálkou Filipínců je dobrá. Důvodem je jednak aktivní přístup zodpovědného financování při sjednávání smlouvy a zároveň průběžná, avšak nerušící komunikace s klientem během trvání smlouvy.

Jak vypadal příchod značky Home Credit na Filipíny?
Po úvodních analýzách trhu působil od podzimu 2012 přímo na místě v Manile projektový tým, který v rekordním čase 12 měsíců připravil spuštění Home Creditu jako nebankovní finanční instituce. První půjčky na Filipínách jsme poskytli v říjnu 2013. Spotřebitelské financování má v zemi dlouholetou tradici, náš koncept je ale odlišný. Jednoduchá, rychlá služba postavená na moderních technologiích se setkala u zákazníků s velkým úspěchem.

Jak vnímáte na Filipínách právní regulaci a kontakt s úřady?
Podléháme tam regulaci úřadu SEC neboli Komise pro cenné papíry. Filipíny jsou země velkých rozdílů, což se občas projevuje právě v oblasti obchodních pravidel. Například byly Filipíny jednou z prvních zemí na světě, která implementovala progresivní bankovní regulaci Basel III. Na druhé straně místní zákony vyžadují to, že pokud nemáte příslušnou certifikaci účetního systému vystavenou daňovým úřadem, musíte i dnes stále vést všechnu účetní a daňovou evidenci v papírové podobě. Velkou výhodou je samozřejmě angličtina jako úřední jazyk. Ta zjednodušuje zahraničním investorům komunikaci s obchodními partnery i státními úřady.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek