Pletla čepice pro děti, dnes dodává svetry světovým sportovcům

11. 1. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Před čtvrtstoletím začala Mahulena Pertlová plést pro rodinu a známé, dnes její firma obléká české či kanadské reprezentanty v nejpopulárnějších zimních sportech. Svetry s norskými vzory a čepice se značkou Kama zná celý svět.

Kama_suchdolZaložení byznysu s pleteným oblečením pomohla náhoda. Spolumajitelka a zakladatelka podniku je původní profesí logopedka. Během dlouhého období, které trávila s dětmi na mateřské dovolené, se však začala nudit.

Psal se rok 1988, když dostala nápad uplést dětem čepice. Zjistila, že jí práce jde od ruky, a tak jich upletla víc. Jelikož se líbily všem v okolí, vznikla domácí pletařská manufakura,” přibližují začátky zástupci Kamy.

„V roce 1989 už bylo možné získat povolení na drobné podnikání. Povolili nám účast na Trzích mladých umělců na holešovickém Výstavišti. Na národním výboru zřejmě usoudili, že jsou moje výrobky dostatečně umělecké, takže jsme zde už před revolucí předvedli naše čepice,“ říká Mahulena Pertlová. V jednotvárné šedi reálného socialismu byl o vše nové velký zájem, takže se zákazníci jen hrnuli.

Na počátku 90. let začali Pertlovi dodávat zboží do nově vznikajících soukromých obchodů. Mahulena Pertlová vyráběla na domácím pletacím stroji. Jenže poptávka rostla. Proto bylo nutné najmout pletařky a šičky. „Nakonec jsme měli asi padesát spolupracovnic, což přestalo být únosné. Každá to dělala trochu jinak a nebylo možné udržet kvalitu,“ prozrazuje.

Zlom nastal, když si v roce 1992 koupili první velkokapacitní průmyslový stroj a mohla začít výroba ve velkém. Sortiment se rozšířil o svetry a další oblečení. „Byl to pro nás velký krok a hlavně velký závazek. Museli jsme si stroj koupit na leasing, stál tehdy v přepočtu tři miliony korun. Bála jsem se, že všichni skončíme pod mostem,“ usmívá se podnikatelka.

Rodina z Prahy, prožívající českou obdobu „amerického snu”, dospěla až k titulu Rodinná firma roku 2013 a ročním obratům v řádu desítek milionů. Součástí rodinného byznysu  jsou už dnes kromě manžela i dospělá dcera a syn. Firma vyrábí výhradně v pražském Suchdole čepice, šály, kukly, čelenky, polštáře nebo svetry s norskými vzory z vlny merino a vyváží je do 28 zemí světa.

V rukou svatého Petra

kama-svetryS výzvou „Vraťte nám sníh“ přišli na úvod letošní sezony, která je v Evropě bez sněhu, světoví biatlonisté. Obrátili se na politické špičky z celého světa, aby věnovaly větší pozornost boji s globálním oteplováním. Loňská zima byla ve střední Evropě jednou z nejteplejších za desítky let. Pro výrobce oblečení, které zahřeje, špatné zprávy.

„Tím, že oblékáme lidi do zimy, jsme závislí na počasí,“ připouští Mahulena Pertlová. Výroba v Kamě probíhá celý rok, nicméně prodej je sezonní a teplé počasí na přelomu roku se podle spolumajitelky projeví na počtu objednávek i na obratu firmy.

„Dopady na podnik budou patrné ještě s ročním zpožděním. Důvod? „Když je dobrá zima, tak prodejci zboží vyprodají a hned objednají na další období. V březnu začneme vyrábět na další zimu. Pokud je zima slabší, zboží jim zůstane ve skladu a na příští sezonu přijde logicky méně objednávek,“ dodává Pertlová.

Oblékáme sportovní hvězdy

Sport je férová záležitost, proto jsme vždycky chtěli podporovat sportovce, říká celá rodina Pertlových. Důležitou součástí marketingu je pro jejich firmu sponzoring. „Oblékali jsme českou olympijskou výpravu v roce 2006 v Turíně. Na poslední olympiádě měli na sobě naše výrobky sportovci Andorry. Už dlouhá léta nosí naše oblečení biatlonisté Kanady,“ vypočítává spolumajitelka.

kanadský biatlonista Nathan SmithA jak se o rodinném podniku z pražské periferie sportovní hvězdy dozvěděly? Pokud jde o kanadskou biatlonovou reprezentaci, dostali jsme se k ní přes známého, který žije v Kanadě, je to vášnivý běžkař. Ten nás seznámil s trenérem. Řekl mu, že zná malou českou firmu, která dělá špičkové věci,“ popisuje Mahulena Pertlová.

Vrcholoví sportovci nosí na kombinézách či vybavení loga velkých sponzorů. Ten kdo sleduje závody světového poháru v biatlonu, si ale na čepicích či čelenkách kanadských mužů i žen jistě povšimne loga Kama. Ti v poslední době začínají sbírat úspěchy a značka je víc vidět.

„Díky sponzoringu reprezentantů si nás našel tamní obchodní partner. Nevyvážíme tam sice velké objemy, ale každopádně nám to pomohlo,“ říká podnikatelka.

Kama má podepsanou smlouvu se Svazem lyžování ČR. Do předloňského roku byli partnerem běžeckého lyžování, loni přibyly ostatní disciplíny. Pertlovi ale nepodporují jen vrcholové sportovce. Sponzorují například známé sportovní gymnázium v Jablonci nad Nisou, jsou partnerem slavné Jizerské padesátky. Svetry Kama nosí dokonce členové kapely The Tap Tap. Právě jim je určena jedna série oblečení.

To souvisí i s dalšími aktivitami firmy, která chce být společensky odpovědnou. Už léta se věnuje charitativním projektům. Spolupracuje s organizacemi Dobrý anděl, Naděje či Fondem ohrožených dětí.

Kvalita za rozumnou cenu?

Většina pleteného zboží na českém trhu je stále z Asie, kde se vyrábí „za hubičku“ a proto je i cena finálního výrobku řádově nižší než u produkce firem ze Západu. „Těžko se tomu konkuruje, když v řetězcích najdete akrylové čepice za 50 korun. My za padesát korun nepořídíme ani materiál,“ přiznává majitelka.

Svetry, čepice či šály Kama jsou vyrobeny výhradně z nejkvalitnější vlny merino z novozélandských či australských ovcí. Přízi firma nakupuje od špičkového rakouského dodavatele Schoeller. Kama zpracovává od roku 1996 jako jediný pletařský výrobce v ČR vyrábějící pod vlastní značkou membránové materiály Windstopper a Gore-Tex na základě licence od firmy Gore.

Kvalitě odpovídá cena výrobku. Svetry s teplou podšívkou Windstopper koupíte zhruba za 2000 až 5000 korun, cena čepic se pohybuje zhruba od 300 do 700 korun, v sortimentu najdete ale i dražší pokrývky hlavy.

Majitelé si uvědomují, že by pro ně bylo jistě výhodné přesunout produkci do některého z rájů levné výroby na východě, v tomto ohledu jsou ale zásadoví. „Považuji za nesmyslné, abychom tady propustili lidi a udělali z nich nezaměstnané. Ostatně pokud by to udělal každý, budou tu samí nezaměstnaní a nebudeme mít komu prodávat,“ přibližuje svůj pohled Mahulena Pertlová, pro níž ve firmě pracuje 25 lidí. Při výrobě v Bangladéši nebo Pákistánu by navíc neměli pod kontrolou kvalitu, což je pro ně  podstatné.

Podnik se hlásí k mezinárodní kampani Fashion Revolution, jejímž cílem je, aby „oděvní průmysl produkoval oblečení krásné na pohled, uvnitř byl etický, transparentní a sociálně udržitelný.“ Kampaň se rozjela poté, co v troskách zřícené textilky u bangladéšské metropole Dháka zahynuly stovky šiček, které zde pracovaly pro renomované světové značky.

Příběh firmy Kama, stejně jako její hospodářské výsledky, oslovil v roce 2013 porotce soutěže Aqua bank Rodinná firma roku pod záštitou Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Vítězství v pretižním klání přineslo Kamě nejen radost z úspěchu a cenná a užitečná setkání s kolegy podnikateli, ale také zájem médií. A v čem vidí Pertlovi obecné výhody rodinného podnikání? „Určitě existuje větší důvěra. Jsme více semknutí. Připadá mi jako zázrak, že jsme se v jedné firmě sešli táta, dcera, matka a syn. Děti do toho přirozeně vpluly, mají k firmě skvělý vztah, viděly, jak se to rodí, vyrůstali v tom. Samozřejmě budeme v budování rodinného podniku pokračovat. Kama by měla zůstat rodinným stříbrem.“

Ruské ochlazení

Zhruba 40 procent produkce se prodá v České republice, 60 procent je určeno na vývoz. Většina zboží jde zahraničním distributorům. Ti posbírají objednávky z obchodů a zkompletují je.

Nepříjemné zprávy přicházejí z Ruska. To bylo pro firmu donedávna nejvýznamnějším zahraničním odbytištěm. Na východě je sice v zimě mrazivo, jenže nedávno zamrzly i vztahy se Západem a spolu s ekonomickou situací a oslabujícím rublem se to projevilo na zájmu tamních odběratelů. Proto se Kama více zaměřuje na ostatní trhy. „Chceme být rozkročeni, závislost na jednom trhu není dobrou volbou,“ říká podnikatelka.

Kama nevyváží jen do evropských zemí, ale také do Kanady, Austrálie, Japonska, Koreje, Kazachstánu, Kyrgyzstánu a dokonce i na subtropický Tchaj-wan, kde nakupují hlavně turisté. Nové trhy chce objevovat například v Jižní Americe. V Česku najdete čepice a svetry zejména v sítích HUDY, Sportisimo, Intersport a Hervis. Prodávají je ale i další specializovaní prodejci, stále posiluje i prodej na internetu.

 

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek