Po letech volného pádu začíná české stavebnictví opět mírně růst

22. 10. 2014 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Po letech volného pádu začíná české stavebnictví opět mírně růst Jeden z nejhůře ekonomickou krizí zasažených oborů by měl letos po pěti letech opět růst. Za největší problém stavebnictví označují firmy nízké ceny realizovaných zakázek, administrativní zátěž a nekvalitní legislativu. Naopak příležitosti mohou najít ve státních zakázkách a v čerpání dotací z fondů EU.

Situace ve stavebnictví se pozvolna zlepšuje. Potvrzují to data statistiků i výsledky výzkumu analytické společnosti CEEC Research, kterého se účastnilo více než 100 ředitelů projektových společností.

Klíčovým problémem jsou podle vedení projektových firem stále nízké ceny realizovaných zakázek, což potvrzuje 97 % z více než stovky dotázaných firem připravujících projekty pro následnou stavební realizaci. Ve srovnání s předchozími roky je však vidět určité zlepšení.

Druhým ze tří hlavních současných omezení projektových společností je byrokracie ze strany státu a nekvalitní legislativa. Sem patří jak legislativní požadavky ze strany státu na projektové společnosti, tak o nesystematické a často se měnící chování či rozhodování státu třeba v oblasti plánování dopravních staveb.

Kvůli chybě státních a městských úředníků se například nemůže začít stavět klíčový úsek dálnice D3 u Českých Budějovic. Zapomněli totiž vyřídit studii o vlivu stavby na životní prostředí (EIA) pro současnou variantu komunikace.

Státní úředníci rovněž protlačili rizikovou variantu dálnice D8 mezi Velemínem a Litochovicemi nad Labem, namísto bezpečnějšího tunelu, a v kritickém místě pak loni stavbu zasypal půlkilometrový zával zeminy. Třetím klíčovým faktorem limitujícím společnosti v růstu je nedostatečná poptávka financovaná jak z veřejných, tak i soukromých zdrojů.

„Vyhlídky se v některých segmentech postupně zlepšují, například projekty pro železniční stavby, vodohospodářské stavby. Současně jsou ale segmenty, kde se na nové zakázky stále čeká, např. silniční a dálniční projekty. Některé firmy navíc musí stále řešit problémy s výrazně nevýhodnými zakázkami, které získaly v minulých letech kvůli udržení vlastních zaměstnanců, a nyní je tyto problémy dostihly a způsobují jim komplikace s cash-flow,“ uvádí ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek.

Stavebnictví letos poprvé poroste

Obrat k lepšímu ukazují také hospodářské výsledky tuzemského stavebnictví za prvních sedm měsíců letošního roku.  „České stavebnictví vykáže v letošním roce první růst po předchozích pěti letech krize. Potvrzují to i souhrnné výsledky České statistického úřadu za posledních sedm měsíců ukazující na nárůst objemu stavební výroby. Celoročně sektor poroste 3 až 4 procenta,“ doplňuje Jiří Vacek.

Ne všechna data jsou však optimistická. Za červenec stavebnictví podle Českého statistického úřadu kleslo o 3,7 procenta, stavebních povolení bylo vydáno o 13,8 procenta méně. „Červencové výsledky českého stavebnictví negativně ovlivnila vysoká srovnávací základna loňského roku, kdy se intenzivně opravovala infrastruktura po povodních. Na druhou stranu letošní červenec měl o jeden pracovní den více než loňský, tedy jeden den více na práci," říká Tomáš Bašta, partner PwC ČR.

"Dobrou zprávou je růst bytové výstavby, i když jde o růst z nízké srovnávací základny po velmi slabých letech, a pozitivním signálem je i růst počtu všech vydaných stavebních povolení. Pokud si česká ekonomika udrží zatím slušné růstové tempo, mohli bychom se výraznějšího oživení stavebnictví dočkat v příštím roce,“ dodává.

Bez státu to nezvládneme, říkají stavaři

Pro dlouhodobé zlepšení situace ve stavebnictví je podle stavařů nezbytná podpora ze strany státu. Podle Jiřího Koliby, náměstka pro stavebnictví z Ministerstva průmyslu a obchodu, může vláda stavební firmy podpořit zejména snížením jejich administrativní zátěže.

„Především půjde o zjednodušení a zrychlení všech řízení, která se týkají výstavby, a to povolování staveb nebo jejich zadávání. Jako důležité vnímám také obnovení systému pobídek pro zahraniční i domácí firmy a efektivní využití fondů Evropské unie,“ říká Jiří Koliba a doplňuje: „V současné situaci považujeme za nezbytné dobudování potřebné veřejné infrastruktury zejména dopravní, snížení energetické náročnosti budov, odbourání zdlouhavého a administrativně náročného procesu přípravy a povolování staveb a rovněž důsledné posuzování technicko-ekonomické efektivnosti investic“.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek