Počty nových služebních vozidel v Chorvatsku značně převyšují počty nových soukromých vozů

28. 4. 2016

  • Země: Chorvatsko
  • Datum zveřejnění: 27.04.2016

V roce 2015 bylo v Chorvatsku registrováno celkem 34.852 nových osobních automobilů. Z tohoto počtu bylo 24.030, tj. téměř 69 %, vozidel pořízeno jako služební auta pro firmy a instituce. Pouze zbývajících 10.822 vozidel, tj. 31 %, si koupily soukromé osoby.

Poměr mezi nově kupovanými služebními a soukromými vozy se od roku 2003 zcela obrátil. Tehdy činila služební auta pouze čtvrtinu, přesněji 26 %, nově pořizovaných vozidel, zatímco v loňském roce to bylo již uvedených skoro 69 %. Tato situace je výsledkem působení vleklé hospodářské krize (od roku 2009) na výdaje chorvatských domácností.

Největšími kupci se tak staly společnosti a instituce, které si automobily pořizují i na leasing nebo je používají prostřednictvím firem, které spravují flotily vozidel. Značnou část nových vozidel vlastní také půjčovny, tzv. společnosti „rent-a-car“.

Za celý rok 2015 bylo z nových služebních osobních vozidel registrováno nejvíce typu Škoda Octavia, celkem 356 aut, následovaly Opel Astra (342 vozidel), VW Golf (299 ks), Ford Focus (266 ks) a VW Passat (211 aut). Podle značek bylo prodáno nejvíce Volkswagenů (799 aut), Opelů (610) a vozidel Škoda (587). Na dalších místech byly Ford, Renault, BMW, Fiat, Audi, Dacia a Toyota.

Škoda Octavia byla dříve oblíbená hlavně u soukromých zákazníků, nyní ovšem představují pouze 14 % kupujících. Firma Škoda má v první desítce nejkupovanějších modelů ještě typ Rapid. Volkswagen má v první desítce kromě Golfa i typy Passat a Polo. Služební vozy u VW činily vloni 78 % prodejů.

Vysoký podíl prodejů nových služebních osobních automobilů měly vloni v Chorvatsku i firmy Opel a Ford, tedy značek, které jsou daleko nejoblíbenější u půjčoven. I francouzské automobilky dosáhly zhruba dvoutřetinových podílů prodejů služebních vozů. Hranici polovičního poměru služebních a soukromých aut se přiblížila pouze korejská značka KIA. Japonské a korejské vozy nejsou v Chorvatsku dosud nijak populární ani jako podnikové flotily ani v půjčovnách.

Co se nedaří Japonsku, jde ale Rumunsku. Do špičky se vloni protlačila Dacia s modelem Sandero a výjimkou nejsou ani flotily laciného terénního vozu Duster, kterých bylo vloni prodáno 458 kusů, což je mimochodem víc než francouzských vozů Peugeot 208 a 308, Renault Megane či německého Opelu Insignia, které jsou jinak ve flotilách velmi oblíbené. To potvrzuje skutečnost, že Dacia se stala významným hráčem na trhu s flotilami vozidel.

Zdroj: zvláštní příloha „Poslovni autmobili“ deníku „Jutarnji list“, Záhřeb.
Zpracoval kolektiv pracovníků zahraniční kanceláře CzechTrade v Záhřebu.

Kontaktní informace:

  • Název: ZK CT Záhřeb
Tisknout Vaše hodnocení: