Poděbradská sklárna uspěla v USA se skleněnou urnou a pilníky

7. 10. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

S neobvyklým výrobkem uspěla v USA poděbradská sklárna Blažek Glass. Jde o skleněnou pohřební urnu „keepsake". V ní jsou menší urničky, které si s trochou popela po pohřbu pozůstalí rozeberou a odvezou do různých koutů země. Firma v zámoří uspěla také se svými skleněnými pilníky na nehty.

Princip je jednoduchý. Skleněná urna, v níž je popel z nebožtíka, obsahuje ještě libovolný počet malých uren. Do nich si po pohřbu odsypou trochu popela pozůstalí, aby mohli mít vzpomínku na příbuzného u sebe. Zatímco hlavní urna zůstane vystavena v kolumbáriu, pozůstalí si odvezou malé urničky s sebou do mnohdy vzdálených končin USA. Je to veliká země a pro příbuzné často není myslitelné dlouze dojíždět za vzpomínkou na hřbitov.

Tak lze popsat odlišné zvyklosti v USA, kterým vyšla vstříc poděbradská rodinná firma Blažek Glass, když vyvinula speciální řadu skládacích skleněných uren označovaných „keepsake“.

„Je to opravdu specialita amerického trhu a je spojená s tradicí pohřbívání a historickým vnímáním smrti a vazeb s mrtvými v rámci rodiny. Pro nás Čechy je to těžko pochopitelné – odsypávání části popela možná dokonce vnímáme jako něco lehce neuctivého, nebo přinejmenším podivného. V USA se ale jedná o běžnou součást kultury a rodiny, které jsou často rozsety po velmi vzdálených oblastech kontinentu, se mohou cítit ve spojení se svými předky,“ vysvětluje obchodní ředitelka společnosti Barbora Hanousková.

Česká sklárna tak dodává luxusní, ručně broušené křišťálové urny mimo jiné i renomovanému americkému pohřebnímu ústavu, který zajišťoval například velkolepý pohřeb zpěváka Michaela Jacksona.

Ostatně netradiční urny vyvinula sklárna i pro domácí trh. Jde o malé dózy pro popel ze psů či dalších domácích miláčků. „Zvířecích krematorií přibývá a lidé, obzvláště starší, pro které je jejich domácí zvíře často nejbližším společníkem, si stále častěji chtějí ponechat památku ve formě takové ušlechtilé nádoby s popelem,“ říká Barbora Hanousková.

Pilník zkopírovali Číňané, patent jsme u soudu obhájili

Skleněný pilník firmy Blažek GlassVe Spojených státech ale firma Blažek Glass uspěla vedle uren také se svým stěžejním výrobkem – se skleněným pilníkem na nehty. V roce 1997 vyrobila takový tvrzený pilník jako vůbec první firma na světě a od té doby si na něj na mnoha trzích pořídila patentovou ochranu, protože se množí levné napodobeniny.

„Do USA vyvážíme široký sortiment pilníků a skleněných rašplí a počet našich zákazníků tam roste. Nově se nám teď v USA podařilo získat jako zákazníka i řetězec Sephora, který doposud nakupoval plagiáty. Považujeme to i za úspěch našeho neustálého zápasu s nekalou konkurencí a snahy o osvětu mezi zákazníky ohledně autorských a patentových práv. Bez právního zástupce v USA by to nebylo možné,“ říká Barbora Hanousková.

„Náš patent také neochvějně ustál zpochybnění u patentového soudu, kde byla jeho platnost potvrzena. I díky tomu množství našich odběratelů v USA roste,“ dodává.

Levné plagiáty pocházejí hlavně z Číny. „Čínské zboží je na americkém trhu všudypřítomné a troufnu si tvrdit, že je tam vnímáno pozitivněji než v Evropě – je běžnou součástí trhu. Pokud se tam chcete prosadit s původním výrobkem vysoké kvality, ale i vyšší ceny, není to jednoduché,“ konstatuje Hanousková.

Na svých skleněných pilnících firma zdůrazňuje vedle životnosti a pěkného designu nově také větší hygienu. Inovovala proto svůj pilník v řadě nazvané Antibactif, kde je původní výrobek potažen ještě speciální vrstvou ochranných látek. Ty za denního světla rozkládají bakterie, viry a plísně.

Američané nechtějí na zboží čekat

Firma vedle pilníků a uren v USA prodává také luxusní křišťálové trofeje určené pro sportovní a kulturní události. Nabízí je i na americkém trhu populární online katalog BIC. V roce 2015 také česká sklárna hledá cestu, jak Američanům nabídnout své lampy.

„S agenturou CzechTrade jsme spolupracovali při organizaci naší účasti na veletrhu NY NOW v srpnu 2015. Prostřednictvím agentury jsme se snažili oslovit potenciální zákazníky a především distributory pro náš sortiment křišťálových lamp. Na veletrhu se nám podařilo získat nové zákazníky, ale toho pravého distributora stále hledáme. Pro americký trh je místní distributor zásadní. Zajistí import do země, proclení a především udržuje určité množství výrobků na skladě tak, aby každý zájemce mohl být uspokojen obratem. Dnes není v USA nikdo ochoten čekat na dodávku zboží ze zahraničí," vysvětluje Barbora Hanousková.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek