Podepsána dohoda o projektu Rail Baltica – příležitost pro české firmy

3. 2. 2017 | Zdroj: Ministerstvo zahraničních věcí (MZV)

motiv článku - Podepsána dohoda o projektu Rail Baltica – příležitost pro české firmy Dne 31. ledna 2017 podepsali v Tallinnu premiéři tří pobaltských států J. Ratas (Estonsko), M. Kučinskis (Lotyšsko) a S. Skvernelis (Litva) dohodu o projektu Rail Baltica, tedy výstavbě nové železniční tratě evropských standardů propojující Estonsko, Lotyšsko a Litvu.

Celková hodnota projektu je odhadována na 5 mld. eur a celý projekt je spolufinancován z fondů EU. Přes některá zpoždění v minulosti by se měl projekt nyní již rozběhnout, což představuje příležitosti i pro české firmy.

Rail Baltica mapa

Rail Baltica mapa

Projekt Rail Baltica je vysokorychlostní železniční spojení (až 240 km/h), které bude směřovat z Estonska přes Lotyšsko do Litvy. V rámci širšího koridoru by měly být zahrnuty rovněž další země – Skandinávie a Rusko na severu a na druhé straně pak střední a západní Evropa. Pro Estonsko je tento projekt jedna z největších investic v nadcházejících letech, která by měla zlepšit možnosti cestování, rozvoj podnikání a obchodu, turismu i výměny zboží.

Zásadní pro tento projekt je financování z fondů EU. Odhadovaný rozpočet celého projektu je cca 5 mld. eur, přičemž v letech 2014–2020 by EU měla financovat až 85 % vynaložených nákladů. Celková cena za estonskou část tohoto projektu by měla činit 1,3 mld. eur, Estonsko samotné by se na této částce pak mělo podílet 250 mil. eur.

Co se týká časového rozvrhu, projekt by měl být v estonském parlamentu schválen na jaře 2017, v létě by měl stát začít s vyvlastňováním pozemků, samotné práce by pak měly být zahájeny na podzim 2019. Celý projekt by měl být dokončen do roku 2025 a provoz na této trati by měl být zahájen v roce 2026.

V rámci budoucích obchodních příležitostí, spojených s výstavbou této nové železniční tratě, by měly mít české firmy na trhu výhodu díky evropským standardům (rozchod 1 435 mm i evropské technické normy), se kterými mají estonské firmy minimální zkušenost (převládají ruské standardy a široký rozchod 1 520 mm). Potenciál se nabízí zvláště pro firmy, které mají zkušenost s ERTMS – European Rail Traffic Management System.

Informace poskytnuta Zastupitelským úřadem České republiky v Tallinnu (Estonsko). Autorka: Ing. Alena Teznerová, zástupkyně velvyslankyně.

Tisknout Vaše hodnocení:

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek