Podnikatelé mohou požádat o poslední peníze na elektromobily

8. 8. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Zájem o vozy na elektřinu roste. V tuzemsku přibývají dobíjecí stanice. Kromě těch klasických u silnic a dálnic se o tyto služby zajímají také supermarkety. Delší dobu dobíjení totiž zákazníci mohou využít k nákupům.

České firmy a podnikatelé mohou získat peníze na nákup elektromobilu. V současnosti probíhá příjem žádostí do III. výzvy programu Nízkouhlíkové technologie, který bude ukončen 17. září 2017. „V rámci III. výzvy je finanční alokace stanovena ve výši 60 milionů korun, jedná se o poslední zbylé finanční prostředky programu Nízkouhlíkové technologie,“ vysvětluje Kryštof Čeřovský z tiskového oddělení ministerstva průmyslu a obchodu (MPO).

Program navazuje na druhou výzvu, která skončila v květnu. V jejím rámci bylo k dispozici zhruba 150 milionů korun na elektrické vozy a nabíjecí stanice. I když ještě v polovině května to vypadalo, že o tyto dotace nebude zájem, bylo podáno jen 22 žádostí v hodnotě 10,2 milionů korun, nakonec se situace změnila. Podle MPO bylo ke konci května podáno 138 žádostí na celkovou částku 153 milionů 541 017 korun.

Kolik elektromobilů přibyde díky druhé výzvě na českých silnicích zatím není možné upřesnit. „V tuto chvíli se žádosti vyhodnocují a obecně se dotace proplácí až po realizaci, tedy po nákupu vozidel,“ dodává Kryštof Čeřovský.

V nynějším dotačním programu mohou firmy získat dotace na širší okruh vozidel než v předchozím kole. Jde jednak o čtyřkolky (L6e a L7e), osobní vozy, M1, minibusy do 7,5 tun (M2 a M3) a nákladní vozy do 12 tun (N1 a N2).

Přibydou desítky dodávek

I když jsou elektromobily ve firemních parcích tuzemských podniků okrajovou záležitostí, firmy s nimi mají velké plány. Například balíková přepravní společnost GLS plánuje v Česku nasadit desítky elektromobilů. První balíky začala pravidelně rozvážet elektromobilem letos, do dvou let pak plánuje pořídit až desítky dodávek na elektřinu. Tímto krokem celoevropský balíkový přepravce GLS pokračuje v rámci programu ThinkGreen v budování ekologicky šetrného přepravního systému.

„Testovali jsme dodávku Nissan eNV 200 Maxi s úložným prostorem osm metrů krychlových. Vyzkoušeli jsme, jak tento ekologicky šetrný vůz plně naložený 45 těžkými balíky obstojí na standardní doručovací trase v běžném provozu,“ uvádí Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

„Elektromobil jsme testovali v nejnáročnějším období. Na Vysočině bylo ráno mínus 12 stupňů a o elektromobilech je známo, že jim větší mrazy nedělají dobře. Mohli jsme tedy vidět, jaké jsou limity současně nabízené techniky. Testování pro nás bylo přínosné a dodavatel si odnesl mnoho technických postřehů ke specifickým požadavkům balíkové přepravy,“ dodává Pavel Včela. „Jsme rádi, že našim zákazníkům budou zásilky rozvážet stále ve větší míře vozidla, které neprodukují žádné škodlivé emise,“ zdůraznil Pavel Včela.

Roste počet dobíjecích stanic

Rostoucí zájem o využívání elektromobilů umožňuje také rozšiřování infrastruktury dobíjecích stanic. V červnu například uběhl rok provozu největší české nabíjecí stanice elektromobilů na devadesátém kilometru dálnice D1 ve Vystrkově u Humpolce.

„Celkem je zde šest nabíjecích míst Tesla Supercharger. Dalších pět stojanů umožňuje běžné nabíjení klasickou zásuvkou,“ upřesňuje Miloslav Fialka, vedoucí oddělení elektromobility společnosti E.ON, jež stanici provozuje. „Nejčastěji u stojanů zastavují vozy Nissan Leaf, BMW i3 nebo Tesla. Zhruba 10 procent zákazníků je ze zahraničí,“ dodává Miloslav Fialka.

Na zvyšování kapacity svých dobíjecích stanic pracuje letos společnost ČEZ. Ta vyměnila na svých takzvaných normálních dobíjecích stanicích (DSND) klasické zásuvky 230 V za zásuvky typu Mennekes. Více zákazníků tak získalo možnost rychlejšího dobíjení.

„Spolu se zvyšováním počtu elektromobilů v České republice logicky vykazuje rostoucí tendenci také poptávka po službách veřejných dobíjecích stanic. Zejména statistiky využívání takzvaných stanic normálního dobíjení a ohlasy zákazníků nám z některých lokalit signalizovaly časové prostoje při čekání na volnou zásuvku. Zareagovali jsme proto právě zvýšením dobíjecího výkonu druhé zásuvky,“ uvedl manažer útvaru čisté technologie ČEZ Tomáš Chmelík.

ČEZ v současnosti provozuje nejrozsáhlejší síť veřejných dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. Z celkových 70 stanic je 25 rychlodobíjecích, zbytek sítě tvoří takzvané stanice normálního dobíjení. Další veřejné rychlodobíjecí stanice vybuduje ČEZ během letošního a příštího roku na hlavních tazích napříč Českou republikou. Celkem 42 stanic umožňujících dobití většiny elektromobilů za 20 až 30 minut vznikne díky grantu z evropského programu CEF.

O dobíjení se zajímají supermarkety

Do segmentu dobíjení se tlačí také obchodní řetězce. Například Lidl nedávno otevřel nabíječku u své nové provozovny na pražském Barrandově. „Nabíjení vozidel u velkých prodejen, nákupních center a kanceláří bude stále oblíbenější. Elektromobil se tak nabije během nakupování nebo schůzky. Je však nutno zvýšit výkon stanice, aby se doba nabíjení co nejvíce zkrátila a uzpůsobila potřebám zákazníků,“ vysvětluje Tanja Vainio, generální ředitelka ABB Česká republika.

Elektromobily se stále silněji prosazují také v oblasti sdílení automobilů. Společnosti Skanska Property, Car4Way a Hotels.com letos představily projekt elektromobilního carsharingu.

„Službu sdílení elektromobilů nabízíme již tři roky se stále rostoucí oblibou u našich zákazníků. Oceňují především to, že mohou cestovat ekologicky a nemusí se starat o náklady na provoz vozidla při samoobslužném systému rezervace. Zároveň se díky čím dál tím rozšířenější dobíjecí infrastruktuře stává cestování elektromobilem dostupnější pro stále větší skupinu lidí,“ vysvětluje Hynek Homola, manažer společnosti Car4Way. Ta je s 300 vozy největší poskytovatelem carsharingových služeb v České republice.

Společnost Skanska nabízí možnost sdílení elektromobilů například ve svém kancelářském komplexu Corso Court v pražském Karlíně, sdílet šetrná auta budou moci i uživatelé nově vznikajícího administrativního centra Visionary v Holešovicích.

„Jsme firma působící v cestovním ruchu, takže nám dává smysl podílet se na zavádění ekologičtějších technologií pro dopravu do stovek pražských hotelů, které máme v portfoliu,“ dodává Isabelle Pinson, viceprezidentka Hotels.com pro region Evropy, Blízkého a Středního východu a Afriky.

Zájem o elektromobily roste

Zájem o elektromobily do budoucna poroste. Podle průzkumu, který se nechala zpracovat společnost E.ON, o nákupu automobilu na elektřinu uvažuje 38 procent motoristů. Výsledky průzkumu poradenské společnosti EY jsou dokonce ještě optimističtější, o elektromobilu by podle ní přemýšlelo až 67 procent řidičů. Aby optimistických čísel nebylo málo, průzkum ČSOB zjistil, že pokud by pořizovací cena elektromobilu odpovídala ceně běžného vozu, uvažovalo by o jeho koupi až 75 procent zákazníků. Mezi těmi, kteří elektromobil už řídili, uvažuje o jeho koupi 81 procent lidí.

Mezi největší nedostatky většího rozšíření elektromobilů patřily tradičně malý dojezd, vysoká cena a nedostatek dobíjecích stanic. Postupně však možností k dobíjení přibývá. Především díky automobilce Tesla se daří také zlepšovat parametry elektromobilů. Její nejnovější Tesla Model 3 nabízí dojezd až 500 kilometrů a její cena se pohybuje zhruba na úrovni dobře vybavené Škody Octavie.

Dalibor Dostál

Na stránkách Agentury pro podnikání a inovace najdete více o III. výzvě Nízkouhlíkové technologie – Elektromobilita
Tisknout Vaše hodnocení:

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek