Podnikatelům chybí pošta na pražském hlavním nádraží

5. 9. 2017 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Správce nádraží i veřejnost mají o pobočku zájem. Česká pošta však v místech, kde projdou každý rok desítky milionů lidí, filiálku zatím nezřídila. Přitom provozuje pobočky i v místech, kde žije pouze několik desítek obyvatel.

Na třicet milionů cestujících projde každoročně vestibulem pražského hlavního nádraží. Ten se po rekonstrukci před několika lety změnil nejen v moderní místo pro odbavení pasažérů, ale také v nákupní centrum s desítkami obchodů a provozovnami služeb.

Přestože se místo změnilo k nepoznání, podnikatelé si stěžují, že jim na hlavním nádraží stále některé základní služby chybí. Již několik let kritizují především to, že na tak frekventovaném místě nemá pobočku Česká pošta.

„Možnost poslat dopis, ale především vyřídit ověřenou kopii dokumentů nebo výpis z některého rejstříku na CzechPointu na nádraží citelně chybí. Člověk musí často odjet najednání na poslední chvíli a v současnosti nemá šanci si potřebné formality po příjezdu do Prahy hned vyřídit,“ upozorňuje Martin Řeha, který pravidelně jezdí pendolinem z Ostravy do metropole na jednání s úřady nebo obchodními partnery.

Také v anketě, kterou v roce 2012 zveřejnil server Tyden.cz se pobočka České pošty spolu s bankomaty České spořitelny umístily na prvních dvou místech mezi službami, které veřejnosti na hlavním nádraží chyběly. Ale zatímco Česká spořitelna dokázala na přání zákazníků reagovat, a nedávno kromě bankomatů otevřela na hlavním nádraží i malou pobočku, pošta zatím veřejnosti nevyšla vstříc.    

Půl kilometru k nejbližší pobočce

„Česká pošta v minulosti zřízení provozovny na hlavním vlakovém nádraží v Praze zvažovala několikrát. Zejména však z důvodu nadstandardní hustoty pošt v okolí železniční stanice Praha hlavní nádraží jsme k realizaci nepřistoupili,“ reagoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Podle jeho slov je v okruhu dvou kilometrů hned 14 poboček pošty. Jenže od hlavního nádraží není žádná pobočka blíže než půl kilometru.

Podnikatelé i veřejnost se zlobí, že pobočka chybí právě na tak frekventovaném místě. „Je to socialismus. Pošta udržuje pobočky i na vesnicích, kde se pak úředníci za přepážkou nudí, protože nemají koho obsluhovat. Ale na takto vytíženém místě filiálku zřídit nedokáže,“ rozčiluje se živnostník Tomáš Svoboda. 

Pošta se přitom brání, že provozování nevytížených poboček jí ukládá zákon. „Česká pošta má za povinnost svoji pobočkovou síť provozovat v souladu s platnou legislativou, která nám mimo jiné stanoví povinný počet pošt a jejich hustotu. Pošty musí být provozovány v každé obci, která má 2500 a více obyvatel. Ale také v obci, která má méně než 2500 obyvatel a v níž byla ke dni nabytí účinnosti Vyhlášky 464/2012 Sb. pošta provozována a zároveň je zde matriční úřad, obecný stavební úřad nebo základní škola s prvním a druhým stupněm,“ podotýká Matyáš Vitík.

„Dále pak máme za povinnost provozovat poštu v obcích tak, aby dojezdová vzdálenost z kteréhokoliv místa v obci na území České republiky k poště nepřesahovala 10 kilometrů. Tím je dáno, že pošty musí být provozovány i v obcích, kde o jejich služby je menší zájem,“ doplňuje mluvčí pošty.

„V místech, kde je poptávka po službách České pošty vysoká již provozovny zřízeny jsou a na velikost poptávky reagujeme například úpravou rozsahu hodin pro veřejnost nebo počtem otevřených přepážek,“ připojuje Matyáš Vitík.

Státní firmy se neumějí domluvit

Paradoxní je, že v jiných nákupních centrech pošta pobočky otevírá. V současnosti jich má 41. Zatímco tam platí nájem privátním společnostem, na hlavním nádraží by nájem za pobočku mohla inkasovat státní Správa železničních dopravních cest (SŽDC). „Je to ostuda, když se dvě státní firmy nedokáží dohodnout a zajistit potřebné služby pro občany,“ zlobí se Petr Novotný, který rovněž poštu na hlavním nádraží postrádá.

SŽDC se rostoucí kritice ze strany veřejnosti brání. „SŽDC má velký zájem o zřízení pobočky České pošty na pražském hlavním nádraží. V této záležitosti proto iniciovala jednání se zástupci České pošty. Rozhodnutí o umístění pobočky je však plně v kompetenci této organizace,“ konstatovala Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC.

Česká pošta má v současnosti 3203 aktivních provozoven poskytujících základní poštovní služby a 31 130 zaměstnanců. Nejmenší poštovní pobočka se nachází v obci Mohelnice na Jizerou v okrese Mladá Boleslav, kde v roce 2007 žilo jen 73 obyvatel.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek