Stále více firem dává podniková auta do neautorizovaných servisů, především kvůli úsporám

18. 9. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Stále více firem dává podniková auta do neautorizovaných servisů, především kvůli úsporám Výhodou servisů, které nejsou zaměřené jen na jednu značku, je, že mohou opravovat všechny automobily firemního zákazníka. Vzhledem k hustší síti jsou pro podniky také dostupnější.

Jednou z cest k úspoře firemních nákladů se stává servis podnikových automobilů. Stále více firem totiž využívá neautorizované servisy. Důvod? Opravy v nich jsou ve srovnání s těmi autorizovanými až o desítky procent levnější.

Cestu ke změně chování firem otevřela takzvaná Bloková výjimka Evropské komise z roku 2010. Ta umožnila, aby na vozy platila záruka i v případech, kdy je jejich majitelé nechají opravit v neautorizovaném servisu.

Šetří až polovinu nákladů

„Úspora se v závislosti na počtu servisovaných aut a nastavených podmínek může pohybovat v rozmezí od 30 do 50 procent,“ vypočítává Tomáš Kabrhel, vedoucí oddělení služby Elit Car Fleet Service.„Náklady na servis, které jsou u společnosti ostře sledované, tvoří až desetinu celkových výdajů na provozování služebního automobilu,“ říká Tomáš Kabrhel.

Například při provozování dvacítky služebních vozů Škoda Octavia Combi 1.6 TDI, což je jeden z nejčastějších fleetových vozů u nás, lze podle něj při správném nastavení podmínek během tří let ušetřit až půl milionu korun.

Služební vozy v neautorizovaných servisech nedávají opravovat jen malé a střední firmy, ale i velké společnosti, například Emco, Schindler CZ, Česká pošta nebo leasignové společnosti LeasePlan, ALD, Business Lease nebo Arval. Firemní zákazníci využívají především sítě neautorizovaných autoservisů, jako je zmíněný Elit, BestDrive nebo AutoKelly.

Jeden servis pro všechny značky

Firmám, které mají ve vozovém parku automobily různých značek, přináší využívání neautorizovaných servisů i další výhodu. Dříve musely opravy či pravidelné prohlídky provádět v různých servisech podle značky daného vozu. Naproti tomu kvalitní neautorizované servisy zvládnou všechna u nás běžně používaná vozidla. „Se všemi služebními vozy tak mohou firmy jezdit na jedno místo, což jim ušetří kromě peněz i čas,“ vysvětluje Tomáš Kabrhel.

Právě to označují provozovatelé autoparků za jednu z největších výhod neautorizovaných servisů. „Zatímco dříve jsme se museli domlouvat individuálně se zástupcem každého nasmlouvaného servisu, nyní vše řešíme s jedním partnerem a dohodnuté podmínky platí pro celou síť,“ říká Petr Škoda, technický ředitel LeasePlan ČR. Navíc sítě neautorizovaných servisů jsou výrazně hustší, než ty značkové, proto majitelé vozů nemusí za opravami jezdit tak daleko.

Od prosince 2012 využívá neautorizované servisy pro svých 270 vozů různých značek také společnost Schindler CZ. Tímto krokem se firmě okamžitě podařilo snížit náklady na servis v průměru až o deset procent. 

Přímá finanční úspora nebyla jediným pozitivním přínosem tohoto rozhodnutí. „Vedle finančního benefitu oceňujeme i transparentnost faktur za opravu,“ dodává Martin Tejnecký ze společnosti Schindler CZ. „Zatímco dříve jsme měli od servisů několik druhů faktur, což zvyšovalo nároky na účetní, nyní pracujeme s jediným vzorem. To nesmírně usnadňuje kontrolu toho, co si servisy účtují,“ pokračuje  Martin Tejnecký.

Kamióny to mají jinak

Poněkud jiná je situace v oblasti nákladních automobilů, kde je neautorizovaných servisů výrazně méně a kde jsou dopravci odkázáni spíše na značkové servisy. „Ze statistik vyplývá, že neautorizované servisy využívá v České republice více než polovina tuzemských motoristů. My s našimi vozy patříme ke druhé skupině a využíváme výhradně síť autorizovaných servisů,“ vysvětluje Alexandr Michaljanič, jednatel společnosti Smartex.

„Pro nás je velmi důležitá kvalita, kterou máme v autorizovaných servisech vždy zaručenou, protože se při dopravě zásilek pro naše zákazníky potřebujeme spolehnout na bezporuchovost vozů,“ dodává Alexandr Michaljanič.

„Vzhledem k tomu, že jen v České republice máme 67 vnitrostátních a mezinárodních přímých linek na ostatní pobočky v naší síti Dachser, je vozový park i výměnné nástavby velmi vytížený a má velké měsíční nájezdy. Proto naši partneři používají autorizované servisy,“ navazuje Jan Polter, obchodní a marketingový ředitel a prokurista Dachser Czech Republic, která se zabývá přepravní logistikou a skladováním.

Další dopravci mají zkušenosti s oběma typy servisů. „Na motorová vozidla přikupujeme prodlouženou záruku, opravy převážně provádíme v autorizovaných servisech vzhledem k záruce. Máme zkušenost i se servisy, které nemají autorizaci, ale vždy se jedná jen o drobnost, která nevyžaduje odborný zásah do vozidla či návěsu. Výhodou těchto servisů je, že se snaží vyhovět stejně jako autorizovaný servis, jsou flexibilní a cenově přijatelné,“ popisuje zkušenost Hana Hlavová, referentka marketingu a obchodu dopravní společnosti Šmídl.

Při prodeji může být nižší cena

Provozovatelé osobních vozů a dodávek si během provozu neautorizované servisy vesměs pochvalují, ovšem určité komplikace mohou nastat při prodeji těchto automobilů. „Pokud je auto servisováno celou dobu v autorizovaných servisech, je to z pohledu prodejnosti v bazarech jednoznačně výhoda,“ vysvětluje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA Auto Praha.

„A to v podobné míře jako samotný původ auta, tedy individuální dovoz ze zahraničí na jedné straně a koupeno nové v České republice. Je to významný faktor důvěryhodnosti konkrétní ojetiny,“ dodává Jindřich Topol.

Ovšem i v případě neautorizovaných servisů jsou podle prodejců výrazné rozdíly. „Pokud jsou v servisní knize záznamy od neznačkového servisu, posuzuje se to případ od případu podle míry důvěryhodnosti. Například servis neautorizovaný, ale přesto specializovaný na konkrétní značku, bych asi neviděl jako problém,“ podotýká Jindřich Topol.

Autorizovaný servis je podle něj při prodeji tím důležitější, čím je auto mladší, případně dražší. „Zobecnit to nejde, ale rozdíl ve výkupní ceně u auta, které nemá značkovou servisní historii, může být klidně deset procent. U starších aut, řekněme nad deset let, už je to naopak prakticky jedno, hlavně že u nich nějaká serviska vůbec je,“ uzavírá Jindřich Topol.

Dalibor Dostál

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek