Podpora elektromobility ve světě se zvyšuje

26. 6. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Postupná elektrifikace silniční dopravy je již několik let v mnoha státech součástí vládních programů. Poslední dobou však některé z nich kampaň a dotační systémy velmi výrazně rozšířily. Dokonce, i když poměrně skromně, i Česká republika.

Začátkem minulého roku se francouzská vláda rozhodla k razantní podpoře trhu s novými elektromobily. Nejštědřejší nabídka pro motoristy spočívá v bonusu ve výši 10 tisíc € na nahrazení 15, respektive deset a více let starého dieselového automobilu elektromobilem.

Dále nabízí možnost bezpodmínečného příspěvku na elektromobil ve výši 6300 €. Kromě toho existují významné daňové úlevy občanům pro pořízení nabíjecí stanice pro elektromobily ve výši 13 % až do částky osm tisíc € pro jednotlivce, respektive 16 tisíc € pro manželský pár.

Severská cesta

Norská vláda přijala plán přechodu k „ekologičtějším" parametrům dopravy. Na konci období by osobní a lehká užitková vozidla měla být dosažitelná již jen s elektrickým pohonem! V zemi se prodává na 20 % nových vozidel elektrických nebo hybridních. S elektrickým pohonem jezdí téměř 90 tisíc lehkých užitkových vozidel třídy do 3500 kg. Koncepce počítá s masovým rozšířením elektromobilů a utopicky i vozidel s vodíkovými články. Vše s extrémně velkorysými dotacemi.

Uživatelé „ekologických" vozidel budou osvobozeni od silniční daně, mýtných poplatků, za přepravy trajektem budou platit symbolický poplatek, zanedbatelný za parkování, budou smět jezdit v pruzích pro MHD. Parkování v centrech, posuzované podle emisí, však hybridy řadí mezi vysoce zpoplatněné. Příspěvek má činit asi 60 až 70 % ceny elektrického vozidla.

V roce 2030 by poměrně naivní projekt měl dosáhnout toho, aby všechna užitková vozidla byla poháněna „bezemisními" motory, polovina dálkových autobusů elektrickými, u ostatních by byly tolerovány motory spalující „biopaliva", většina Podpora elektromobility ve světě se zvyšuje trajektů a užitkových lodí by měla agregáty spalujícími „biopaliva".

Německý příklad

Na koupi elektrického vozidla stát přispěje čtyři tisíce eur a tři tisíce poskytne na hybridní. Elektromobily budou deset let osvobozeny od daně z vlastnictví motorového vozidla, na nákupní pobídky vyčlení 600 milionů € a stejnou částkou přispějí i automobilky. Dotace budou k dispozici do vyčerpání fondu, nejpozději do roku 2019. Nárok na podporu budou mít jen kupci těch vozidel, jejichž výrobci budou přispívat na dotace a jejichž cena v základní výbavě nepřekročí 60 tisíc €.

„Vláda nebude dotovat luxus," vysvětlil mluvčí vlády Steffen Seibert. Osvobození od daně ale bude platit 10 let pro všechna nová elektrická vozidla (dosud 5 let). Podpora má řadu odpůrců mezi poslanci vládních i opozičních stran. Mnozí sociální demokraté upozorňují, že elektrické auto je jen pro bohaté – jeho cena je dramaticky vyšší než u vozidel se spalovacími motory, ale peníze půjdou i z daní chudších vrstev.

Čínská velkorysost

V příští pětiletce má být v Číně postaveno 12 tisíc nabíjecích stanic a téměř pět milionů přípojek. Největší zátěž ponesou gigaměsta Peking, Tchien-ťin a Šanghaj. Každé má uvést do provozu 233 tisíc elektromobilů a hybridů. Podobná direktiva směřuje k sedmi provinciím. Dalším čtrnácti je laťka nasazena níže - na téměř 90 tisíc vozidel. Splnění kvót přinese dotaci 7,5 až 200 milionů jüanů (až 766 milionů Kč), což se stalo impulsem pro prodej i výrobu elektrických a hybridních vozidel.

Asociace výrobců odhaduje, že za rok 2015 se prodalo na 230 tisíc těchto vozidel, tedy přibližně polovina světového obchodu. Důraz vlády na elektromobily vychází z ekologické situace v zemi. Hustota mikroskopických částic (prachu) dosahovala na pekingském ústředním náměstí Nebeského klidu v prosinci hodnoty 600 μg/m3, když WHO stanoví horní hranici na 25 μg/m3. V Číně jezdí jen 400 tisíc elektrických a hybridních vozidel. To je stejně nepatrný podíl jako v Evropě.

České paběrky

Obce a kraje by už na podzim mohly požádat o dotace v objemu 150 milionů korun na pořízení osobních aut, která nebudou jezdit na benzin nebo naftu. Ministerstvo životního vyčlenilo tuto částku z Národního programu životního prostředí. „Dotace by stačila na nákup 2000 aut spalujících CNG a 400 elektromobilů a plug-in hybridů," říká Jaroslav Kepka, vrchní ministerský rada MŽP. Na jedno CNG vozidlo by mohly obce a kraje získat 50 000 Kč, na plug-in hybrid 100 000 Kč a na elektrické vozidlo 150 000 Kč.

V prosinci vláda schválila plán snižování emisí stanovící, aby do roku 2020 měly ústřední orgány státní správy, podřízené organizace a státní podniky nejméně 25 % vozidel užívajících alternativní paliva, o deset let později již 50 %. Na konci roku 2014 jezdilo na alternativní paliva 0,3 % státní flotily.

V technických standardech z loňského října jsou zatím vozidla s motory spalujícími benzin či naftu – pořízení a provoz jsou totiž podstatně levnější než u alternativních pohonů. V Česku jezdí na 13 tisíc osobních CNG automobilů, méně než tisíc „plynových" autobusů, elektromobilů je jen několik (málo) stovek.

Přísný ekologický pohled na elektromobilitu

Singapurský podnikatel si dovezl elektrické vozidlo Tesla S a za schválení k provozu mu byl vyměřen poplatek v hodnotě 267 tisíc korun. Singapur totiž elektromobily nepovažuje za bezemisní vozy, ale počítá jejich emise na základě spotřeby elektřiny, tedy emisí vzniklých při její výrobě. Takže změřili a spočítali v míře rovné tomu, kolik proudu se musí vyrobit v elektrárně k jeho provozu. Došli k tomu, že Tesla S má spotřebu 444 Wh/km.

V přepočtu na standardy R101 Ekonomické komise pro Evropu při OSN tedy 222 g CO2/km, což je více než limit. Musel tedy platit, zatímco Peugeot iOn dostal dotaci v přepočtu 356 tisíc korun. Dosahuje totiž 135 Wh/km, ve zmíněném přepočtu 67,5 g CO2/km. To jej řadí do kategorie s nejvyšší podporou. Elektrické automobily se stále ještě prezentují jako bezemisní v několika zemích Evropy, ale mnohde již bylo od tohoto postoje upuštěno. Ve Spojených státech se bazíruje na přesnosti pojmů. Elektromobily jsou zde označovány jako „lokálně bezemisní".


Převzato z deníku E15, přílohy Energetika. Autor článku: Ondřej Horský

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek