Polsko je nejblíž i nejdál

1. 7. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Ve středu podepíšete smlouvu a v pátek už ji realizujete. Čekejte lepší obchodníky, zato někdy horší organizaci. To jsou některé z postřehů o polském trhu, o němž byla řeč na exportní konferenci v Ostravě.

Je to nejbližší exotický trh. Obchodní atmosféra sousedního Polska je totiž oproti Česku překvapivě odlišná. Tak by se daly shrnout zkušenosti, které zazněly na konferenci Budoucnost českého exportu, již organizovalo vydavatelství Mladá fronta na konci května 2015 v Ostravě.

Právě doporučení pro obchody s Polskem ovládla konferenci jako ústřední téma. Pro Ostravsko a celý Moravskoslezský kraj je sousední Polsko logicky klíčovým odbytištěm, třetím největším obchodním partnerem je ale i pro celou Českou republiku (po Německu a Slovensku). Podle obchodníků, kteří již mají s polským trhem vlastní zkušenost, je ovšem potřeba připravit se na výrazně odlišné zvyklosti.

Ostravsko je pro nás velmi duležitý region, máme tu na 150 aktivních klientů, uvedl generální reditel agentury CzechTrade Radomil Doležal.

„Přestože Polsko je za rohem, je to naprosto specifický trh, jeden z nejodlišnějších," uvedl Lubomír Gogela ze společnosti Vítkovice Machinery Group. Ta provozuje mimo jiné závod na výrobu tlakových lahví v polském měste Sosnowiec. Podle Gogely bylo pro skupinu Vítkovice důležité zřídit pobočku přímo v Polsku, přestože z ostravského ústredí je to k sousedům kousek.

„Alfou a omegou je mít na tamějším trhu polsky mluvící zástupce. Všude na světě se hodí mít obchodníka znalého místní řeči, ale právě Poláci na to slyší hodně," podotýká Adam Milata, výkonný ředitel rodinné firmy Fortemix, která nabízí podlahové dlaždice nebo cementové směsi. Z obratu přes 100 milionů korun zajišťuje firmě přes 40 procent vývoz právě do Polska.

Nejvíc dotací míří do východních vojvodství

Na Polácích oceňuje Milata jejich vášeň pro byznys. „Jsou velmi dobří obchodníci, lepší než my Češi. Obchod je baví, chtějí ho dělat. Když naše firma dala inzerát, že hledáme obchodníka, v Česku se nám prihlásilo jen 50 zájemců. V Polsku jich bylo 1250. A oni se umějí na pohovoru velmi dobře prodat, takže musíte být při výběru ostražití," říká Adam Milata. Zároveň ale podotýká, že Poláci zase na Češích oceňují systematičnost. „Ta jim chybí, zejména ve východních regionech Polska," říká podnikatel.

Právě východ Polska, který je méně rozvinutý než zbytek země, představuje nyní pro české dodavatele příležitost. „Polsku se podařilo získat pro programovací období do roku 2020 z evropských dotací plných 82,5 miliardy eur a nejvíc peněz půjde právě do pěti východních vojvodství," vysvětluje Magdalena Holeksová z nové kanceláře proexportní agentury CzechTrade v Katovicích.

Evropské peníze Poláci využívají pro stavbu silnic, železnic nebo čističek vody. „Ne náhodou se říká, že Polsko je teď největší staveniště Evropy," podotýká Magdalena Holeksová.

Také její kolega z kanceláře CzechTrade ve Varšavě Adam Suchanek souhlasí s postřehem, že odlišná povaha Poláků výrazně ovlivňuje i podnikání v zemi. „Máme sice podobné jazyky, ale mentalita obou národů je diametrálně odlišná. Například v Polsku je 27,9 procenta lidí zaměstnáno na krátkodobé smlouvy. Je to nejvíc v Evropě. Pro srovnání, v Česku je to 9,5 procenta," uvádí Adam Suchanek.

Jistá rozvolněnost pro pracovněprávní vztahy je pro Polsko typická i podle Adama Milaty. Podle něj Poláci nabízejí, ale zároveň i od českých dodavatelů vyžadují obrovskou flexibilitu. „Někdy se stane, že ve středu podepisujeme smlouvu a v pátek už pokládáme podlahu," ilustruje podnikatel.

Odlišné jsou v Polsku i platy. Průměrná mzda je tam sice přibližně srovnatelná - v současnosti činí 1032 eur měsíčně, zatímco v Česku byla v roce 2014 na úrovni 988 eur za měsíc. U Poláku je ale podle Adama Suchanka větší propast mezi nízkými platy většiny zaměstnanců a malou skupinou s vysokými příjmy. Zkušení obchodní zástupci nebo kvalitní polští manažeři mají ve městech vysoké platové nároky.

Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek