Pomáháme připojit Jižní Afriku k internetu

30. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Pomáháme připojit Jižní Afriku k internetu Jižní Afrika přeskočila celou jednu technologickou éru, internet se v zemi šíří rovnou přes moderní optické sítě. Rozvaděče pro ně s úspěchem dodává i česká firma Micos. Jiří Novák, který má ve firmě obchod s Afrikou na starost, říká, že Jihoafričané žádají levné, ale kvalitní výrobky.

Jaké výrobky jste do Jihoafrické republiky nabídli?
Naše společnost navrhuje a vyrábí pasivní prvky pro optické sítě, především rozvaděče. Tyto rozvaděče jsou součástí každé optické sítě, tak jako optické kabely. Díky optickým sítím můžete ve své domácnosti používat vysokorychlostní připojení a všechny moderní služby, které by bez rychlého internetu existovat nemohly.

Jižní Afrika má v tomto případě velký potenciál, jelikož přeskočila dobu metalických sítí a rovnou staví ty optické. Snaží se tak zákazníkům nabídnout rychlé připojení do všech domácností. Momentálně jsme na jihoafrickém trhu jeden rok a dodáváme produkty v hodnotě milionů korun. Doufáme, že trend bude rostoucí.

Jiří NovákV čem vidíte přednosti tamějšího trhu?
Rozhodně bych vyzdvihl rozlohu, která je přibližně čtyřnásobně větší než Německo, a také populace není zanedbatelná. Budování optických sítí v této zemi je na počátku a díky tomu se místní společnosti rozhlížejí po produktech, které by mohly uplatnit ve svých projektech. Co se týče požadavků, tak je to stejné jako v jiných zemích. Klienti požadují levné, ale kvalitní výrobky.

Vidíte naopak i nějaké překážky?
My osobně jsme v našem oboru měli na jihoafrickém trhu potíže s čínskými firmami. Ty se snaží získat projekty na klíč, kdy společnost dodá všechny produkty a zajistí také celé financovaní. Pak je velký problém pro nás, jako jednoho z více článků dodavatelů v řetězci, získat nějaký větší kontrakt. Jednou z bariér jsou také takzvané BEE společnosti (Black Economic Empowerment), které dostanou toto označení, pokud splní podmínky procentuálního obsazení ve vedení firmy občany černé pleti.

Pokud se zahraniční společnost chce zúčastnit státních tendrů, ale i některých soukromých, musí splňovat podmínky BEE společnosti. To je jeden z problémů, kterému zahraniční firmy mohou čelit.

Jak jste na jihoafrický trh vstoupili?
Přišli jsme celkem nedávno, a to na jaře 2014 za použití více způsobů, které na sebe strategicky navazovaly. Nejdříve jsme si udělali průzkum veletrhů zaměřených na telekomunikace. Jakmile jsme našli vhodný veletrh, kontaktovali jsme agenturu CzechTrade, jmenovitě Vladimíra Jeništu, který vede zahraniční kancelář této agentury v Johannesburgu.

Pomohl nám v oslovení místních společností. Jedna z nich se stala dokonce naším distributorem. Dále nám asistoval při některých jednáních a také nám velmi pomohl s orientací v Johannesburgu. Tímto bychom chtěli panu Jeništovi poděkovat, byl důležitou součástí našeho vstupu na trh v JAR.

Afrika online

Černý kontinent má zatím z pěti zabydlených kontinentů nejnižší pokrytí a využití internetu. Přesto web v roce 2014 využívala už zhruba pětina Afričanů a počet rychle stoupá. Pro srovnání, v Evropě užívají internet v současnosti tři čtvrtiny populace. Jihoafrická republika je na černém kontinentě co do šíře pokrytí internetem třetí zemí, lépe je na tom zatím Maroko a Egypt. V JAR dosáhl v roce 2013 odhadovaný počet uživatelů sítě 24 milionů lidí a penetrace 50 procent.

Stejně jako v případě mobilních telefonů zaznamenává celkově Afrika i u internetu určitý vývojový paradox. Zatímco kvůli válkám a politické nestabilitě v uplynulých dekádách moderní výdobytky zejména do subsaharské Afriky příliš neproudily, nyní naskakují tamější země do rozjetého technologického vlaku za jízdy a přijímají rovnou nejnovější techniku. Právě oblast telekomunikace a výpočetních technologií v současnosti roste proto na kontinentu nejrychleji.


Jak konkrétně oslovení potenciálních partnerů probíhalo?
Pan Jeništa nám pomohl sestavit introduction letter a pozvánku na veletrh, o který jsme měli zájem. Tento dopis rozeslal společnostem, které by mohly mít potenciálně zájem o naše produkty. Mohu říci, že dopis velmi dobře zapůsobil, víc než polovina adresátů projevila zájem.

Před veletrhem jsme zahájili komunikaci s těmito firmami a také jsme naplno využili sociální síť LinkedIn, která posloužila jako vynikající nástroj pro vyhledání a kontaktování potenciálních zákazníků. Těmito způsoby jsme získali velmi slušnou návštěvnost na veletrhu v Johannesburgu, což nám při vstupu na trh Jihoafrické republiky významně pomohlo.

Jaké jsou tam vaše další plány?
Především hodláme dále pokračovat ve spolupráci s naším distributorem, který nám pomáhá dostat se do hledáčků velkých operátorů. Velmi důležitá je účast na veletrzích na celém africkém kontinentu, abychom byli jako společnost Micos vidět.

Z tohoto důvodu jsme se také nedávno stali členy FTTH Council Africa, který je přímo zaměřen na optické sítě. Doufáme tedy, že do několika let budou všichni Jihoafričané používat vysokorychlostní internet, kde budou v síti naše rozvaděče z České republiky.

Společnost Micos

Firma sídlí v Prostějově a v minulých dnech oslavila čtvrtstoletí své existence. Založena byla už v roce 1990 a zpočátku se zaměřila hlavně na prodej výpočetní techniky a softwaru. Postupně vyrostla na středně velkou společnost rozdělenou do pěti divizí. Divize Telcom, pod niž spadají i dodávky rozvaděčů pro Jihoafrickou republiku, zaměstnává ve svém technologickém centru v průmyslové zóně v Prostějově zhruba 65 specialistů a vyváží své výrobky už do více než 30 zemí světa.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek