Poradna: Uzavření prodejny o státních svátcích před koncem roku

22. 11. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Provozuji prodejnu hudebních nástrojů. Slyšel jsem, že bych měl svoji prodejnu o státních svátcích před koncem roku uzavřít. Opravdu se toto omezení týká i mojí prodejny?

Omezení prodejní doby v maloobchodě a velkoobchodě reguluje od letošního roku nový zákon č. 223/2016 Sb., který je platný od 1. 10. 2016. Regulace prodejní doby tímto zákonem se dotkne především velkoobchodů a velkých prodejen a řídí se pomocí dvou kritérií, a to vyjmenovanými svátky a maximální velikostí prodejní plochy prodejny. Jedná se o tyto svátky:

  • 1. leden – Den obnovy samostatného českého státu a Nový rok
  • Velikonoční pondělí
  • 8. květen – Den vítězství
  • 28. září – Den české státnosti
  • 28. říjen – Den vzniku samostatného československého státu
  • 25. prosinec – 1. svátek vánoční
  • 26. prosinec – 2. svátek vánoční
  • 24. prosinec – Štědrý den od 12.00 do 24.00 hodin

Omezení prodejní doby uvedené ve výše uvedených svátcích se ale nebude týkat prodejen, jejichž prodejní plocha nepřesahuje 200 m2, a zároveň čerpacích stanic s palivy a mazivy, lékáren, prodejen v místech zvýšené koncentrace cestujících jako na letištích, železničních stanicích a autobusových nádražích, prodejen ve zdravotnických zařízeních a maloobchodu a velkoobchodu v době, kdy by byl vyhlášen stav nebezpečí, nouze, stav ohrožení státu nebo válečný stav.

Výše uvedené omezení se také bude obdobně vztahovat i na prodejní a výkupní dobu zastaváren, provozoven určených k obchodování s použitým zbožím a zařízení určených ke sběru a výkupu odpadů, a to bez ohledu na velikost prodejní nebo výkupní plochy. Co se rozumí prodejní plochou, zákon přímo nestanovuje, ale prodejní plochu lze obecně chápat jako hrubou podlažní plochu prodejny, kde při prodeji zboží dochází ke kontaktu se zákazníkem. Do prodejní plochy se tedy nezapočítávají plochy, které slouží k uskladnění zboží, chodby, související administrativní plochy, nezbytná příslušenství prodejny či přilehlé komunikace.

Ve vašem případě tedy bude především záležet na velikosti prodejní plochy vašeho obchodu. Pokud máte pochybnosti, co lze a nelze do výměru prodejní plochy zahrnout, doporučujeme kontaktovat Českou obchodní inspekci jako dozorový orgán.

Převzato z časopisu Komora. Autor článku: Tomáš Macnar, Regionální místo Praha.

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek