Poroste český export i letos? Analytici i stát se shodují, že ano

24. 2. 2016 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Exportní apetit českých firem zřejmě poroste i v letošním roce. Přestože se objevují obavy z nové finanční krize i nepředvídatelného vývoje politické situace v EU, poptávka v Evropě se zvyšuje. Podle ekonomů by měl tento trend pokračovat. A to je voda na mlýn tuzemským vývozcům.

Banky mají dostatek kapacity na financování pečlivě připravených projektů. Nulové sazby ČNB pomáhají udržet cenu samotného financování v přijatelných mezích. Horším vyhlídkám však podle odborníků čelí firmy vyvážející do Číny a zemí exportujících ropu včetně Ruska, kde hrají podstatnou roli také sankce.

„Makroekonomické podmínky pro export by mohly být lepší, ale i mnohem horší. Poptávka v Evropě roste, a přestože tempo růstu ekonomik zůstává nízké, byl loňský rok nejlepším od roku 2011 a letošní by podle predikcí měl dopadnout podobně,“ říká analytik Unicredit Bank Pavel Sobíšek.

Hlavním odbytištěm pro české trhy jsou tradičně země Evropské unie, kam české firmy vyváží 80 % svého zboží. Jedničkou mezi obchodními partnery je nadále Německo.

Podle náměstka Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu Vladimíra Bärtla se české firmy učí, zlepšují a rostou především tím, že při exportu na západ plní subdodavatelskou roli pro větší celky. Při exportu do východních zemí jsou naopak české společnosti často v roli generálních dodavatelů, dodavatelů investičních celků a mentorů. „Zde jsme technologicky dominantní a dokážeme realizovat zajímavější marže a uplatňovat širší portfolio výrobků,“ komentoval Bärtl. Tato pozice České republiky je podle něj velice výhodná a umožňuje podnikatelům širokou variabilitu možných obchodních strategií.

Bärtl: Svět se dynamicky mění

MPO s partnery nabízí českým exportérům širokou škálu obchodně-propagačních služeb ve zhruba devadesáti světových destinacích. „Díky vnitřnímu trhu EU je dnes přístup na tyto trhy nepoměrně snazší. Přesto se svá tradiční evropská partnerství stále snažíme vylepšovat. Svět se ale dynamicky mění, například Írán, který letos díky zrušení zahraničních sankcí otevřel své brány obchodu; je skvělou ukázkou znovuobjeveného, nadějného trhu, kde máme na co navazovat,“ upřesnil Bärtl.

Pozitivní očekávání mají i zástupci exportérů. K dominantním tuzemským vývozcům patří strojírenský koncern ZKL, který na zahraniční trhy vyveze ročně 80 % svých výrobků. Podle výkonného ředitele ZKL Bearings CZ Michala Zafirelise jsou regiony s největším potenciálem rozvoje země západní Evropy, například Německo, Francie a Španělsko, dále pak Indie a v regionu Latinské Ameriky především Argentina. Ke klíčovým trhům patří i Čína a Indie.

Růst tržeb v zahraničí plánuje geoinformační společnost TopGis. „V letošním roce připravujeme projekty v Dánsku, Španělsku, Polsku, Rakousku a dalších zemích, kdy předpokládáme export ve službách více než 25 milionu korun s tím, že nárůst v dalších letech očekáváme na úrovni minimálně 30 %," uvedla Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti.

Zahraniční projekty jsou podle Zedníčkové zajímavé i tím, že v uživatelské praxi vydrží mnohem déle a firma může některé nové zkušenosti aplikovat v tuzemsku.

S využitím tiskové zprávy Lesensky.cz

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek