Posíláte e-maily bez elektronického podpisu? Úřady už vás nebudou ignorovat

5. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

motiv článku - Posíláte e-maily bez elektronického podpisu? Úřady už vás nebudou ignorovat Posílali jste na úřady e-mailové zprávy bez elektronického podpisu a úředníci na ně nereagovali? To se nyní změní. Ministerstvo vnitra totiž vydalo metodiku, která ukládá všem úředníkům vyřizovat i e-maily, kde tzv. elektronický podpis chybí.

Na obecních, krajských i státních úřadech byl dosud chaos. Někteří úředníci na zprávy reagovali bez ohledu na jejich formu, jini striktně trvali na tom, že e-mail bez elektronického podpisu nesplňuje zákonem požadovanou normu, a odmítali se jimi zabývat.

internetNa tuto praxi upozornila už před časem ombudmsmanka Anna Šabatová, podle níž některé orgány „porušovaly tzv. legitimní očekávání občanů, že jejich záležitost bude řešena“.

Její úřad následně prověřil pomocí dotazníků situaci na ministerstvech, krajských úřadech a v obcích s rozšířenou působností.

Ministerstvo její připomínky uznalo s tím, že elektronická komunikace má především živnostníkům a firmám zjednodušit život. A nejednotný postup chce odstranit.

Vydání metodiky ministerstvem vnitra ještě neznamená, že u některých podání není elektronický podpis podmínkou. Úředníci ovšem dostali podrobný návod jak odesílateli poradit. „Stížnosti a žádosti buď úředníci vyřeší bez elektronického podpisu, nebo zašlou odesilateli žádost, aby jej doplnil,“ upřesnila mluvčí ochránkyně práv Iva Hrazdílková.

Součástí takové žádosti by měl být i termín, dokdy musí firmy či jejich zástupci chybu napravit.

Vše podstatné si přečtěte v souboru „Metodika pro úřady ke komunikaci prostřednictvím e-mailu“ na webu MV ČR.

Podnikatelé by si měli dát rovněž pozor, kam své e-maily určené příslušnému úřadu posílají. „Pokud podatel činí podání elektronicky podepsané uznávaným elektronickým podpisem, měl by je zaslat na elektronickou adresu podatelny správního orgánu zveřejněnou na úřední desce správního orgánu nebo na jeho internetových stránkách,“ uvádějí zástupci ministerstva.

Co je elektronický podpis?

Elektronický podpis nahrazuje v elektronické komunikaci klasický vlastnoruční podpis. Je prostředkem k tomu, jak na internetu ověřit totožnost odesílatele. Pomocí individuálního klíče totiž před odesláním zašifrujete e-mail a příjemce si jeho správnost může ověřit u tzv. certifikační autority. Vše o elektrornickém podpisu a kdo a kdy je povinen jej využívat si přečtěte v textu zákona.

 

Jakub Procházka

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek