Pozemky v Indii ve velkém skoupili spekulanti

3. 6. 2015 | Zdroj: BusinessInfo.cz

Hospodářský růst zneužili spekulanti ke hře s pozemky. Skupují je za minimální ceny a pak prodávají investorům se závratným ziskem. Upozorňuje na to podnikatel Václav Rudolf, podle něhož zůstávají ostatní náklady v Indii stále extrémně nízké.

Český podnikatel Václav Rudolf má indický subkontinent v malíku. Z tamilské oblasti dovážel do Evropy sochy hinduistických božstev i surovou žulu, v Nepálu dlouhá léta provozoval obchod se stříbrem a šperky. V současnosti má v plánu postavit turistický resort na indickém ostrově Havelock.

Podle podnikatele s sebou ovšem současný hospodářský růst v Indii přinesl nejen plusy, ale i minusy. „Hlavním problémem současné Indie je růst cen pozemků. Například když jsem dostal tip na nákup parcel na ostrově Havelock, stály mezi 400 až tisícem rupií za metr čtvereční. Pak je ale rychle skoupili místní spekulanti a teď za ně žádají 20 až 30 tisíc za metr," ilustruje Václav Rudolf.

„Jediný takový obchod spekulanta finančně zabezpečí nadosmrti, mají na tom až stonásobný zisk. Zkoušejí to. Například nabízeli dvouhektarový pozemek za 14 milionů rupií. Přitom to bylo žalostné místo, v podstatě kus džungle 400 metrů od pláže. Když se nenašel kupec, druhý den už byla cena rázem jen devět milionů. Je to škoda - takhle sami úplně zabíjejí rozvoj, zejména ve městech jsou ceny přemrštěné," říká český podnikatel.

Dělník vyjde na šest tisíc

Vyjma pozemků ale zůstávají ostatní náklady v Indii zatím extrémně nízké, a to nejen ve srovnání se Západem, ale například i s Čínou. „Kvalifikovaný dělník je k mání v přepočtu za šest tisíc korun měsíčně. Díky teplému klimatu nemáte v Indii žádné výdaje na topení. Jídlo - naprostá většina jídelen je v Indii vegetariánských - také prakticky nic nestojí. I mezinárodní přepravu se vyplatí zařizovat tam. Například ten samý kontejner, který mě stojí při objednávce v Evropě zhruba 3,5 tisíce eur, mohu v Indii domluvit za 2,7 tisíce dolarů. To jsou obrovské úspory," uvádí příklady cen Václav Rudolf.

Několikanásobně levnější jsou v Indii také stroje, dopravní prostředky a další vybavení, které ovšem přitom podle Rudolfa nemusejí být nutně v horší kvalitě, než jaký je západní standard. „Když jsem kdysi přijel poprvé do Indie, vyráběla se tam auta... no učiněný šrot. Dneska tu ale má továrny spousta světových značek a kvalita vyrobených vozů je stejná jako na Západě, protože koncerny si to ohlídají. V Indii vyrobené auto nebo motorka je pak ovšem třeba třikrát levnější než identický výrobek v Evropě," vysvětluje podnikatel.

Často diskutovaná nízká kvalita spotřebních indických výrobků tak vyplývá spíše z nutnosti šetřit na produktu, jak se jen dá, aby byl cenově dostupný i řadovým Indům, kteří nemají mnoho peněz. „Ale pokud jste ochotni do výroby vložit dost peněz, dokážou Indové odvést kvalitní práci, ne že ne. Musíte na ně ovšem dohlédnout," říká Václav Rudolf. Připojuje jednu úsměvnou zkušenost.

„Ve městě Mahábalípuram, které je slavné svou sochařskou tradicí, jsem jednou objednal výrobu sochy. Když mi sochař výsledek ukazoval, říkám mu: Tuhle zpackanou sochu já neberu, vždyť ta žena má ruce dlouhé až pod kolena. A oni to nepovedené dílo o den později prodali nějaké americké turistce za dvakrát vyšší cenu, než kolik jsem měl platit já," usmívá se podnikatel. „To se pak stalo ještě jednou. Sochaři se radovali a říkali mi: Vy jste svatý muž! Objednáte si sochu, nám se nepovede, a nakonec ji prodáme ještě za víc peněz."

Co nejvíc naschválů konkurenci

Dalším rysem indické obchodní mentality, na nějž český podnikatel upozorňuje, je i častá řevnivost mezi Indy navzájem: „Kdekterý hoteliér sní o tom, že si postaví penzion u pláže a bude dělat všem ostatním co nejvíc schválností, aby jim v přístupu k pláži zabránil. Nebo když budete obchodovat s jedním Indem a pak ho kvůli lepším podmínkám vyměníte za jiného partnera, bude žárlit a nikdy vám to nezapomene." Indické obchodní partnery zkrátka podle Václava Rudolfa neradno podcenit. „Oni zdánlivě působí jako velké děti, ale ve skutečnosti bývají uvnitř velmi komplikované osobnosti," uzavírá podnikatel.

Mezi rýžovišti má vyrůst velkoměsto

Realitní horečka v současnosti ovládla například nově vytvořený indický svazový stát Telangána. Ten bude potřebovat i nové hlavní město, které má vyrůst v místech, kde jsou dnes zatím jen rýžová pole. Spekulanti vzali oblast útokem a jen za poslední rok vzrostla cena pozemků desetinásobně. Město s milionem obyvatel má vzniknout na ploše 13 tisíc hektarů a výstavba spolkne až 21 miliard dolarů. Kritici megalomanského plánu se obávají, že může skončit jen ostudným splasknutím bubliny a zbytečně utracenými miliardami.


Převzato z časopisu E15 Český export, přílohy divize Euro E15, vycházející ve spolupráci s agenturou CzechTrade a Ministerstva zahraničních věcí ČR. Autor článku: Tomáš Stingl

Tisknout Vaše hodnocení:

Štítky článků

Související články

Diskuse k článku

+ Nový příspěvek